Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-12, 22:34
Medlem
Hej!
Jag har ätit venlafaxin i typ 8 år och har nu även fått utskrivet paroxetin mot min social fobi.

Kan man äta dessa två tillsammans? Läkaren sa att det inte var någon fara men jag är alltid orolig när jag ska börja med en ny psykofarmaka.
Citera
2024-09-12, 22:42
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blancotramco
Hej!
Jag har ätit venlafaxin i typ 8 år och har nu även fått utskrivet paroxetin mot min social fobi.

Kan man äta dessa två tillsammans? Läkaren sa att det inte var någon fara men jag är alltid orolig när jag ska börja med en ny psykofarmaka.
Vad jag vet är det bättre med Sertralin.
Vad var det för läkare?
Fråga honom om Sertralin kan minska risken för serotonergt syndrom i förhållande3 till Paroxetin
Citera
2024-09-12, 22:48
Medlem
Solestrollss avatar
Citat:
Hej!

Låter lite märkligt att din läkare tycker att du ska ta två olika antidepressiva läkemdel som är så lika varandra. Kan kanske öka risken för Serotonergt syndrom?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonergt_syndrom

Skulle vara försiktig om jag var du. Kanske fråga ytterligare en läkare innan jag körde igång. Både Venlafaxin och Paroxetin tillhör ju de starkare antidepressiv.
Citera
2024-09-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Låter lite märkligt att din läkare tycker att du ska ta två olika antidepressiva läkemdel som är så lika varandra. Kan kanske öka risken för Serotonergt syndrom?

Skulle vara försiktig om jag var du. Kanske fråga ytterligare en läkare innan jag körde igång. Både Venlafaxin och Paroxetin tillhör ju de starkare antidepressiv.

Han är psykiatriker.

Det var exakt det jag var rädd för men vafan säger han att det är lugnt att äta båda tillsammans när det inte är det? Nu blir jag tveksam på att han har någon aning om vad han pratar om.

Jag ska prata med farmaceuter om det.
Citera
2024-09-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vad jag vet är det bättre med Sertralin.
Vad var det för läkare?
Fråga honom om Sertralin kan minska risken för serotonergt syndrom i förhållande3 till Paroxetin

Har ätit sertralin och den funkade inte på mig överhuvudtaget.
Citera
2024-09-12, 23:05
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Har ätit sertralin och den funkade inte på mig överhuvudtaget.
Det är individuellt, den fungerar bra på andra.
Det vet man inte innan så man får pröva en annan med en annan verksam substans.
man får fråga sin läkare.
Men den kombination läkaren föreslog anar jag inte är bra ur synvinkeln serotonergt syndrom
Citera
2024-09-12, 23:15
Medlem
Citat:
Det är individuellt, den fungerar bra på andra.
Det vet man inte innan så man får pröva en annan med en annan verksam substans.
man får fråga sin läkare.
Men den kombination läkaren föreslog anar jag inte är bra ur synvinkeln serotonergt syndrom

Jo tack jag är mycket medveten om det, har ätit psykofarmaka sen jag var 18, mer än halva mitt liv.

Tror du jag kan sluta med venlafaxin och istället ta paroxetin? Eller kommer jag få en jävla symptom för ja slutar med venlafaxin eller kommer paroxetin göra att jag slipper de?
Citera
2024-09-12, 23:27
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jo tack jag är mycket medveten om det, har ätit psykofarmaka sen jag var 18, mer än halva mitt liv.

Tror du jag kan sluta med venlafaxin och istället ta paroxetin? Eller kommer jag få en jävla symptom för ja slutar med venlafaxin eller kommer paroxetin göra att jag slipper de?
Jag vet faktiskt inte det. Jag är amatör, men har ätit sertralin, paroxetin och fluoxetin, metoprolol, inderal i totalt tja 10 år under en 15-års period
Jag brukade följa läkares råd till punkt och pricka för att kunna ställa dem till svars om det inte funkade.
men du vet ju i alla fall att man får ta dt försiktigt - långsamt - när man minskar/tar bort dylika ssri preparat
Citera
2024-09-12, 23:37
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte det. Jag är amatör, men har ätit sertralin, paroxetin och fluoxetin, metoprolol, inderal i totalt tja 10 år under en 15-års period
Jag brukade följa läkares råd till punkt och pricka för att kunna ställa dem till svars om det inte funkade.
men du vet ju i alla fall att man får ta dt försiktigt - långsamt - när man minskar/tar bort dylika ssri preparat

Ja, att sluta med venlafaxin är ett rent helvete, har försökt förut, men tänker att om jag tar paroxetin kanske det gör att jag slipper dom utsättning symptomem.
Citera
2024-09-12, 23:40
Medlem
Citat:
Hej!

Kan kan man ju men jag tror du hade fått bättre effekt av det ena eller det andra och inte mixa. Sedan så är det en doseringsfråga också.

Paroxetin påverkar bara Serotonin medans Venlafaxin över 150 mg även påverkar Nordadrenalin simpelt förklarat.

Jag har haft båda på recept fast inte samtidigt även om det var sjukt länge sedan nu och då föredrog jag Venlafaxin om jag var tvungen att välja.

Idag skulle jag aldrig stoppa i mig antidepressiva då jag inte lider av depression längre och tabletter hjälper tyvärr långt ifrån alla heller.
Citera
2024-09-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls

Det går att mixa i rätt doser för att undvika serotenergt syndrom men det känns skevt av en psykiatriker att skriva ut båda på samma gång istället för att testa det ena och om inte det hjälper så byta preparat istället för att mixa så.
Citera
2024-09-12, 23:47
Medlem
Citat:
Han är psykiatriker.

Det var exakt det jag var rädd för men vafan säger han att det är lugnt att äta båda tillsammans när det inte är det? Nu blir jag tveksam på att han har någon aning om vad han pratar om.

Jag ska prata med farmaceuter om det.
I rätt doser är det lugnt men en konstig blandning. Jag kom precis på att jag hade det samtidigt men det var när Paroxetin tappades ur och Venlafaxin sattes in så det fanns ett syfte med det dvs mildra insättningen av Venlafaxin och utsättningen av Paroxetin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in