Citat:
Ursprungligen postat av
Nisse142
Israel kan vinna i Libanon ganska enkelt ligger man lära att det blir krig kommer befolkningen vända sig mot Hizbollah. Befolkningen i Libanon vill inte bli bombade som gaza och är nog inte speciellt lyckliga på Hizbollah nu när kriget är mycket nära svarar Hizbollah med några robotar som lyckas träcnga igenom Irondome så är det fullt krig och Libanon kommer om några månader se ut som gaza ett land i ruiner.
Iran inser ochså nu att dom är väldigt nära ett krig med Israel och att dom aldrig kan vinna det iran kommer försöka kyla ner situationen gissar jag.
Hizbollah kommer antagligen bli utsparkade från libanon om några år ingen vill ha dom där
Jag har också förstått att ingen riktigt gillar att deras land är i klorna på Hezbollah. Men efter 1982 så skall enligt uppgift Hezbollah ha uppstått i det vakuum som skapades efter kriget.
Alla talar om hur starka Hezbollah är. Vette f-n. De verkar inte kunna träffa något alls där uppe i norr. Men det är skillnad på att ha mekaniserat infanteri inne på Libanons område.
Jag undrar om Israel ”får” göra detta för USA. Jag tror USA bromsar. Pootin gör allt för att få igång ett krig med Hezbollah (för Gaza är klart va? 🤷🏼♂️). Är det här personsökardebaclet tillräckligt för att Hezbollahs skall eskalera? Hur? Hur skall de göra det? Genom att skjuta fler raketer som slår ned i någon öken någonstans?