Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-19, 03:01
  #1
Medlem
raisers avatar
Hello, Ska börja gymnasiet om ett par dagar, är lite lätt nervös.. Jag är ingen ''plugghäst'', jag är en ''vanlig'' elev som undrar hur stor skillnad gymnasiet är jämfört med grundskolan. Kommer man palla? berätta om era egna erfarenheter..
Citera
2006-08-19, 04:06
  #2
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Han har bara gått om ett par år på grundskolan. två år för att vara exakt.
Nu är han laglig här, ps: Erkänn inte din ålder så är det chill.

gymnasiet är överskattat. Inte mycket tuffare än grundskolan. Du får ju fördelen att faktist ägna dig iaf lite åt det du vill, vad har du sökt för linje? Natur? Fordon? Samhäll? Media? Snickare?

Inget att bäsa för, det löser sig. Tips bara: Lägg ner lite tid på att klara pluggkurserna, när du står där med dina betyg är du sjukt glad att du klarade det. Du har ju redan ägnat tio år åt skolan, ägna 3 år åt lite halvseriöst pluggande så klarar du dig bra. Du kan ju redan skriva ett hyfsat inlägg utan några större fel, det och typ 3 timmars plugg under en vecka, två gånger per termin, och du har redan gjort Svenska A med Godkänt.

tips: Läs på bussen till/från plugget. det är ändå den ultimata dötiden då man inte gör något seriöst. Om du får in lite plugg där kan du göra mindre hemma, typ. Jag har iofs lätt för att lära mig, men har gjort två år på natur och ligger mellan 19 och 19,3 i snitt (20 är max) med 2-3 timmars plugg i veckan. Många veckor gör jag nada, läser lite på bussen. Sen kommer pluggperioderna för oss naturare, och då läser man kanske 2-3 timmar om dagen. Inte mer.
Chilla, det löser sig. Gymnasiet var vi alla rädda för, men i efterhand är det rätt enkelt. Dessutom lär man känna massa nytt folk, och då blir det massa mer fester att välja på när helgen nalkas. jag har ju gjort två år och det känns som ingeting, man vänjer sig rätt fort. Sluspurten i nian är nästan det tuffaste jag haft, så ta det lungt.

// Full Dr.Jekyll, och arg som fan.
Citera
2006-08-19, 08:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Han har bara gått om ett par år på grundskolan. två år för att vara exakt.
Nu är han laglig här, ps: Erkänn inte din ålder så är det chill.

gymnasiet är överskattat. Inte mycket tuffare än grundskolan. Du får ju fördelen att faktist ägna dig iaf lite åt det du vill, vad har du sökt för linje? Natur? Fordon? Samhäll? Media? Snickare?

Inget att bäsa för, det löser sig. Tips bara: Lägg ner lite tid på att klara pluggkurserna, när du står där med dina betyg är du sjukt glad att du klarade det. Du har ju redan ägnat tio år åt skolan, ägna 3 år åt lite halvseriöst pluggande så klarar du dig bra. Du kan ju redan skriva ett hyfsat inlägg utan några större fel, det och typ 3 timmars plugg under en vecka, två gånger per termin, och du har redan gjort Svenska A med Godkänt.

tips: Läs på bussen till/från plugget. det är ändå den ultimata dötiden då man inte gör något seriöst. Om du får in lite plugg där kan du göra mindre hemma, typ. Jag har iofs lätt för att lära mig, men har gjort två år på natur och ligger mellan 19 och 19,3 i snitt (20 är max) med 2-3 timmars plugg i veckan. Många veckor gör jag nada, läser lite på bussen. Sen kommer pluggperioderna för oss naturare, och då läser man kanske 2-3 timmar om dagen. Inte mer.
Chilla, det löser sig. Gymnasiet var vi alla rädda för, men i efterhand är det rätt enkelt. Dessutom lär man känna massa nytt folk, och då blir det massa mer fester att välja på när helgen nalkas. jag har ju gjort två år och det känns som ingeting, man vänjer sig rätt fort. Sluspurten i nian är nästan det tuffaste jag haft, så ta det lungt.

