Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-16, 08:19
Medlem
ThinkRightlys avatar
Jag fattar inte.
Speciellt denna kille, Hissy https://youtube.com/@hissy.0?si=UK5ouvj08sjlDBAJ (Kolla under shorts).

Han ser otränad ut, är inte ens stor, men är helt overkligt stark. Hur är det möjligt? Obegripligt.

Men är väl inte så kul för honom att se otränad ut.
Jag ser hellre tränad ut och är svag än stark och ser otränad ut.
Citera
2024-09-16, 08:25
Medlem
Huhhhhhs avatar
Han kommer nog se tränad ut när han lyfter runt 350kg gissar jag
Citera
2024-09-16, 08:31
Medlem
Folk har en konstig vanföreställning om hur en tränad människa ska se ut.
Helt klart kommer den bilden från sociala medier där ohälsosamma steroidmonster dominerar flödet.
Citera
2024-09-16, 08:35
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Folk har en konstig vanföreställning om hur en tränad människa ska se ut.
Helt klart kommer den bilden från sociala medier där ohälsosamma steroidmonster dominerar flödet.
För att bli stark så måste man lyfta vikter. Och när man lyfter vikter så bygger man muskler.
Så det borde vara omöjligt att vara stark utan att ha mycket muskler.
Men ja vissa kroppar bryter tydligen mot fysiklagarna. Därav min förvåning.
Citera
2024-09-16, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Jag fattar inte.
Speciellt denna kille, Hissy https://youtube.com/@hissy.0?si=UK5ouvj08sjlDBAJ (Kolla under shorts).

Han ser otränad ut, är inte ens stor, men är helt overkligt stark. Hur är det möjligt? Obegripligt.

Han ser väl tränad ut, han har väl tränat för att vara stark och smidig .
Var väl ungefär som man såg ut förr om man tränade t.ex som klassisk tyngdlyftning.
Satte själv några 90 kg kroppsbyggare på mattan som 70kg tyngdlyftare.
Själv så föredrar jag att kunna utföra sysslor mer än se ut som en utställningstjur.
Citera
2024-09-16, 08:47
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Han ser väl tränad ut, han har väl tränat för att vara stark och smidig .
Var väl ungefär som man såg ut förr om man tränade t.ex som klassisk tyngdlyftning.
Satte själv några 90 kg kroppsbyggare på mattan som 70kg tyngdlyftare.
Själv så föredrar jag att kunna utföra sysslor mer än se ut som en utställningstjur.
Vad för sysslor? 😂

Nä han ser inte tränad ut. När han har t-shirt på sig så är hans armar och ben spinkiga. Om jag skulle se honom irl så skulle jag tro att han är ungefär lika stark som jag, eller eventuellt att jag är lite starkare.
Men han ser lite tränad ut när han inte har tröja på sig.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-09-16 kl. 08:52.
Citera
2024-09-16, 08:49
Medlem
Citat:
Jag fattar inte.

Du glömmer bort i sammanhanget att har du en riktigt bra teknik och tränat i många år så kan du lyfta tunga vikter.. Jag väger 65 kg och kan lyfta 110 i bänk.. det kanske inte är wow direkt men det handlar mycket om jag har en bra teknik..
Citera
2024-09-16, 09:04
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Du glömmer bort i sammanhanget att har du en riktigt bra teknik och tränat i många år så kan du lyfta tunga vikter.. Jag väger 65 kg och kan lyfta 110 i bänk.. det kanske inte är wow direkt men det handlar mycket om jag har en bra teknik..
Teknik gör förstås inte stor skillnad.
Citera
2024-09-16, 09:06
Medlem
Citat:

Pratar du om.. Teknik är allt.. har du inte tekniken kan du inte lyfta tungt..
Citera
2024-09-16, 09:11
Medlem
Huhhhhhs avatar
Citat:
Man kan dela upp det i fyra delar om det är av intresse

