2026-02-01, 08:30
Avslutad
Christoffer Norén står på en scen och låter en ande träda igenom honom.
– Andarna använder mitt huvud för att kommunicera .....
En kvinna gråter på första raden.
Hennes blick är fäst på den upplysta scenen, en pappersservett
i ena handen, en mikrofon i den andra.

– Har du sett en hackspett, frågar Christoffer.
Kvinnan – Matilda Spets – nickar.
– Han visar mig att han skickar återkommande hackspettar.
I lokalen säger sig Christoffer precis ha fått kontakt med Matildas pappa.
Hon har väntat i 22 år.
2024 omsatte Noréns företag nästan sju miljoner kronor
visade en vinst på knappt tre miljoner kronor efter skatt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j0zv8z/christoffer-noren-sager-sig-ha-kontakt-med-andevarlden

Vilken kvack
Citera
2026-02-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Ingen än så länge har kunnat demonstrera synsk förmåga i ett kontrollerat test, trots massvis med tester som pågått i mer än ett århundrade.

Haha nej det stämmer inte alls.
Sen kan du få klaga på kvaliteten på forskningen om du vill (och det kommer vara ditt nästa steg, antingen det eller något om favoriten James Randi) men att påstå att det inte finns är uppenbart felaktigt.

https://psi-encyclopedia.spr.ac.uk/articles/mental-mediumship-research/
Senast redigerad av ivanmakt 2026-02-01 kl. 16:45.
Citera
2026-02-01, 16:48
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanmakt
Sen kan du få klaga på kvaliteten på forskningen om du vill (och det kommer vara ditt nästa steg, antingen det eller något om favorit pedot James Randi) men att påstå att det inte finns är uppenbart felaktigt.

Jo, det stämmer. Gillar man inte James Randi så finns det 10+ organisationer bara i Sverige som erbjuder cash money bara du kan bevisa dina övernaturliga förmågor i ett test som du är med och utformar.
I europa finns det sedan ett 50-tal sådana och i USA hur många som helst.

Alltså, kan man det man säger så blir man rik, berömd och eftertraktad samt får en helt ny del av forskningsvärlden tillägnad ens namn. Ändå så föredrar "mediumen" att snatta småpengar ur fickorna på de stackars satar som nyss haft någon i sin närhet som dött.

-Bara för att du hittat några knäppisar på nätet betyder inte det att de är forskare och att det de säger är sant.
Citera
2026-02-01, 16:56
Medlem
Hej!
Kan rekommendera denna tråd, delta gärna: (FB) Borde medium som lurar människor i sorg kriminaliseras?
Citera
2026-02-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Jo, det stämmer. Gillar man inte James Randi så finns det 10+ organisationer bara i Sverige som erbjuder cash money bara du kan bevisa dina övernaturliga förmågor i ett test som du är med och utformar.
I europa finns det sedan ett 50-tal sådana och i USA hur många som helst.

Alltså, kan man det man säger så blir man rik, berömd och eftertraktad samt får en helt ny del av forskningsvärlden tillägnad ens namn. Ändå så föredrar "mediumen" att snatta småpengar ur fickorna på de stackars satar som nyss haft någon i sin närhet som dött.

-Bara för att du hittat några knäppisar på nätet betyder inte det att de är forskare och att det de säger är sant.

Synd att du inte listar specifika sådana pris så att det går resonera kring dem. En vanlig tröskel är att det krävs kanske en på miljonen eller liknande typ av resultat och det inte går att uppnå. Kollar du länken jag skickade så exempelvis mentala mediumen rör sig strax över statistikt signifikanta resultat. För att då få till sannolikhet på "1 på miljonen" skulle testet behöva göras väldigt många gånger.
Citera
2026-02-04, 03:04
Medlem
Alla de där “studierna” om mediumskap och synsk förmåga är mest en lek med statistik och dåligt kontrollerade experiment. När forskningen görs ordentlig, t. ex. blindade tester, oberoende replikationer, försvinner all magi. Ingen har någonsin visat något som övertygar seriös vetenskap; det som återstår är anekdoter, gissningar och önsketänkande. Att påstå att det finns bevis är helt enkelt rakt upp och ner falskt.

Citat:
Sen kan du få klaga på kvaliteten på forskningen om du vill (och det kommer vara ditt nästa steg, antingen det eller något om favoriten James Randi) men att påstå att det inte finns är uppenbart felaktigt.

Citera
2026-02-04, 11:03
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Att påstå att det finns bevis är helt enkelt rakt upp och ner falskt.

Så länge mänskligheten tjänar världssekten vetenskapen ska dom aldrig få vara med om någonting heligt.
Citera
2026-02-05, 02:38
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Alla de där “studierna” om mediumskap och synsk förmåga är mest en lek med statistik och dåligt kontrollerade experiment. När forskningen görs ordentlig, t. ex. blindade tester, oberoende replikationer, försvinner all magi. Ingen har någonsin visat något som övertygar seriös vetenskap; det som återstår är anekdoter, gissningar och önsketänkande. Att påstå att det finns bevis är helt enkelt rakt upp och ner falskt.
Det finns sådant som är otroligt svårförklarat och även om det är det undermedvetna som plockat upp något så blir det ändå långsökt att man plötsligt "vet" något man absolut inte borde veta.

Jag hade otroligt mycket sådant som ung så det vet jag iallafall vad jag pratar om. Jag är glad att jag inte känner mig särskilt synsk idag.

Nu är det något annat jag tänkte på. Det verkar inte spela så stor roll om någon är anonym eller om jag ser personen jag lägger på, eller om jag inte vet något överhuvudtaget, inte ens hur någon ser ut. Det är dock svårare att tolka någons kort helt utan information för jag är inte tankeläsare, synsk eller något medium. Jag tycker även att det är lättare att fokusera på en blandning (tarotkort) om jag har en bild framför mig och kan formulera mig mer intensivt kring personen jag vill läsa.

Gick in på en persons sida för att kolla in personen innan jag blandade och la kort varpå den här Christoffer Norén dök upp i mitt flöde efter att jag postat mitt inlägg.

Nu tror jag uppenbart på intuition och synkronicitet eller att tolka in saker som pågår och intryck varpå min tanke blev: Kontrollerar de på förhand vilka människorna är och med personliga detaljer via t.ex sociala medier för att kunna begå bedrägeri på scen?

Jag kollar ibland människor för min fokus. Inte för bedrägeri! Men vad säger att jag har fel i att det inte var min "måne" (oklara riktning i det som kallas andlighet) som sa att se det här och se det där?

För om andra är medium är även mina "budskap" jag får till mig i bruset av att leva, budskap.(jag är inte ett medium).

Tänk om det sitter en hel hög medarbetare och dammsuger sårbara människors sociala medier, deras anhörigas osv för att få fram info. Vidrigt isåfall! Det är mycket långt ifrån att vilja ha ett utseende att fokusera på eller någon bit av en person för att kunna tolka några kort, till att ge sig efter människor som sörjer.

Jag tänkte att det är kanske ett system i att människor bokar in sig i god tid i förväg varpå dessa "medium" hinner stalka och kartlägga dem för att göra en förmögenhet pö sörjande människor.
Senast redigerad av Matadhamster 2026-02-05 kl. 02:42.
Citera
2026-02-05, 16:41
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Det finns sådant som är otroligt svårförklarat och även om det är det undermedvetna som plockat upp något så blir det ändå långsökt att man plötsligt "vet" något man absolut inte borde veta.

Jag hade otroligt mycket sådant som ung så det vet jag iallafall vad jag pratar om. Jag är glad att jag inte känner mig särskilt synsk idag.

Nu är det något annat jag tänkte på. Det verkar inte spela så stor roll om någon är anonym eller om jag ser personen jag lägger på, eller om jag inte vet något överhuvudtaget, inte ens hur någon ser ut. Det är dock svårare att tolka någons kort helt utan information för jag är inte tankeläsare, synsk eller något medium. Jag tycker även att det är lättare att fokusera på en blandning (tarotkort) om jag har en bild framför mig och kan formulera mig mer intensivt kring personen jag vill läsa.

Gick in på en persons sida för att kolla in personen innan jag blandade och la kort varpå den här Christoffer Norén dök upp i mitt flöde efter att jag postat mitt inlägg.

Nu tror jag uppenbart på intuition och synkronicitet eller att tolka in saker som pågår och intryck varpå min tanke blev: Kontrollerar de på förhand vilka människorna är och med personliga detaljer via t.ex sociala medier för att kunna begå bedrägeri på scen?

Jag kollar ibland människor för min fokus. Inte för bedrägeri! Men vad säger att jag har fel i att det inte var min "måne" (oklara riktning i det som kallas andlighet) som sa att se det här och se det där?

