Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-09, 12:06
Medlem
Som rubriken säger jag vill anmäla en (Finns inte ord för hur olämplig) bilförare så därför undrar jag hur man gör detta. Letat tunt lite men hamnar alltid vid hur man gör om man är läkare.

Kort beskrivet. Skiter i skyltar och trafikregler. Kör sämst, byter mot exakt alla skyltar som dyker upp. Du vill inte möta en sån här förare.

Längre rant om hur personen kör.
Första jag märkte var att han inte placera sig, kör i mitten där mötande ska köra men vägen var tom så ingen fara men kändes ändå fel och konstigt.
På bilfri gata, heldragen linje, Släppte inte fram på övergångsställe, reagerar inte ens med ett ojdå eller tittar, stirrade bara rakt fram och verkar totalt omedveten. Alltså jag orkar inte ens skiva allt. Att åka med var mer som att åka med nån som kan växla och köra ok men kan inte ett skit om reglerna.
Som att inte tagit körkort. Körkort har personen.

Aja droppen var i alla alla att han kommer nära trottoar av högre modell. så hela jävla bilen hoppar till.
Han hade vist dragit på sig en parkeringsbot senare fick jag höra. hörde honom prata om en bot nån vecka innan. förutom bilköringen så var det en jobbig typ som bara gnäller om samma problem. Det är inte min vän men träffat personen för nått halvår sen och nu var det samma skit som personen tog upp. Tydligen stör sig alla på honom i bekantskapen då han ju är bara konstig , han har ingen vän men gnäller på att allt är alla andras fel. Jag tror att han är autistisk liknade asbergers imode vissa specialintressen,. Fattar ju inget som man säger därför nog allmänt mentalt svagbegåvad. Eventuellt går på nån stark medicin eller något. Ballar tydligen ur helt när det dricks alkohol fick jag veta efter ett tag.

Slut på rant

Jag fick intrycket av att den här ska inte vara ute i trafik.

Så nu det viktiga, Hur anmäler jag föraren. Jag känner att det ska vara anonymt. Lyckats lura av honom fullständigt namn och personnummer.

Hittar mest bara hur läkare ska anmäla här. https://www.transportstyrelsen.se/sv...ngsskyldighet/
Citera
2024-09-09, 12:45
Medlem
Här

https://brukarkort.se/anmala-olampli...orare-anonymt/
Citera
2024-09-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Här

Jag har redan letat, ja och där står det att man kan anmäla anonymt men poängen med trådstarten är hur och vart. Det hittar man inte.
Citera
2024-09-09, 14:02
Medlem
Citat:
Här

Citat:
Du kan inte anmäla vad som helst

Anonym anmälan till Transportstyrelsen innebär inte att du kan anmäla olämplig förare för vad som helst. Du kan exempelvis inte anmäla till Transportstyrelsen om du anser att en förare kör dåligt eller på något sätt brister i sina körfärdigheter enligt din uppfattning om körning. Det som ibland kan vara relevant för Transportstyrelsen är om körkortsinnehavare har ett eventuellt medicinskt hinder.

Så var det med det.
Citera
2024-09-09, 15:58
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Som rubriken säger jag vill anmäla en (Finns inte ord för hur olämplig) bilförare så därför undrar jag hur man gör detta. Letat tunt lite men hamnar alltid vid hur man gör om man är läkare.

Kort beskrivet. Skiter i skyltar och trafikregler. Kör sämst, byter mot exakt alla skyltar som dyker upp. Du vill inte möta en sån här förare.

Längre rant om hur personen kör.
Första jag märkte var att han inte placera sig, kör i mitten där mötande ska köra men vägen var tom så ingen fara men kändes ändå fel och konstigt.
På bilfri gata, heldragen linje, Släppte inte fram på övergångsställe, reagerar inte ens med ett ojdå eller tittar, stirrade bara rakt fram och verkar totalt omedveten. Alltså jag orkar inte ens skiva allt. Att åka med var mer som att åka med nån som kan växla och köra ok men kan inte ett skit om reglerna.
Som att inte tagit körkort. Körkort har personen.