1. Strukturella förändringar som ökad muskelmassa
2. Ökad förmåga att aktivera agonister
3. Förbättrad intramuskulär koordination mellan agonister och antagonister (att agonisten behöver jobba mindre mot antagonisten, förutom motståndet.)
4. Teknik

Tror man generellt menar en portion av 3 när man talar om 4

Skulle gissa att killen i exemplet i princip maxat potentialen för 2, 3 och 4

Att köra tunga set på fem reps eller färre är t.ex bra för 2. Träning av nervsystemet
Citera
2024-09-16, 09:17
Medlem
Stora muskler är inte samma sak som starka muskler. Ett exempel: Enduroförare är extremt starka OCH uthålliga men har inga stora muskler, de är snarare seniga och smidiga, men lyfter utan problem upp 110 kg hoj ur djupa lerhål, gång på gång, timme efter timme. Sätt en muskelbyggare på en endurohoj så får du se en kollaps inom några minuter.
Citera
2024-09-16, 09:23
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Om smalare människor som inte ser vältränade ut kan lyfta tyngre vikter än personer som ser mer vältränade ut, kan det bero på flera faktorer:

1. Neuromuskulär effektivitet: Vissa personer kan ha en bättre neuromuskulär koppling, vilket innebär att deras hjärna är bättre på att aktivera musklerna effektivt när de lyfter vikter. Detta innebär att även om de ser smala ut, kan deras kroppar vara mycket bra på att rekrytera muskelfibrer för att utföra tunga lyft.

2. Muskelns sammansättning: Muskelmassa är inte den enda faktorn för styrka. Muskelns sammansättning, särskilt förhållandet mellan typ 1 (uthållighetsmuskler) och typ 2 (snabba muskler som är bättre för styrka och kraft) fibrer, kan påverka en persons styrka. En person kan ha mer typ 2-fibrer som gör dem starka trots att de inte ser muskulösa ut.

3. Träningsteknik och erfarenhet: Smalare personer som lyfter tungt kan ha bättre teknik eller längre erfarenhet inom styrketräning, vilket gör dem mer effektiva när de lyfter vikter. Rätt teknik kan göra stor skillnad när det gäller att lyfta tunga vikter.

4. Kroppsstruktur: Anatomiska faktorer som kroppsbyggnad, benlängd och ledvinklar kan påverka en persons förmåga att lyfta tunga vikter. Vissa människor har gynnsammare proportioner för styrkelyft, vilket gör att de kan lyfta tyngre även om de inte ser vältränade ut.

5. Muskeldensitet: En person kan ha hög muskeldensitet trots att de inte ser muskulösa ut på ytan. Detta innebär att deras muskler kan producera mer kraft, även om de inte verkar vara stora.

6. Genetik: Genetik spelar också en stor roll för styrka och muskelrespons. Vissa människor har naturligt starkare muskler och senor utan att nödvändigtvis se muskulösa ut.

Sammanfattningsvis är styrka inte alltid en fråga om synlig muskelmassa utan också om teknik, neuromuskulär effektivitet, genetik och muskelkomposition.

Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Man kan dela upp det i fyra delar om det är av intresse

1. Strukturella förändringar som ökad muskelmassa
2. Ökad förmåga att aktivera agonister
3. Förbättrad intramuskulär koordination mellan agonister och antagonister (att agonisten behöver jobba mindre mot antagonisten, förutom motståndet.)
4. Teknik

Tror man generellt menar en portion av 3 när man talar om 4

Skulle gissa att killen i exemplet i princip maxat potentialen för 2, 3 och 4

Att köra tunga set på fem reps eller färre är t.ex bra för 2. Träning av nervsystemet
Tack.

Med tempot som jag bygger muskler så kommer jag snart att se minst dubbelt så vältränad ut som den där killen. Men jag räknar med att jag aldrig kommer kunna bli lika stark som han.
Vi är alla olika..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in