Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-12, 09:45
Medlem
Jag tror att jag har haft samma spindel utanför mitt fönster i snart 2 år nu, den har alltid haft samma bo, och lagt ägg en gång. Jag har alltid varit rädd som fan för den (ogillar spindlar starkt, originellt jag vet) men på senaste har jag blivit mer och mer fascinerad av den och till och med börjat tycka om den. Nu imorse när jag satt och dagdrömde, kom tanken på om man skulle bjuda in den lille jäveln i hemmet, den sitter bara utanpå fönstret o tittar in dagarna i ända. Kanske längtar den också efter värme och kärlek, speciellt nu när vintern smyger sig på…
Nu är jag inne på om jag ändå skulle ta och skaffa ett terrarium, och ha den där i, så kunde jag ha den som husdjur. Finns det någon erfaren spindelhavare som har eventuella råd/kritik? Vet inte exakt vad det är för spindel men det är en hjulspindel iallafall.
Citera
2024-09-12, 09:49
Medlem
blompissares avatar
Det är väl inte svårare än att fånga in den och slänga i den i ett terrarium. Finns säkert torkade kryp på zoobutiken som du kan mata den med. När den gjort sig hemmastadd så är det dags att utöka med sällskap. En snok eller stor padda blir bra vänskap för spindeln i terrariet.
Citera
2024-09-12, 09:57
Medlem
Rent filosofiskt så är jag osäker på om det är rätt att husera spindlar. Alltså med tanke på frihetsberövning, etc. men rent praktiskt så är det extremt bra att ha spindlar i eller runtomkring ens boende för de tar en massa smådjur som annars är jobbiga (mygg, flugor, etc.) så definitivt ett plus att låta de läskiga krabaterna vara i fred.

Spindlar är smarta och bosätter sig där det finns flöde med mat. Fönstret är ju perfect för vissa djur dras dit. Detsamma gäller lampor: många spindlar runt lampor för när de tänds på kvällen så är det fan buffé.

Sen är jag lite osäker på om ett terrarium passar för alla sorters spindlar eller inte. Finns säkert araknofantaster som kan svara på den frågan.
Citera
2024-09-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteallsokej
Jag tror att jag har haft samma spindel utanför mitt fönster i snart 2 år nu, den har alltid haft samma bo, och lagt ägg en gång. Jag har alltid varit rädd som fan för den (ogillar spindlar starkt, originellt jag vet) men på senaste har jag blivit mer och mer fascinerad av den och till och med börjat tycka om den. Nu imorse när jag satt och dagdrömde, kom tanken på om man skulle bjuda in den lille jäveln i hemmet, den sitter bara utanpå fönstret o tittar in dagarna i ända. Kanske längtar den också efter värme och kärlek, speciellt nu när vintern smyger sig på…
Nu är jag inne på om jag ändå skulle ta och skaffa ett terrarium, och ha den där i, så kunde jag ha den som husdjur. Finns det någon erfaren spindelhavare som har eventuella råd/kritik? Vet inte exakt vad det är för spindel men det är en hjulspindel iallafall.
Låt den leva i frihet.
Citera
2024-09-12, 11:17
Medlem
Trakessons avatar
Det är inte säkert att det är samma spindel om du haft den där så länge. När jag var barn hade jag en egen altandörr i mitt rum och över den satt en ganska stor leopardmönstrad spindel. Jag upplevde samma sak som TS. Först tyckte jag den var otäck men blev sedan mer och mer fascinerad av den tills den kändes lite som en kompis. ”Min spindel” fick också barn och det var otroligt spännande att se när de myllrade fram och ”flög” iväg med vinden med små ”nätfallskärmar”. Så småningom insåg jag att spindlar inte lever så länge som jag haft ”min”, så antagligen ärvde något av barnen ”boet” då och då.

Jag tycker inte du ska ta in spindeln utan låt den bo utanför ditt fönster. Där har den antagligen det bäst. Vill du hjälpa den så se till att ha en fönsterlampa tänd som drar till sig myggor som den kan äta.
Citera
2024-09-12, 11:29
Medlem
Onanikrems avatar
De flesta svenska spindelarter trivs inte inomhus även om det finns några undantag. Det är oftast för torrt inomhus för dem. Fettspindlar, husspindlar och dallerspindlar trivs inne.
Citera
2024-09-12, 13:26
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Låt den leva i frihet.
Den kommer givetvis inte att lida av "fångenskapen".
Småkryp har inga känslor. De är lika intelligenta som en robotdammsugare.

Spindlar lever dessutom oftast stilla vid ett spindelnät på en plats där det finns mat, och är således totalt ointresserade av att "röra sig fritt".

Jag tycker TS ska ge spindeln ett hem.
Värme och stabil tillgång på mat är det enda som gör spindeln "lycklig", vilket kommer leda till ett ömsesidigt förhållande.
Citera
2024-09-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det är inte säkert att det är samma spindel om du haft den där så länge. När jag var barn hade jag en egen altandörr i mitt rum och över den satt en ganska stor leopardmönstrad spindel. Jag upplevde samma sak som TS. Först tyckte jag den var otäck men blev sedan mer och mer fascinerad av den tills den kändes lite som en kompis. ”Min spindel” fick också barn och det var otroligt spännande att se när de myllrade fram och ”flög” iväg med vinden med små ”nätfallskärmar”. Så småningom insåg jag att spindlar inte lever så länge som jag haft ”min”, så antagligen ärvde något av barnen ”boet” då och då.

Jag tycker inte du ska ta in spindeln utan låt den bo utanför ditt fönster. Där har den antagligen det bäst. Vill du hjälpa den så se till att ha en fönsterlampa tänd som drar till sig myggor som den kan äta.

Hjulspindlar kan leva i 2-4 år… hoppas att det är samma iallafall.
Citera
2024-09-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De flesta svenska spindelarter trivs inte inomhus även om det finns några undantag. Det är oftast för torrt inomhus för dem. Fettspindlar, husspindlar och dallerspindlar trivs inne.

Tror jag tappar hjärnceller av vissa här…

Vad tror du att ett terrarium är till för?
Citera
2024-09-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Spindlar lever dessutom oftast stilla vid ett spindelnät på en plats där det finns mat, och är således totalt ointresserade av att "röra sig fritt".

Jag tycker TS ska ge spindeln ett hem.
Värme och stabil tillgång på mat är det enda som gör spindeln "lycklig", vilket kommer leda till ett ömsesidigt förhållande.

Den borde gå i dvala i vinter, undrar om den går i dvala ändå, eller om den fortsätter vara vaken? Om jag skulle adoptera den alltså.
Citera
2024-09-12, 17:32
Medlem
bl-gr-ns avatar
under dom milda vintrarna och stekheta somrarna för ett par decennier sedan.
När knotten och myggorna blev outhärdliga.
Adopterade mängder av spindlar utomhus, deras fina trådar såg ut som rep med knutar av alla knott dom fångade.
Citera
2024-09-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Du vet inte vad du snackar om och har med hög sannolikhet låg empati för andra levande varelser. Det finns massor av gubbar som sagt detsamma även om exempelvis däggdjur. Det är ju enkelt att exempelvis skrämma upp småkryp. Att bli rädd är en känsla. Vi pratar om levande varelser med medvetande, det är en fundamental skillnad mot en robotdammsugare som inte har något medvetande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in