För om andra är medium är även mina "budskap" jag får till mig i bruset av att leva, budskap.(jag är inte ett medium).

Tänk om det sitter en hel hög medarbetare och dammsuger sårbara människors sociala medier, deras anhörigas osv för att få fram info. Vidrigt isåfall! Det är mycket långt ifrån att vilja ha ett utseende att fokusera på eller någon bit av en person för att kunna tolka några kort, till att ge sig efter människor som sörjer.

Jag tänkte att det är kanske ett system i att människor bokar in sig i god tid i förväg varpå dessa "medium" hinner stalka och kartlägga dem för att göra en förmögenhet pö sörjande människor.
Skulle medarbetare scanna en människas liv och den den informationen till ett medium, så skulle det vara avslöjat inom 15 minuter. Det är inte så dom gör.
Citera
2026-02-06, 02:03
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Skulle medarbetare scanna en människas liv och den den informationen till ett medium, så skulle det vara avslöjat inom 15 minuter. Det är inte så dom gör.
Knappast att de skulle vara avslöjade på 15 minuter.

Kanske är det inte tillvägagångssättet men tro mig när jag säger att jag själv har en mycket stark intuition.

Det är säkert som attan att platserna sannolikt är förbokade varpå de har alla möjligheter att spendera pengar, personal och tid på att dammsuga information om besökarna.

Du förstår... du kan knappast bevisa att min "förmåga" är mindre verklig än vad du påstår att hans är. Och exakt så fungerar mitt brus, som jag beskrev. Mina saker är dessutom mer anmärkningsvärda än hans på så vis att folk om jag fokuserar på saker som sammanfaller slumpmässigt, faktiskt ser vad jag säger på riktigt.

Att jag plötsligt fick ett hjärta i asfalten utanför mig. Att jag efter att ha uppmärksammat det även fick ett blåmärke i form av ett hjärta efter att ha slagit i mig någonstans. Att jag när diskriminerats och fått mitt första arv förskingrat och staten vägrat hjälpa mig i alla myndigheter jag kontaktat, ändå fick 3 dagars norrsken nör min pappa urnsattes. Det var en mulen dag och plötsligt efter ceremonin jsg inte närvarat vid bröt några solstrålar fram vid fyratiden i min del av staden och jag sa inom mig lite som "Tack Gud för att solen kommer nu istället för då" varpå den istället omedelbart försvann och jag tyckte det var tråkigt len så är livet. Istället fick jag tre dagars norrsken som började till kvällen, lysa över länet.

Efter att min farfar gick bort började min farbror försöka manipulera av mig min arvsdel och sa bokstavligen att jag inte "förtjänat" arvet min pappa lovat mig som hans fru stal. (236 000 som skulle gå till IVF) samtidigt som min farmor började låta falsk gällande pengar mm. Sedan var jag inte vatten värd och efter arvskiftet har jag inte varit värd att tala med ens. Mötte änkan till min pappa på bussen och bad henne brinna i helvetet för vad jag fått genomlida samt pengarna som förskingrats. På kvällen insjuknade min appas moster akut och fick åka in på lasarettet och tillbringa samma tid på sjukhuset som årsdagarna för när min pappa låg inlagd och sedan avled. Hon vägrade låta honom få urnsättas med sina morföräldrar eftersom hon var gravrättsförvaltare.

Hade min farmor och farbror inte försökt hålla mig ifrån arvet hade jag kunnat betala advokat och gett en strid för hans rätt. Istället fick jag 3 dagarsn norrsken som ett slags meddelande o att han lämnat (jag gick i hans barndoms/ungdomstids lokalskog och spelade jojk för honom bland annat och skrev även här på Flashback att jag ville att han skulle återvända hem.

Jag kan visa min födelseattest att jag är född tolv i tolv den tolfte dagen innan fredagen den trettonde som var dagen mellan min och min pappas födelsedag. Jag samlar inte ens "bevis" på märkligheter och skiter generellt i dem. När jag nekats att få hjälp genom att ta ut en del av mitt arv så gick en sjuk räv in på Mälarenergi, dagen efter sista datumet för överklagan, 12 december, samma dag som tydligen var mina fastrars mammas födelsedag och det var gällande den bit jag skulle delat med dem som efterlevande till min pappa jag bad om till akut tandvård och elräkningar som gått till Kronofogdemyndigheten.

