2025-08-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gandalf.1
Vissa människor har ett liv utanför FB och är inte intresserade av att sitta dygnets alla vakna timmar och skriva massa skit på ett forum. Jag förvånas över att så många av er tycks inte ha något annat liv än att sitta här inne. Kanske ni bör gå ut i solen, ta lite frisk luft och bli klara i skallen.
Lyckligtvis så är vi olika och värderar olika, ser på livet olika. Det spelar som sagt var ingen roll vad jag skulle skriva så kommer ni iaf fortsätta och hävda att det är humbug och att jag är sjuk i huvudet och fortsätta era försök att vara nedsättande och kränkande. Bevisligen så kommer vi ju ingenstans i denna diskussionen då ni kräver att jag skall inse att det är fel i huvudet på mig, att jag lurar massa folk osv osv och att jag skall ändra min övertygelse. Vilket jag aldrig kommer göra. Skillnaden är att jag kommer aldrig försöka få er eller kräva av er att ni skall ändra er tro och övertygelse. Dessutom så är det under min värdighet att få ner på er sandlådenivå och komma med massa personliga påhopp och kränkningar.
Vem som har rätt och vem som har fel är inte upp till mig att döma. Varje klient som VÄLJER att komma till mig gör det av egen FRI VILJA och som jag skrivit innan så betalar inte klienten något om klienten inte är nöjd. Hur mkt jag tar är en bråkdel mot vad dessa så kallade kändis medium tar. Skulle aldrig understå mig att ta sådana summor oavsett vad för det är inte pengarna det handlar om fortfarande. Och för mig som jobbat 20+ år så har det aldrig handlat om pengar utan det har handlat om något mycket större än så.
Att man konsekvent refererar till olika kändis medium får mig till att skratta för då är ni bra korkade som tror att bara för att man är känd, varit på tv osv skulle vara ett bevis för att man är ett proffsigt medium. Jag skulle aldrig ställa upp på något sådant och jag ser massor som är felaktigt och man kan ifrågasätta om jag för en gång skull skulle se tex det okända. För att inte tala om alla dessa sjuka spökjägar program som visas på tv och nätet. Ett rent jävla trams helt enkelt. Något jag tar totalt avstånd ifrån.
Som sagt var vi kan ju iaf vara överens om att vi står väldigt långt ifrån varandra.
En fråga till er skeptiker, varför går ni inte lika hårt åt alla religiösa ledare och samfund? Kan slå vad om att merparten av er är fortfarande med i Svenska kyrkan. Eller hur? Alltså så sponsrar ni ett samfund som bygger på sägner och påhittade historier som finns inget belägg för. Ni låter era nära och kära begravas av en präst, ni har blivit döpta och konfirmerade och ni gifter er i kyrkan. Alltså så sponsrar ni det.
När har ni ifrågasatt detta och gått lika hårt åt alla präster, diakoner osv?
Något att fundera på kanske?
Nu skall jag iaf göra något mkt viktigare än att sitta här men kommer kika in för att läsa era svar och få mig lite goda skratt.

Jag känner direkt sympati med dig och det du skriver. Jag är både skeptiker och troende. Är inte döpt, inte konfirmerad eller medlem i Svenska kyrkan. Jag har själv haft sanndrömmar och tror till viss del att det går att se in i framtiden. Om det går att tala med de som gått bort vet jag inte eller om det är bra att försöka göra det. Men tycker du verkar ha ett ärligt uppsåt och tror att de flesta medium själva tror på vad de gör.
Citera
2025-08-10, 09:19
Medlem
Citat:
Där sprack din teori!
Hur går det då till på tex en mässa där personen betalar vid dörren och inte alls behöver uppge ett dugg om sig själv och där mediet väntar i ett angränsande rum utan någon kontakt med varken publiken eller någon annan innan hen kliver fram på scenen? Hur förklarar du det när sen mediet plockar fram mängder med information som bekräftas av besökarna?

Det är fortfarande enkla och välkända tekniker de kör med, oavsett hur det bedyras i div anekdoter från troende…
I alla de inspelningar av sittningar etc som finns så kan man se att ”mediumet” i princip aldrig säger som det är, utan hela tiden fiskar efter reaktion och svar från den som ska ”läsas” genom att ställa frågor och sen se vilka reaktioner svar den tillfrågade ger, och sen spinna vidare på det. Mediumen säger i princip aldrig att ”din farfars far hette Torkel Johannes och bodde i Bröthyttan ”utan frågar om ”känner du nån xxxxxx, eller xxxx, eller xxxxxx…..?” Och om de får någon form av intresse eller jakande så spinner de vidare på det namnet/namnen och ofta så svarar den som ska läsas att xxxxx bodde granne med oss, eller farmors systers man hette så, och då fick de mer info att spinna vidare på, men det var INTE mediumet som med nån kontakt med andevärlden etc som kom på det, utan det var ett svar som denne fick från sin ”kund”
Skulle ”kunden” inte känna igen nåt namn alls, ruska på huvudet, så kastar mediumen alltid fram en klase fler namn….. tills det blir nån form av ”träff”….

