Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-12, 08:55
Medlem
Bör ju vara högsta tjänstemannen i kommunen, alltså kommunchefen!

https://www.hallandsposten.se/nyhete...d-01f9774643fe

Citat från Hallands Posten:

"En hög kommunal chef i Laholm har tagits av polisen för rattfylleri. Chefen blåste positivt när hen körde till jobbet på morgonen.
– Fruktansvärt pinsamt. Jag trodde inte att det var något, säger chefen"

"Klockan var 07.24. Chefen fick blåsa och visa körkort. Sållningsprovet var positivt och chefen fick följa med till polishuset för närmare provtagning, som bekräftade resultatet."

Full på en tisdagsmorgon alltså, då antar jag att det inte var första gången personen valde att köra berusad.
Senast redigerad av Frost37 2024-09-12 kl. 08:56. Anledning: Stavfel!
Citera
2024-09-12, 09:04
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Bör ju vara högsta tjänstemannen i kommunen, alltså kommunchefen!

https://www.hallandsposten.se/nyhete...d-01f9774643fe

Citat från Hallands Posten:

"En hög kommunal chef i Laholm har tagits av polisen för rattfylleri. Chefen blåste positivt när hen körde till jobbet på morgonen.
– Fruktansvärt pinsamt. Jag trodde inte att det var något, säger chefen"

"Klockan var 07.24. Chefen fick blåsa och visa körkort. Sållningsprovet var positivt och chefen fick följa med till polishuset för närmare provtagning, som bekräftade resultatet."

Full på en tisdagsmorgon alltså, då antar jag att det inte var första gången personen valde att köra berusad.
Med all säkerhet en "skåpsupare" som helt tappat kontrollen över sina spritvanor. hen bör läggas in på behandlingshem.
Citera
2024-09-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Med all säkerhet en "skåpsupare" som helt tappat kontrollen över sina spritvanor. hen bör läggas in på behandlingshem.

Du har säkert rätt i din analys, undras om Laholms kommun haft kännedom om chefens alkoholbekymmer, har dom haft det och valt att inte agera tidigare har Laholms Kommun stora bekymmer just nu.
Citera
2024-09-12, 10:15
Medlem
Vitiss avatar
Framgår det hur mycket blåsprovet visade?
Vet vi om personen var på en tillställning kvällen innan?

Man ska inte göra en höna av en fjäder.
Citera
2024-09-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Framgår det hur mycket blåsprovet visade?
Vet vi om personen var på en tillställning kvällen innan?

Man ska inte göra en höna av en fjäder.

Nej, det framgår inte om han verkligen var på någon tillställning kvällen innan. Men med tanke på att personen hade kört bil minst 45 minuter innan han blev tagen är det nog uppenbart att alkoholen intogs på morgonen.

Han uppger till Hallands Posten att något liknande aldrig tidigare har hänt Nä, men det är ju för att han aldrig har åkt fast tidigare, så det har säkert hänt mer än en gång.
Han uppger även att han aldrig skulle sätta sig i bilen med alkohol i kroppen, det var ju precis det han gjorde.
Citera
2024-09-12, 22:14
Medlem
Hallandposten:

Laholms kommunchef Anders Einarsson berättar nu själv att han är den högt uppsatta chefen som åkt fast för rattfylleri.
– Jag vill inte ha massa spekulationer. Jag står rakryggad i att jag har gjort fel och vill vara ärlig mot min organisation, säger Anders Einarsson till HP.
Citera
2024-09-30, 13:13
Medlem
Man kan bli miljonär av att köra rattfull....

Från Hallands Posten:

"Anders Einarsson har fått sparken som kommunchef i Laholms kommun. Det politiska förtroendet för kommunens högsta tjänsteman är förbrukat efter att han åkte fast för rattfylleri. Hans stora fallskärm vecklas nu ut.

När han nu blir uppsagd av sin arbetsgivare får han en fallskärm enligt anställningsavtalet. Den ger honom 18 månadslöner på 107 300 kronor i månaden. Totalt värde över 1,9 miljoner kronor. För kommunens del kostar utköpet cirka 2,5 miljoner kronor, inklusive arbetsgivaravgifter."
Citera
2024-10-01, 10:44
Medlem
Citat:
Man kan bli miljonär av att köra rattfull....

Från Hallands Posten:

"Anders Einarsson har fått sparken som kommunchef i Laholms kommun. Det politiska förtroendet för kommunens högsta tjänsteman är förbrukat efter att han åkte fast för rattfylleri. Hans stora fallskärm vecklas nu ut.

När han nu blir uppsagd av sin arbetsgivare får han en fallskärm enligt anställningsavtalet. Den ger honom 18 månadslöner på 107 300 kronor i månaden. Totalt värde över 1,9 miljoner kronor. För kommunens del kostar utköpet cirka 2,5 miljoner kronor, inklusive arbetsgivaravgifter."

Jag har ingen koll på personen i fråga, men vore det inte vettigare att låta honom arbeta under tiden. En rattfylla påverkar väl inte förmågan att hantera ordinarie arbetsuppgifter?

Dessutom är väl arbetsgivare skyldiga att ta itu med anställdas missbruk?
Citera
2024-10-02, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayCity
Jag har ingen koll på personen i fråga, men vore det inte vettigare att låta honom arbeta under tiden. En rattfylla påverkar väl inte förmågan att hantera ordinarie arbetsuppgifter?

Dessutom är väl arbetsgivare skyldiga att ta itu med anställdas missbruk?

Exakt min tanke, men det har förmodligen varit incidenter kopplat till kommunchefen tidigare och nu när han blev tagen för rattfylla fick kommunen panik och valde att sparka honom, skulle ju vara förödande för kommunen om det visar sig att dom har haft kännedom om kommunchefens alkoholism och valt att inte erbjuda honom behandling för detta...

Läser nu att att några politiker valt att överklaga kommunchefens rätt till fallskärm, klokt. Man ska ju inte få ut sin fallskärm om man är skyldig till ett grovt brott och dessutom varit onykter på arbetstid.
Citera
2024-10-02, 21:13
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...narsson-slutar

0,24 promille åkte han dit på. Gränsen ligger på 0,2 promille.
Citera
2024-10-03, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayCity
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...narsson-slutar

0,24 promille åkte han dit på. Gränsen ligger på 0,2 promille.

Exakt, klockan 07.30 en tisdag, då behöver man inte vara någon större analytiker för att komma fram till att detta knappast var en engångshändelse, självklart har kommunchefen kört på fyllan ett otal gånger men haft turen(för honom)att inte åka fast tidigare....
Citera
2024-10-03, 09:47
Medlem
Citat:
Exakt, klockan 07.30 en tisdag, då behöver man inte vara någon större analytiker för att komma fram till att detta knappast var en engångshändelse, självklart har kommunchefen kört på fyllan ett otal gånger men haft turen(för honom)att inte åka fast tidigare....
Det kan vara så, och då borde det vara arbetsgivarens ansvar att ge honom vård.

Eller så firades någons födelsedag kvällen innan, med för mycket dricka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in