Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-13, 17:04
Medlem
jonte500s avatar
Hej, vill minnas att jag sett reklam för träningskläder (shorts tror jag det var) som var behandlade med något som gjorde att de inte började lukta lika fort som vanliga plagg...

Är det någon som känner igen? Shorts och t-shirt är jag ute efter om det finns!
Citera
2024-09-13, 17:14
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Hej, vill minnas att jag sett reklam för träningskläder (shorts tror jag det var) som var behandlade med något som gjorde att de inte började lukta lika fort som vanliga plagg...

Är det någon som känner igen? Shorts och t-shirt är jag ute efter om det finns!

De är behandlade med silver.
Men sällan luktar kläderna, utan det är du. Det beror på vad du äter och hur du mår (är frisk).

Ett tips är att använda saltstenar för att tvätta kroppen, tar bort lukt. (salt dödar bakterier ...)

https://www.naturskyddsforeningen.se...i-dina-klader/

https://www.land.se/hus-hem/silverbe...e-en-miljofara
Citera
Medlem
JustTrollings avatar
Är väl joniskt silver. Men det tvättar ut efter några gånger i tvätten. Och är inte speciellt bra för miljön att det släpps ut i vattnet.

Personligen har jag aldrig haft några problem med att träningskläder luktar. Tycker du kan skippa det.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Silverjoner, men det är miljövidrigt (och försvinner dessutom efter ett par tvättar). // Oups, ursäkta att jag blev papegoja.
Citera
2024-09-13, 17:18
Medlem
Lägg i ättikvatten några timmar innan tvätt.
Citera
2024-09-13, 17:18
Medlem
Använd ättika som sköljmedel, funkar ganska bra för att ta bort lukten och gör att det luktar mindre under träning.
Citera
2024-09-13, 20:25
Medlem
jonte500s avatar
Tack för svar alla!

Tror att det var denna jag hade läst tidigare: https://sportamore.com/blogs/magazin...oddes-i-gymmet

Citat:
Stämmer det att Dcores kläder aldrig luktar svett oavsett hur mycket jag använder dem?

- Ja, om du väljer de plagg vi har behandlat så stämmer det. Ingen vill gå runt och lukta svett på gymmet och därför har vi en anti-odörbehandling på våra plagg som fungerar. Det är en vätska som görs som en infärgning på plagget och som till 99,99 procent inte kan tvättas bort utan finns kvar i plagget under hela dess livstid. Med den behandlingen kan du inte lukta svett. Det är samma behandling som miljömedvetna Patagonia använder.
Dock så hittar jag inte dessa träningskläder till salu?
Citera
2024-09-13, 23:38
Medlem
Börja med att endast träna i kläder som går att få effektivt rena. Bomullstrikå. Jag hatar syntetmaterial och förstår inte poängen med dom. Framförallt när det gäller gymträning. Bomull är oändligt mycket skönare och fibrerna kapslar inte in bakterier som sedan stinker även efter tvätt.
Citera
2024-09-14, 08:56
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Börja med att endast träna i kläder som går att få effektivt rena. Bomullstrikå. Jag hatar syntetmaterial och förstår inte poängen med dom. Framförallt när det gäller gymträning. Bomull är oändligt mycket skönare och fibrerna kapslar inte in bakterier som sedan stinker även efter tvätt.
Har du tips på några sådana kläder?
Citera
2024-09-14, 12:17
Medlem
Citat:
Har du tips på några sådana kläder?

Två helt vanliga t-shirts (eller en heavy duty) och sweatpants funkar bra tycker jag... Varför krångla till det?
Citera
2024-09-14, 12:20
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Två helt vanliga t-shirts (eller en heavy duty) och sweatpants funkar bra tycker jag... Varför krångla till det?
Jo men jag menade att du skulle länka! Jag vet inte vad mina nuvarande t-shirts har för tygsammansättning...
Citera
2024-09-14, 15:12
Medlem
Citat:
Jo men jag menade att du skulle länka! Jag vet inte vad mina nuvarande t-shirts har för tygsammansättning...

Länka till vadå? Det borde väl stå i dina kläder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in