Och det bisarra är att ”kunderna” mycket ofta tycker att mediumet var så bra och träffsäkert ”direkt”, fast de nästan alltid får treva och lirka/fråga flera gånger med en massa namnförslag innan de får träff…

Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det skulle kunna förklaras med coldreading, dvs mediet fiskar efter information av publiken, men jag vill gärna tro.

Se svar ovan…..

Citat:
Polisen tar hjälp av medium i det dolda. Hänt flertalet gånger och där hjälpen har även lett till uppklarade fall. Men pga skeptismen som finns i samhället så går man inte ut offentligt med den informationen.

Ja det är vanligt att medium och troende till dessa skryter om sådant, men det finns mig veterligen inte ett enda seriöst dokumenterat fall där nåt medium verkligen hjälpt polisen och starkt bidragit till att lösa nåt brott. Det finns däremot flera fall där man vet att medium har försvårat utredningar och lett polisen galet fel.
Och det finns vittnesmål från polisen där de uppger att de få gånger de haft med medium att göra så har det i princip alltid handlat om att t ex anhöriga krävt det och polisen då gjort det för att undvika div kritik.

Citat:
Det konstiga är att andarna bara pratar om rent nonsens och inte om hur det är att vara död vilket väl är ett stort mysterium som vi alla undrar över.

Ja det kan man ju undra då massor av medium påstår att det lätt kan få kontakt när som helst, så varför säger inte ”andarna” bara rakt av vad de heter och nåt så unikt att det inte kan bli nåt tvivel…?

Citat:
👍👍👍

Anekdoter och upptummar är föga värda som bevis….
Citera
2025-08-10, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det kan man ju undra då massor av medium påstår att det lätt kan få kontakt när som helst, så varför säger inte ”andarna” bara rakt av vad de heter och nåt så unikt att det inte kan bli nåt tvivel…?

Ja visst är det konstigt. Under en sittning med bara en person kan andarna i regel bara säga första bokstaven i sitt namn. Under en seans med större publik kan andarna säga hela sitt förnamn, men de kan inte säga även sitt mellannamn eller efternamn.
Hela årtal kan de säga, utan tillhörande specifik information, men de kan inte säga sitt personnummer.

Det hela är så genomskinligt att det blir rent av pinsamt. Viljan att tro på ett efterliv är så stark att det rationella tänkandet slås fullständigt ur spel.
Citera
2025-08-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Ja visst är det konstigt. Under en sittning med bara en person kan andarna i regel bara säga första bokstaven i sitt namn. Under en seans med större publik kan andarna säga hela sitt förnamn, men de kan inte säga även sitt mellannamn eller efternamn.
Hela årtal kan de säga, utan tillhörande specifik information, men de kan inte säga sitt personnummer.

Det hela är så genomskinligt att det blir rent av pinsamt. Viljan att tro på ett efterliv är så stark att det rationella tänkandet slås fullständigt ur spel.

Ett litet kort exempel i länken på hur ”kunder” kan tycka mediumen är såååå bra, men som vid kontroll mot hårda fakta ofta visar sig vara offer för sin egen konfirmationsbias och önsketänkande. Så det är inte mycket att hurra för när Gandalf.1 brer ut sig om att dennes kunder minsann är så nöjda….

https://youtu.be/J5KHFkz6YxQ?si=wIVwQI_y5sUdXFT_
Citera
2025-08-10, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ett litet kort exempel i länken på hur ”kunder” kan tycka mediumen är såååå bra, men som vid kontroll mot hårda fakta ofta visar sig vara offer för sin egen konfirmationsbias och önsketänkande. Så det är inte mycket att hurra för när Gandalf.1 brer ut sig om att dennes kunder minsann är så nöjda….

https://youtu.be/J5KHFkz6YxQ?si=wIVwQI_y5sUdXFT_

Där har vi ytterligare ett konkret exempel på varför ”nöjda klienter” inte bevisar ett skvatt.

Den nöjda kunden påstår alltså att mediumet gav ungefär ett halvt dussin namn under sittningen.
I själva verket gav hon 37 namn inklusive valfritt namn på bokstaven L och N.

