Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-19, 18:17
Medlem
Hej, jag är lite hypokondrisk och lätt orolig, har en fundering

Fick ont i magen i går morse, framför allt på vänster sida under revbenen. Fick låg feber 38,2 och var helt slut, mådde illa och hela magen kändes konstig. Har haft problem med magen och förstoppningar förut.

I alla fall, till slut bestämde jag mig för att åka in till akuten, mådde riktigt dåligt.

Så läkaren klämde och kände på magen och fick lämna massa blodprov och urinprov, allt kom tillbaka bra, hade ingen infektion, bra njur, lever, blodvärden etc etc, läkaren misstänkte något virus i magen som spökar eller förstoppning.

Grejen är att vi aldrig pratade om mjälten, vilket jag inte tänkte på. Nu när jag fortfarande känner ett obehag (mindre smärta dock) i vänster sida under revbenen blev jag orolig.

Någon som haft problem med förstorad eller brusten mjälte? Inte går man väl med brusten mjälte i nu över 30 timmar utan att tuppa av och visst borde de sett NÅGON indikation på det i blodprover och att han kände på magen? Eller kan de missat att kolla efter mjält-grejer?

Med stor sannolikhet är det inte mjälten men eftersom jag var dum att inte fråga blev jag orolig att de missat något, men jag kanske bara nojar? Har inte ont nu när jag sitter still utan mest när jag känner och klämmer på/runt revbenen. Har inte feber men är lite varmare än vanligt fortfarande, typ 37,8
Citera
2024-09-19, 18:37
Medlem
ftpftwfys avatar
Det ingen fara du överlever
Citera
2024-09-19, 19:15
Medlem
Jag har rätt ofta ont under revbenen på vänster sida. Sen försvinner det för att plötsligt dyka upp igen.

Jag har aldrig sökt för det utan har en egen hypotes om att det har med matsmältningen att göra och är ofarligt.
Citera
2024-09-19, 20:21
Medlem
Förstorad mjälte brukar gå ihop med andra sjukdomar och över prover borde inte vara helt normala. Brustet mjälte kan man få om man har slagit sig över mjälten, det kan blöda en del, gör ont, blodvärdet sjunker. Blir det värre skulle jag söka igen (tror ändå inte att mjälten är problemet), annars låter det inte som ngn fara.
Citera
2024-09-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anbeel
Förstorad mjälte brukar gå ihop med andra sjukdomar och över prover borde inte vara helt normala. Brustet mjälte kan man få om man har slagit sig över mjälten, det kan blöda en del, gör ont, blodvärdet sjunker. Blir det värre skulle jag söka igen (tror ändå inte att mjälten är problemet), annars låter det inte som ngn fara.

Ska prova ringa 1177 igen, men tänker ju att det borde göra mer ont än det gör om den är brusten, sett folk som sagt "enorm smärta" och jag har inte ont alls till och från utan kommer och går + när jag trycker, och typ hela tiden + att man borde fått typ hög puls eller svimmat vi det här laget, men något spökar på vänster sida så är så klart lite orolig.
Citera
2024-09-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Ska prova ringa 1177 igen, men tänker ju att det borde göra mer ont än det gör om den är brusten, sett folk som sagt "enorm smärta" och jag har inte ont alls till och från utan kommer och går + när jag trycker, och typ hela tiden + att man borde fått typ hög puls eller svimmat vi det här laget, men något spökar på vänster sida så är så klart lite orolig.

Du borde vara mer påverkad. Men kolla med 1177, fast är du redan bedömd av en läkare så är det bäst att ta det lugnt om inget förändras =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in