Aktuell intervju med den otroligt inkompetenta direktören:
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/a...9-03056959881f
Citat:
– Vi har inte haft så mycket tid mellan granskningarna att på riktigt implementera allt vi skulle behöva få på plats. Men massvis med saker har så klart gjorts, inte minst utifrån att säkerställa kunskap och kompetens hos medarbetare, säger Babbs Edberg, direktör på äldre- samt vård och omsorgsförvaltningen i Göteborgs stad.
Citat:
Hon pekar på att kommunen bland annat har gjort studier för att undersöka vad som brister i språket hos personalen och utbildat så kallade språkombud för att stärka språket i medarbetarnas vardag.
Citat:
– I grunden handlar det om att vi har tvingats ge avkall på kunskap och kompetens när vi har rekryterat personer, för att vi måste ha in personer. Då är det klart att vi inte riktigt uppfyller kraven i alla delar.
Citat:
”Jag skulle aldrig sätta mina föräldrar på något boende i Göteborgs stad på grund av att det är så stora brister”, säger en sjuksköterska till Ivo.
Citat:
– Jag tänker att det är en personlig reflektion som den sjuksköterskan gör. Tittar vi på Socialstyrelsens enkät är över 80 procent nöjda med sitt vård- och omsorgsboende, säger Babbs Edberg.
Citat:
Vad tänker du om att medarbetare ändå uttrycker det på det viset?
– Det är otroligt tråkigt och jag tänker att det ligger en del i det som Ivo lyfter fram. Vi måste jobba mycket mer tillsammans – chefer, medarbetare och de vi är till för – för att verkligen se till att få igenom de nödvändiga förändringar vi kämpar och jobbar med.
Citat:
Ivo konstaterar nämligen att varken vård- och omsorgspersonal, sjuksköterskor, enhetschefer eller patienter har fått vara med och ta fram åtgärderna som ska bättra situationen på boendena.
– Det har funnits en viss delaktighet men det är en av de saker som vi ser att vi behöver förbättra.
Citat:
Sjuksköterskor känner inte ens till om åtgärderna, som kommunen har redovisat för Ivo, har påbörjats.
– Det tar tid att implementera saker i en stor organisation, för det är otroligt många som ska involveras, säger Babbs Edberg.
Citat:
Jobbar ni aktivt i praktiken med att göra förändringar, utöver att bara redovisa dem på papper till Ivo?
– Absolut, visst gör vi det. När vi tittar på vad vi svarade förra gången och var vi befann oss då kan vi se att vi har gjort förflyttningar.
Citat:
Hur länge ska man behöva vänta på att det finns systematik och ett helhetstänk i staden?
– Den som hade svaret på den frågan … Vi kom från elva olika delar 2021, vi hade minst elva olika sätt att göra saker och ting på. Vi har byggt allt från grunden och vi är inte färdiga, säger Babbs Edberg.