Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-19, 18:07
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Fram tills jag fick vänner som blev intagna på Göteborgs äldreboenden, var jag övertygad om att Skolförvaltning i Göteborg var Sveriges sämst skötta organisation. Nuförtiden är jag helt övertygad om att det är Äldreomsorgsförvaltningen i Göteborg!

Det senaste som har framkommit:

https://sverigesradio.se/artikel/svi...ientsakerheten

Citat:
Svidande kritik mot äldreboenden i Göteborg – en fara för patientsäkerheten
Citat:
Vårdpersonal har inte förstått läkemedelslistor. Patienter i livet slutskede har inte fått tillräckligt god vård.

Göteborg stad får svidande kritik i en ny rapport från Inspektionen för vård och omsorg. Det gäller 22 olika särskilda boenden, alltså äldreboenden.

Det rör sig alltså om systematisk vanvård av våra svagaste medmänniskor!

Är det någon som vet mer?

Var kan man läsa IVO:s rapport?

Var kan man läsa Äldreomsorgsförvaltningens pressmeddelande där de meddelar att de kommer att "ta tag i problemen"?

Jag hittar inget här:

https://goteborg.se/wps/portal/start...ationsmaterial

men det är kanske meningen...

Jag hittar inte heller något när jag söker på "språk", "svensk" eller "soma"...
Citera
2024-09-19, 18:19
Medlem
Ja, man får ju vad man betalar för.

Här kan man iaf läsa Göteborgs egna uttalande om det:
https://goteborg.se/wps/portal/aktue...5-61274de5d714
Citera
2024-09-20, 23:14
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Ja, man får ju vad man betalar för.

Här kan man iaf läsa Göteborgs egna uttalande om det:
https://goteborg.se/wps/portal/aktue...5-61274de5d714

Det var ingen dålig längd på den url:en... Hur hittade du pressmeddelandet? Jag letade i minst 5 minuter...

Det ser ut som att Äldreomsorgsförvaltningen i Göteborg har en strategisk plan för att åtminstone bromsa tåget mot undergången:

Citat:
Den här granskningen är en bekräftelse på att en del åtgärder tar tid innan vi kan se effekten av dem, säger Inger Börmark som är tillförordnad avdelningschef för vård- och omsorgsboenden i Göteborgs Stad.
Citat:
Vi behöver bli bättre på att följa upp och utvärdera de insatser vi gör. Nu kommer vi fortsätta arbetet och involvera medarbetarna i större utsträckning säger Katarina Meuller.
Citat:
En välfärdsutmaning som all äldreomsorg i Sverige står inför. Eftersom andelen äldre blir allt större samtidigt som det inte finns tillräckligt med arbetskraft med rätt kompetens.

I punktform:
1. Importera 100-tusentals groteskt feta medarbetare
2. Anställ medarbetarna i äldreomsorgen
3. Vidta åtgärder
4. Följ upp och utvärdera åtgärderna
5. Involvera medarbetarna
6. ???
7 WIN!!!

Eller nåt...
Citera
2024-09-20, 23:38
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Jag hittar inte heller något när jag söker på "språk", "svensk" eller "soma"...

Men i det här reportaget blev det två av tre träffar:

https://sverigesradio.se/artikel/var...-riskerar-vite

Citat:
Vårdpersonal har svårt att förstå och ge instruktioner. Därför får ansvariga i Göteborg kritik av Inspektionen för vård och omsorg.
Citat:
Enhetschefen från Ivo berättar mer om vad språkbristerna leder till för problem.
Citat:
Det finns en tydlig orsak till problemen.
Citat:
Babbs Edberg, direktör äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen i Göteborg

Inget sökbart i texten, men lyssnar man på reportaget, framgår det att orsaken till katastrofen är "vårdpersonal" som inte kan:

* tala svenska
* läsa
* ta emot en instruktion
* utföra en instruktion

Enligt den anvariga direktören -- Babbs Edberg -- är det inte hon som är ansvarig för katastrofen och det finns inget hon kan göra:

Citat:
Problemet finns kvar och det är fortsatt svårt att rekrytera.

