Citat:
Ursprungligen postat av
Brunorange
Jag är inte med i facket.. kommer förmodligen ångra det om det blir strul.. eller?
Sitter man där själv då och ska "förhandla" med chefen om man blir uppsagd? Är det bara att säga jaha, tack och adjö om man blir uppsagd utan att vara med i facket?
Problemet är att folk fortfarande lever i 80-talet och tror att facket har något att komma med.
Min erfarenhet av arbetslivet, och av det man har hört från andra som behövt fackets hjälp i olika situationer (omplaceringar, uppsägningar, omorganiseringar etc.) är att facket inte gör något. Det är den bittra sanningen. De kan inte göra något för att arbetsgivaren alltid kan hitta knep och trix för att få bort någon på helt laglig väg.
Tänk dig själv alla gånger som en arbetsgivare infört en omorganisation och sagt att allt har förhandlats fram med facket, tror du då att facket pressat arbetsgivaren mot väggen och tvingat dom att avbryta omorganiseringen? Man har bara gett ett litet köttben till facket att man kan erbjuda de anställda några fler hundralappar vid utköp. Jag pratade med en facklig representant en gång när mitt företag gjorde en omorganisering. Hon sa rätt ut att facket tyckte att arbetsgivarens analys höll...
Om du verkligen är beredd och tycker det är värt att betala 300-600 kronor i månaden för inkomstförsäkring och lite rabatter på SJ-tåg och hemförsäkring, så go for it. Men se inte fackavgiften som en försäkring för att din anställning ska skyddas.
Det enda facket gör och bryr sig om är att förhandla fram ett bra kollektivavtal centralt. Facket har inte tid till att hantera varenda gnällspiks ärende på individnivå. Det säger sig självt hur mycket facket skulle förlora om man drev verkligen allt till domstol.
Själv gick man ut från facket och det är det bästa jag gjort. Bara slappa jävlar där på sina hittepå-jobb. Att jag dessutom sparar flera tusenlappar per år gör ju inte saken mindre.
A-kassa räcker fullgott.