// Full Dr.Jekyll, och arg som fan.

2an i natur-inr. datateknik var klart jobbigast...bara: matte,fysik,teknologi,kemi och liknande tunga skitämnen....
1an var som 9an
3an var jag knappt i gymnasiet alls för allt festande dvs. sooooft!
Citera
2006-08-19, 08:47
  #4
Avstängd
Elgstigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raiser
Hello, Ska börja gymnasiet om ett par dagar, är lite lätt nervös.. Jag är ingen ''plugghäst'', jag är en ''vanlig'' elev som undrar hur stor skillnad gymnasiet är jämfört med grundskolan. Kommer man palla? berätta om era egna erfarenheter..
Gymnasiet är slappt som fan. Om du inte väljer någon plugglinje dvs natur o sånt.
Jag gick handelsprogrammet. Vet inte om det är samma i hela landet, men där jag gick så är det slappt och inte mycket pluggande. Man har APU (arbetsplatsförlagd utbildning) vilket är bra för då har man stor chans att få sommarjobb där. Inte för att jag fick det men
Fastän det var slappt så hatade jag det eftersom jag va så jävla trött på att gå i skolan. Nu efteråt så inser jag att det var underbart. Jag har alltid hört från folk att man skulle vara glad för att man slapp jobba...tyckte dom var dumma i huvet, men nu förstår jag dom. Antingen så var det underbart, eller så har man glömt hur det kändes. Har inte varit borta så länge från skolan, tog studenten i juni.

Sen måste man ha tur med lärare också
Citera
2006-08-19, 11:35
  #5
Medlem
Det finns ingen direkt utmaning på gymnasiet.. visst det är väl lite kämpigt när man väl är där.. men inget att jämföra med universitet..
Citera
2006-08-19, 11:46
  #6
Medlem
s3vens avatar
jag gick media ettan

tyckte den var skitsoft
Citera
2006-08-19, 12:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s3ven
jag gick media ettan

tyckte den var skitsoft

Det var ju jättekonstigt..
Citera
2006-08-19, 15:44
  #8
Medlem
Parkers avatar
Jag slappade rätt rejält på gymnasiet. Det ledde förvisso till sex IG i slutbetyg, men vafan...
Citera
2006-08-19, 15:52
  #9
Medlem
Daineas avatar
Som nämnts tidigare; bara ta det lugnt, visst kan det hända att gymnasiet inte passar dig, det hände mig, jag gick först naturvetenskaplig ett år, sökte om till samhäll, kom in, gick ett år där med och hoppade av höstterminen i tvåan. Det var bara för stressigt för mig. Gick arbetslös ett tag sen jobbade jag några år före jag fick lust att läsa igen, läste in ämnen på folkhögskola och ett par kurser på komvux, skrev högskoleprovet och började på högskolan. Så slappna av bara; det är en av de fördelar som finns med detta landet, att du kan studera på så många sätt.
Citera
2006-08-19, 16:24
  #10
Medlem
Hilding Barcks avatar
Det var mycket enklare än vad jag trodde, körde slacker stilen och gjorde i princip inga läxor, fick "tillräckligt" bra betyg, förutom D i gymnastik...

Och vadå bannad? minns en 40 årig kille som började på data när jag gick i 2:an...
Citera
2006-08-19, 16:29
  #11
Medlem
Byfnaskets avatar
Beror på vilket program du har tänkt gå. Jag gick samhällslinjen med inriktning på samhälle, och det gick bra. Är inte heller någon plugghäst. Lät skolarbetet aldrig spilla ut över min fritid, och gjorde ofta arbeten 20 minuter innan den skulle lämnas in.
Citera
2006-08-19, 16:49
  #12
Avstängd
mrMunsons avatar
Ta det lungt bara, det är inga som helst problem. Varenda jävel går ju ut gymnasiet nu för tiden så med andra ord är det inte svårare än att alla klarar av det. Så länge man e på dem flesta lektioner och inte slår ner lärare eller nåt annat skit så har du minst G i alla ämnen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback