Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-08-19, 05:22
Bannlyst
Ifall man är beroende av en substans (med beroende menar jag att man skulle uppleva två veckors avtändning ifall dagliga dosen uteblev) skulle man inte då kunna bryta beroende genom att droga ner sig med annat?

Skulle inte en (i detta exempel, skulle kunna vara vad som helst) heroinist kunna dämpa abstinenssymtomen med benzo så pass att denne skulle kunna bryta sitt beroende eller skulle då beroendet övergå till benzo?

Jag tänkte, användare av Tramadol eller Kodein verkar ju kunna varva dessa med varandra ifall de har torka på vice versa. Borde då inte en tramadolberoende kunna dämpa abstinensen med säg, alprazolam, i två veckor tills beroendet är så litet att det inte är jobbigt att stiga av?

Lite flummigt trött nu, så missförstå mig rätt.
Citera
2006-08-19, 12:39
Medlem
Kafes avatar
När heroin blev uppfunnet så användes det för att bota Morfin beroende.

"Bayer marketed heroin as a "cure" for morphine addiction before it was discovered that heroin is converted to morphine in the liver."

- http://en.wikipedia.org/wiki/Heroin
Citera
2006-08-19, 16:12
Medlem
smärtpatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goebbelz
Ifall man är beroende av en substans (med beroende menar jag att man skulle uppleva två veckors avtändning ifall dagliga dosen uteblev) skulle man inte då kunna bryta beroende genom att droga ner sig med annat?

Skulle inte en (i detta exempel, skulle kunna vara vad som helst) heroinist kunna dämpa abstinenssymtomen med benzo så pass att denne skulle kunna bryta sitt beroende eller skulle då beroendet övergå till benzo?

Jag tänkte, användare av Tramadol eller Kodein verkar ju kunna varva dessa med varandra ifall de har torka på vice versa. Borde då inte en tramadolberoende kunna dämpa abstinensen med säg, alprazolam, i två veckor tills beroendet är så litet att det inte är jobbigt att stiga av?

Lite flummigt trött nu, så missförstå mig rätt.

Benso hjälper bara måttligt mot opiatabstinens. När jag har abs. så spelar det ingen roll vad jag stoppar i mig. Är fortfarande sugen på opiater och det är endast de som kan få det att kännas "rätt" igen. Men visst, det hjälper en aning. Men risken finns ju såklart att man bara byter drog då man uppenbarligen har missbrukarbeteende.
Citera
2006-08-19, 16:58
Bannlyst
bryta beroende med andra droger = ersätta ett beroende med ett annat beroende
Citera
2006-08-19, 17:23
Medlem
DXM-Redemptions avatar
om man tar massa olika saker då!

Speed!

Alkohol!

Benzo!

Mary jane!

och växlar hejvilt (inte blanda... varför sig...)
Citera
2006-08-19, 17:34
Medlem
Ajss avatar
tvångströjja + kedja + munkavel + dropp funkar nog i de flesta fall om du verkligen vill sluta
Citera
2006-08-19, 18:30
Medlem
Jag är jättestolt över att jag knappt rökt nåt brajj dom senaste 3 veckorna och skryter stolt för polare. Va dom inte vet att jag dragit eller rökt koks varje dag under samma tid.
Citera
2006-08-19, 19:55
Medlem
TomiXs avatar
Jag vet inte men om man är amfetaminberoende och bryter det och istället tar tex Heroin, då borde man väl må bra igen? Piwo vet jag är en man som kan svara på denna fråga
Citera
2006-08-19, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adore
Jag är jättestolt över att jag knappt rökt nåt brajj dom senaste 3 veckorna och skryter stolt för polare. Va dom inte vet att jag dragit eller rökt koks varje dag under samma tid.

Ha, det var ju smart, byta hash rökning mot koks.
Citera
2006-08-19, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Jag vet inte men om man är amfetaminberoende och bryter det och istället tar tex Heroin, då borde man väl må bra igen? Piwo vet jag är en man som kan svara på denna fråga

Amfetaminberoendet sitter ju i psyket, och ter sig som ett starkt "sug", tillskillnad ifrån heroinet, som ger mer ett starkt "behov", alltså kroppsligt och själsligt.

De flesta som är riktigt sugna på tjack och inte får tag i det brkar kunna dämpa det suget med andra droger, eftersom suget resulterar i ångest, och det tar de andra drogerna bort.

Bar amin syn på saken, dock lite yrt förklarart...
Citera
2006-08-19, 20:57
Medlem
Nemesis1s avatar
Alla beroenden går nog att byta ut andra... Åtminstone såna av samma typ (heroinberoende mot metadonberoende, kokainberoende mot amfetaminberoende), men även ofta beroenden av helt olika typ (amfetaminberoende mot heroinberoende, kärleksberoende mot World Of Warcraft-beroende, etc)...

Sorry om jag uttrycker mig flummigt... Det beroer på att jag varit och petat i mig psykedlier nu igen...
Citera
2006-08-19, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Alla beroenden går nog att byta ut andra... Åtminstone såna av samma typ (heroinberoende mot metadonberoende, kokainberoende mot amfetaminberoende), men även ofta beroenden av helt olika typ (amfetaminberoende mot heroinberoende, kärleksberoende mot World Of Warcraft-beroende, etc)...

Sorry om jag uttrycker mig flummigt... Det beroer på att jag varit och petat i mig psykedlier nu igen...

Fy på sig nemesis...jag borde nästan lägg dig över knäet och ge din lilla rumpa duktigt med smisk!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in