Komtrollerar jag mina fastrars födelsedagar, flertalet av kusiner farbröder osv så sammanfaller deras födelsedagar med mina halvsyskons osv. Det skiljer hela tiden enstaka dagar mellan födelsedagarna. Jag var uppenbart ödesbestämd att födas in i min pappas släkt. Jag har inte en aning om varför dock, då de inte verkar vara mycket att hänga i julgranen.

Narcissister eller förövare bryr sig inte om att de har mer. Som jag läste igår vill de ha dina enda hundra kronor när de själva har tusen kronor på fickan. Att vägra mig min arvsdel är ett stort bevis på att min pappa for väldigt illa under sin uppväxt. Att hans arvsdel (mark uppe i norr) haft sitt arvsskifte utan att man vill ge mig en krona, har sitt budskap i det med att vädret gav mig tre dagars norrsken till hans minne över länet men även platsen där han urnsattes. För att det är min rätt att ärva min pappa. Sannolikt har de smusslat undan vad de kunnat. Som de uppträder är jag inte säker på att det är allt som däfanns, som framkom vid bouppteckning.

Jag är inte synsk eller ett medium. Men jag är äkta. Av det skäket kan vi även se att sannolikheten är mycket hög att det rör sig om organiserat bedrägeri. Eftersom jag inte gillar sådant som att exploatera och lura människor som sörjer de döda eller som lider av svårare psykisk ohälsa eller lever i utsatthet, är det även troligt att om det nu fanns något utöver oss som kommunicerar, att det skulle visa mig sådant jag behöver upptäcka även om jag missar 99%

Här är en bild. Om du tittar noga och nära så är det bara ett tveksamt blåmärke men på håll såg det ut som ett hjärta. Betydelsen i det handlar om att jag aldrig varit en perfekt människa utan gjort mina fel. Sagt fel. Varit arg. Fått utbrott. Men när jag skulle ge något i utbyte mot att få människor som ger sig på mig, drabbade av det de önskar mig- då hade hag bara mitt hjärta eler alla goda gärningar jag gjort. Alla tankar och handlingar som skett av kärlek, att ge i utbyte och att väga upp mot. Jag är knappast en rik människa. Allt jag ägde var vad jag gjort för andra. Tydligen så räknades det i någons slags kosmisk jämförelse av vad det verkar. Jag la det hjärta jag fått av en terapeut med orden "Det är dags för dig att sluta tänka på andra, och tänka mer på dig själv" under huvudkudden och sov sedan med det.
https://ibb.co/9dW63Jd

Zooma in det så ser du inte det svaga märket som ser ut som en påminnelse av ett hjärta. Ändå räknas det lika mycket som vad andra påstår att de ser, upplever. Förnimmer.

Karln är en bedragare. Annars kan han ställa upp på helt random intervjuer öed media och göra samma sak med vilt främmande människor han får noll information om innan och som ingen vet kommer att äntra scenen. Plötsligt skulle han inte klara av ett skit.
Senast redigerad av Matadhamster 2026-02-06 kl. 02:06.
Citera
2026-02-07, 21:55
Medlem
Citat:

Att det skulle behövas mer replikation är helt sant. Just nu är det på ytterkanten. Att all magi försvinner när en oberoende part testar stämmer inte.
Citera
2026-02-08, 13:49
Medlem
Att hävda att ”magin inte försvinner” vid oberoende tester är ett sakligt felaktigt påstående som ignorerar vetenskapshistoriens tydligaste trend: ju striktare kontrollen är, desto svagare blir resultaten. Inom parapsykologisk forskning ser vi ett mönster där positiva resultat nästan uteslutande genereras av forskare som själva är övertygade, medan oberoende replikationer i regel misslyckas eller landar på ren slump. Att fenomenet befinner sig på ”ytterkanten” beror inte på en brist på tid eller studier, utan på att de effekter som påstås finnas konsekvent raderas ut så fort man eliminerar metodfel som sensoriskt läckage, selektiv rapportering (the file drawer problem) och statistiska slumpmönster. Om en effekt endast existerar när observatören är partisk, är det inte en naturvetenskaplig upptäckt man studerar, utan psykologiska felkällor.

Eftersom extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis åligger det nu dig att presentera exakt vilka oberoende, replikerade och expertgranskade studier du lutar dig mot som faktiskt har hållit för rigorös vetenskaplig granskning utan att kollapsa?

Citat:
Att det skulle behövas mer replikation är helt sant. Just nu är det på ytterkanten. Att all magi försvinner när en oberoende part testar stämmer inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in