Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-19, 18:16
Medlem
Kan någon beskriva gränsen mot Libanon. OM Israel skulle känna sig tvungen att utöka sin kontroll in i Libanon hur ser geografin ut där. Är det helt omöjligt med marktrupp? Vägar lär väl finnas? IDF påstår att det finns komplexa tunnelsystem även här.

Försöker förstå hur Israel skall kunna återföra människorna som evakuerades i norr i tidigt skedd samtidigt som de skall borga för deras säkerhet. Hur skall det gå till utan att de ockuperar ytterligare kilometer eller flera mil in i Libanon?

(Det är konstigt. Alla skjuter bara raketer. Drönare. Flygplan. Allt är på distans.)
Citera
2024-09-19, 19:29
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Försöker förstå hur Israel skall kunna återföra människorna som evakuerades i norr i tidigt skedd samtidigt som de skall borga för deras säkerhet. Hur skall det gå till utan att de ockuperar ytterligare kilometer eller flera mil in i Libanon?

(Det är konstigt. Alla skjuter bara raketer. Drönare. Flygplan. Allt är på distans.)
En sakkunnig som uttalade sig på TV4-nyheterna spekulerade i att det är precis detta som Israel försöker åstadkomma med personsökarna och walkie-talkierna.

Dvs att syftet är att provocera Hizbollah till att attackera, så att Israel får en fullgod anledning att gå in i Libanon.

Men jag tror inte att Hizbollah är så korkade att de tar betet.
De är uppenbarligen inte så sugna på att kriga med israelerna, trots att de är så stora i käften.
Citera
2024-09-19, 19:35
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Kan någon beskriva gränsen mot Libanon. OM Israel skulle känna sig tvungen att utöka sin kontroll in i Libanon hur ser geografin ut där. Är det helt omöjligt med marktrupp? Vägar lär väl finnas? IDF påstår att det finns komplexa tunnelsystem även här.

Israel har tidigare erövrat Libanon och kört ut PLO 1982.
Citera
2024-09-19, 19:47
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Hur skulle Israel anfalla Hizbollah?

Efter de senaste dagarnas händelser kan också den omvända frågan ställas. Vilka sätt har Israel inte för att angripa Hizbollah?
Citera
2024-09-19, 20:27
Medlem
Israel kan vinna i Libanon ganska enkelt ligger man lära att det blir krig kommer befolkningen vända sig mot Hizbollah. Befolkningen i Libanon vill inte bli bombade som gaza och är nog inte speciellt lyckliga på Hizbollah nu när kriget är mycket nära svarar Hizbollah med några robotar som lyckas träcnga igenom Irondome så är det fullt krig och Libanon kommer om några månader se ut som gaza ett land i ruiner.

Iran inser ochså nu att dom är väldigt nära ett krig med Israel och att dom aldrig kan vinna det iran kommer försöka kyla ner situationen gissar jag.

Hizbollah kommer antagligen bli utsparkade från libanon om några år ingen vill ha dom där
Citera
2024-09-19, 20:27
Medlem
Hizbollah har sin egen position i Libanon och regionalt (mest Syrien) att tänka på. Visst hatar de Israel, men de är inte benägna att tappa styrka mot en övermäktig fiende. Vilket de nu redan har gjort i och med personsökarna och walkietalkarna. Nasrallah öser galla över Israel, men så får det vara bra med det, de är i praktiken vingklippta nu.
Citera
2024-09-19, 20:31
Medlem
Man ska ochså komma ihåg att Israel har all rätt i världen att gå in i libanon som har avfyrat 8000 robotar mot Israel.
Israel har rätten på sin sida och ingen kommer gnälla om dom går in mer än några få skurkstater som iran ryssland osv
Citera
2024-09-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Israel har tidigare erövrat Libanon och kört ut PLO 1982.

Det krig som helt eller delvis låg till grund för skapandet av…Hezbollah? 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-09-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Efter de senaste dagarnas händelser kan också den omvända frågan ställas. Vilka sätt har Israel inte för att angripa Hizbollah?

Orkar Israel rent politiskt att gå in med marktrupp? Många skulle dö?
Citera
2024-09-19, 21:34
Medlem
Citat:
Orkar Israel rent politiskt att gå in med marktrupp? Många skulle dö?
Ja det gör dom frågan är om dom vill det är ett beslut dom inte kan backa från sedan. Tror Israel undviker det och bombar i stället man kanske går in och tar någon mil för att få en buffert zon mot Libanon men mer blir det nog inte. Men ju mer motstånd terroristerna i libanon gör desto mer kommer Israel och bomba dom
Citera
2024-09-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse142
Israel kan vinna i Libanon ganska enkelt ligger man lära att det blir krig kommer befolkningen vända sig mot Hizbollah. Befolkningen i Libanon vill inte bli bombade som gaza och är nog inte speciellt lyckliga på Hizbollah nu när kriget är mycket nära svarar Hizbollah med några robotar som lyckas träcnga igenom Irondome så är det fullt krig och Libanon kommer om några månader se ut som gaza ett land i ruiner.

Iran inser ochså nu att dom är väldigt nära ett krig med Israel och att dom aldrig kan vinna det iran kommer försöka kyla ner situationen gissar jag.

Hizbollah kommer antagligen bli utsparkade från libanon om några år ingen vill ha dom där

Jag har också förstått att ingen riktigt gillar att deras land är i klorna på Hezbollah. Men efter 1982 så skall enligt uppgift Hezbollah ha uppstått i det vakuum som skapades efter kriget.

Alla talar om hur starka Hezbollah är. Vette f-n. De verkar inte kunna träffa något alls där uppe i norr. Men det är skillnad på att ha mekaniserat infanteri inne på Libanons område.

Jag undrar om Israel ”får” göra detta för USA. Jag tror USA bromsar. Pootin gör allt för att få igång ett krig med Hezbollah (för Gaza är klart va? 🤷🏼‍♂️). Är det här personsökardebaclet tillräckligt för att Hezbollahs skall eskalera? Hur? Hur skall de göra det? Genom att skjuta fler raketer som slår ned i någon öken någonstans?
Citera
2024-09-19, 22:09
Medlem
Citat:
Jag har också förstått att ingen riktigt gillar att deras land är i klorna på Hezbollah. Men efter 1982 så skall enligt uppgift Hezbollah ha uppstått i det vakuum som skapades efter kriget.

Alla talar om hur starka Hezbollah är. Vette f-n. De verkar inte kunna träffa något alls där uppe i norr. Men det är skillnad på att ha mekaniserat infanteri inne på Libanons område.

Jag undrar om Israel ”får” göra detta för USA. Jag tror USA bromsar. Pootin gör allt för att få igång ett krig med Hezbollah (för Gaza är klart va? 🤷🏼‍♂️). Är det här personsökardebaclet tillräckligt för att Hezbollahs skall eskalera? Hur? Hur skall de göra det? Genom att skjuta fler raketer som slår ned i någon öken någonstans?
Exakt dom kan liksom inte göra så mycket mot Israel. Tror inte usa bestämmer hur Israel ska göra dom har laglig rätt att gå in i Libanon. Men Israel vill nog inte gärna göra det heller det är dyrt man måste okupera områden efter det och ha permanent militär personal där. Det bästa för alla är att Hezbollah bara ger upp och jag tror faktist inte det är så låmgt ifrån den punkten nu. Dom kan försöka strida men dom kommer inte ha en chans utan kommer bli utplånade.
Bättre live ti fight another day typ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in