I en välskött kommun, hade problemet Babbs Edberg fått sparken för länge sedan, så svårt kan det inte vara att rekrytera en ny direktör...
Citera
2024-09-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Det var ingen dålig längd på den url:en... Hur hittade du pressmeddelandet? Jag letade i minst 5 minuter...

Det ser ut som att Äldreomsorgsförvaltningen i Göteborg har en strategisk plan för att åtminstone bromsa tåget mot undergången.

Kommer inte ihåg riktigt, kikade runt lite på hemsidan och sen hittade jag det. Kunde tyvärr inte hitta något på IVOs hemsida, förutom en rapport från 2022.

Mest floskler de kommer med, brukar vara så. De säger saker som låter bra, men det är sällan det blir konsekvenser av det.
Citera
2024-09-21, 23:40
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Aktuell intervju med den otroligt inkompetenta direktören:

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/a...9-03056959881f

Citat:
– Vi har inte haft så mycket tid mellan granskningarna att på riktigt implementera allt vi skulle behöva få på plats. Men massvis med saker har så klart gjorts, inte minst utifrån att säkerställa kunskap och kompetens hos medarbetare, säger Babbs Edberg, direktör på äldre- samt vård och omsorgsförvaltningen i Göteborgs stad.
Citat:
Hon pekar på att kommunen bland annat har gjort studier för att undersöka vad som brister i språket hos personalen och utbildat så kallade språkombud för att stärka språket i medarbetarnas vardag.
Citat:
– I grunden handlar det om att vi har tvingats ge avkall på kunskap och kompetens när vi har rekryterat personer, för att vi måste ha in personer. Då är det klart att vi inte riktigt uppfyller kraven i alla delar.
Citat:
Jag skulle aldrig sätta mina föräldrar på något boende i Göteborgs stad på grund av att det är så stora brister”, säger en sjuksköterska till Ivo.
Citat:
Jag tänker att det är en personlig reflektion som den sjuksköterskan gör. Tittar vi på Socialstyrelsens enkät är över 80 procent nöjda med sitt vård- och omsorgsboende, säger Babbs Edberg.
Citat:
Vad tänker du om att medarbetare ändå uttrycker det på det viset?
Det är otroligt tråkigt och jag tänker att det ligger en del i det som Ivo lyfter fram. Vi måste jobba mycket mer tillsammans – chefer, medarbetare och de vi är till för – för att verkligen se till att få igenom de nödvändiga förändringar vi kämpar och jobbar med.
Citat:
Ivo konstaterar nämligen att varken vård- och omsorgspersonal, sjuksköterskor, enhetschefer eller patienter har fått vara med och ta fram åtgärderna som ska bättra situationen på boendena.
– Det har funnits en viss delaktighet men det är en av de saker som vi ser att vi behöver förbättra.
Citat:
Sjuksköterskor känner inte ens till om åtgärderna, som kommunen har redovisat för Ivo, har påbörjats.
– Det tar tid att implementera saker i en stor organisation, för det är otroligt många som ska involveras, säger Babbs Edberg.
Citat:
Jobbar ni aktivt i praktiken med att göra förändringar, utöver att bara redovisa dem på papper till Ivo?
– Absolut, visst gör vi det. När vi tittar på vad vi svarade förra gången och var vi befann oss då kan vi se att vi har gjort förflyttningar.
Citat:
Hur länge ska man behöva vänta på att det finns systematik och ett helhetstänk i staden?
Den som hade svaret på den frågan … Vi kom från elva olika delar 2021, vi hade minst elva olika sätt att göra saker och ting på. Vi har byggt allt från grunden och vi är inte färdiga, säger Babbs Edberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in