Sen ska man också komma ihåg att namnen inte ens tillskrivs någon specifik person. Det är så finurligt att man själv får välja vem utav alla hundratals personer i ens familj, släkt och bekantskapskrets som namnet kan passa in på.
Och ändå är kunderna supernöjda.

Får den nöjda klienten sig en tankeställare när det påvisas att han minns helt åt helvete fel vad mediumet gav för information? Nix. Då heter det att det hela är taget ur sitt sammanhang, trots att det är exakt detta man inte gjort. Man har bedömt hela sammanhanget snarare än hans selektiva minne.
Senast redigerad av Tickelitu 2025-08-10 kl. 11:54.
Citera
2025-08-10, 16:14
Medlem

Citat:

Andarna kommunicerar genom mediet, det handlar ju också om mediers förmåga att uppfatta vad anden kommunicerar och det kan vara genom t ex bilder, en låttext osv. Så här tycker jag inte det är konstigt att mediet inte alltid kan leverera hela namn osv. Christoffer Norén sa nån gång ungefär att "andarna kommunicerar genom min hjärna och där finns inte mycket". Han har humor och jag tror att det i andevärlden finns mycket humor. Ja jag tror faktiskt på detta och att det handlar om mottaglighet. Sen finns det givetvis lurendrejeri också men jag avfärdar inte allt. T ex Emanuel Swedenborg hade ju en vision där han såg en brand i Stockholm fast han inte befann sig där. Det finns säkert fler exempel.
Citera
2025-08-10, 16:35
Medlem
Citat:

Andarna kommunicerar genom mediet, det handlar ju också om mediers förmåga att uppfatta vad anden kommunicerar och det kan vara genom t ex bilder, en låttext osv. Så här tycker jag inte det är konstigt att mediet inte alltid kan leverera hela namn osv. Christoffer Norén sa nån gång ungefär att "andarna kommunicerar genom min hjärna och där finns inte mycket". Han har humor och jag tror att det i andevärlden finns mycket humor. Ja jag tror faktiskt på detta och att det handlar om mottaglighet. Sen finns det givetvis lurendrejeri också men jag avfärdar inte allt. T ex Emanuel Swedenborg hade ju en vision där han såg en brand i Stockholm fast han inte befann sig där. Det finns säkert fler exempel.

Citat:
Så här tycker jag inte det är konstigt att mediet inte alltid kan leverera hela namn osv.
Medium kan aldrig leverera hela namn.
De kan däremot leverera hela årtal, men de kan inte leverera personnummer.
En idiot kan räkna ut varför det funkar bättre att slänga ut random årtal till en grupp personer, än vad det skulle göra om man gissade ett personnummer.

Medium påstår att andarna pratar utav bara fan, men trots det så har det aldrig någonsin hänt att en ande har sagt något som inte skulle kunna vara en ren gissning från mediet.

Varför skulle en ande inte kunna presentera hela sitt namn via text, bild eller tal, utan bara en bokstav eller i bästa fall några olika alternativ på sitt förnamn (givetvis utan att mediet på förhand kopplar ihop namnet med en specifik person, det får man ju göra själv så en ”träff” garanteras)?

Varför kan andarna säga hela årtal, men inte säga sitt personnummer?

Varför kan andarna som Terry Evans pratar med dra snuskiga skämt, men inte säga sitt fullständiga namn?

Är det inte alldeles uppenbart det hela är ett bedrägeri?
Citera
2025-08-10, 17:43
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Medium kan aldrig leverera hela namn.
De kan däremot leverera hela årtal, men de kan inte leverera personnummer.
En idiot kan räkna ut varför det funkar bättre att slänga ut random årtal till en grupp personer, än vad det skulle göra om man gissade ett personnummer.

Medium påstår att andarna pratar utav bara fan, men trots det så har det aldrig någonsin hänt att en ande har sagt något som inte skulle kunna vara en ren gissning från mediet.

Varför skulle en ande inte kunna presentera hela sitt namn via text, bild eller tal, utan bara en bokstav eller i bästa fall några olika alternativ på sitt förnamn (givetvis utan att mediet på förhand kopplar ihop namnet med en specifik person, det får man ju göra själv så en ”träff” garanteras)?

Varför kan andarna säga hela årtal, men inte säga sitt personnummer?

Varför kan andarna som Terry Evans pratar med dra snuskiga skämt, men inte säga sitt fullständiga namn?

Är det inte alldeles uppenbart det hela är ett bedrägeri?

Jag var nyligen på en sittning och allt stämde, fick budskap från min farmor och moster. En av dom tyckte att jag borde ha bättre ordning i en kökslåda, hon beskrev en maträtt som jag åt hos henne när jag var barn. Hon nämnde hur hon gick bort hastigt och hon är stolt över min konst. CN är också duktig, har sett hans livesändningar ett par gånger. Han är väldigt träffsäker.
Senast redigerad av argaangelica 2025-08-10 kl. 17:57.
Citera
2025-08-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Jag var nyligen på en sittning och allt stämde, fick budskap från min farmor och moster. En av dom tyckte att jag borde ha bättre ordning i en kökslåda, hon beskrev en maträtt som jag åt hos henne när jag var barn. Hon nämnde hur hon gick bort hastigt och hon är stolt över min konst. CN är också duktig, har sett hans livesändningar ett par gånger. Han är väldigt träffsäker.

Fantastiskt, ännu ett ”tungt” bevis i form av en anekdot…..

Vad kostade ”sittningen”….?
Varför ser inte denne ”mästare” till att sopa hem några miljoner i ett svep eller så, istället för att småpalta med hundringar/tusingar, och samtidigt slå igen käften på skeptiker och dra ner brallorna på vetenskapen….?

Du… har du funderat på hur många som säkerligen skulle känna igen sig om nån nämnde nåt om stök i nån kökslåda…. Och hur ovanlig var maträtten?

Sen så är det extremt vanligt med sådana vittnesmål som ditt, men om det finns en inspelning på sittningen så visar det sig alltid att vad som faktiskt sades av medium och sittaren, skiljer sig väsentligt från vad det vittnas om….
Citera
2025-08-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica

För att tillägga så är det ju vanligt att ”medium” så att säga fiskar efter namn genom att själv fråga efter ett gäng namn. När sittaren på säg 40-50 år väl ger svar på nåt av flertalet frågande framlagda namnen, att ”xxxxx” var/hette min mor/mormor, så är det vanligt att ”mediumet” säger ”hon hälsar att hon slipper att ha ont i benet/benen nu” varvid sittaren tycker det är en fullträff. För hur skulle mediumet kunna veta att en åldring på 70-90 år skulle ha ont i benet/benen, det är ju så extreeeeemt ovanligt………..
Citera
2025-08-10, 20:40
Medlem
Gandalf.1s avatar
@Dr Tinnitus och @Tickeletu
Jag finner det väldigt nöjsamt att läsa era inlägg med alla era påståenden, kränkningar, förlöjligande och personliga påhopp. Det är precis som att ni till varje pris KRÄVER att ALLA skall ha samma övertygelse som er. Ni sitter där i era sandlådor och kastar sand runt om kring er och envisas med att ju NI har rätt och alla andra som har en övertygelse om att det finns en Andevärld och att vi kan kommunicera med de som befinner sig i en annan dimension har FEL! Vidare så kräver ni att vi skall hålla ned om att alla mediala människor bluffar och bara gör detta för att skinna folk på pengar.
Låt mig fråga er två hur mkt ni tjänar i timmen efter skatt? Det skall bli väldigt intressant att få ta del av det och självklart inte berätta vad ni jobbar med. Trots att jag skulle aldrig understå mig att gå ner på samma nivå som er.
Citera
2025-08-10, 21:37
Medlem
Citat:
@Dr Tinnitus och @Tickeletu
Jag finner det väldigt nöjsamt att läsa era inlägg med alla era påståenden, kränkningar, förlöjligande och personliga påhopp.
Att ge rationella förklaringar till hur den här typen av verksamhet fungerar och poängtera att det både saknas bevis samt finns mycket bevis för att det är bluff och båg, är inte att kränka.

Kan du inte svara på inläggen i stället för att ta på dig offerkoftan?

Citat:
Det är precis som att ni till varje pris KRÄVER att ALLA skall ha samma övertygelse som er.
Det är ingen som har krävt något sådant. Att påpeka att något är bluff och båg är inte samma sak som att förvägra någon rätten till att fortsätta tro på det.

Citat:
Ni sitter där i era sandlådor och kastar sand runt om kring er och envisas med att ju NI har rätt och alla andra som har en övertygelse om att det finns en Andevärld och att vi kan kommunicera med de som befinner sig i en annan dimension har FEL! Vidare så kräver ni att vi skall hålla ned om att alla mediala människor bluffar och bara gör detta för att skinna folk på pengar.
Vi presenterar rationella argument och i stället för att bemöta dem så tar du på dig offerkoftan. Vem är det som befinner sig i sandlådan egentligen?

Citat:
Låt mig fråga er två hur mkt ni tjänar i timmen efter skatt? Det skall bli väldigt intressant att få ta del av det och självklart inte berätta vad ni jobbar med. Trots att jag skulle aldrig understå mig att gå ner på samma nivå som er.
Vad i hela friden har det med saken att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in