Aja droppen var i alla alla att han kommer nära trottoar av högre modell. så hela jävla bilen hoppar till.
Han hade vist dragit på sig en parkeringsbot senare fick jag höra. hörde honom prata om en bot nån vecka innan. förutom bilköringen så var det en jobbig typ som bara gnäller om samma problem. Det är inte min vän men träffat personen för nått halvår sen och nu var det samma skit som personen tog upp. Tydligen stör sig alla på honom i bekantskapen då han ju är bara konstig , han har ingen vän men gnäller på att allt är alla andras fel. Jag tror att han är autistisk liknade asbergers imode vissa specialintressen,. Fattar ju inget som man säger därför nog allmänt mentalt svagbegåvad. Eventuellt går på nån stark medicin eller något. Ballar tydligen ur helt när det dricks alkohol fick jag veta efter ett tag.

Slut på rant

Jag fick intrycket av att den här ska inte vara ute i trafik.

Så nu det viktiga, Hur anmäler jag föraren. Jag känner att det ska vara anonymt. Lyckats lura av honom fullständigt namn och personnummer.

Hittar mest bara hur läkare ska anmäla här. https://www.transportstyrelsen.se/sv...ngsskyldighet/

Du ska inte anmäla alls då du saknar kompetens för att avgöra huruvida individen är lämplig som förare eller inte. Finns grund så kan du anmäla misstanke om olämplighet på medicinska grunder.

Visar sig anmälan sakna grund så finns risken att du själv åtalas för 'Falsk tillvitelse'.

De enda som innehar den kompetens som krävs för att återkalla ett körkort är transportstyrelsen och/eller domstol. Läkare kan rekommendera att ett körkort återkallas men kan inte ta beslut. Polis, kan tillfälligt omhänderta ett körkort i väntan på beslut från Transportstyrelsen och/eller domstol.
Citera
2024-09-09, 17:40
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Här

Citat: Du kan exempelvis inte anmäla till Transportstyrelsen om du anser att en förare kör dåligt eller på något sätt brister i sina körfärdigheter enligt din uppfattning om körning.
Citera
2024-09-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Du ska inte anmäla alls då du saknar kompetens för att avgöra huruvida individen är lämplig som förare eller inte. Finns grund så kan du anmäla misstanke om olämplighet på medicinska grunder.

Visar sig anmälan sakna grund så finns risken att du själv åtalas för 'Falsk tillvitelse'.

De enda som innehar den kompetens som krävs för att återkalla ett körkort är transportstyrelsen och/eller domstol. Läkare kan rekommendera att ett körkort återkallas men kan inte ta beslut. Polis, kan tillfälligt omhänderta ett körkort i väntan på beslut från Transportstyrelsen och/eller domstol.
Det är klart att man kan anmäla/rapportera en person utan att själv bli åtalad för falsk tillvitelse eller falsk angivelse.
Citera
2024-09-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag har redan letat, ja och där står det att man kan anmäla anonymt men poängen med trådstarten är hur och vart. Det hittar man inte.

Du mailar dom, och behöver inte skriva ditt namn.

Citat:

– Man kan göra en anmälan till Transportstyrelsen och förklara varför man anser att personen inte lämpar sig som förare längre. Då kontaktar myndigheten personen och kan kräva att personen inom en viss tid ska skicka in ett läkarintyg som styrker den medicinska lämpligheten att ha ett körkort, berättar Lars Englund på Transportstyrelsen.

En sådan anmälan kan även göras anonymt.

Citera
2024-10-08, 23:28
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Mina kusiner anmälde sin pappa( dvs min morbror) till transport styrelsen då dom ansåg att han gjort sitt i trafiken men det fanns ett skäl som i detta fall vara en eskalerande demens. Gubben fick körkortet indraget och avled några år senare också men i det fallet fanns ju tydliga medicinska skäl. I det här fallet kan det ju lika gärna bara handla om en som just där och då bara körde jävligt kasst av någon anledning och då är det ju mera en fråga för trafikpolisen men dom lär ju inte starta någon utredning på dina iakttagelser om det hela inte lett till olycka.
Citera
2024-10-08, 23:31
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Här

Det svenskaste som finns, att anmäla någon till myndigheterna anonymt. Man står inte ens för sin åsikt att man vill att myndigheterna ska ingripa, istället smyger man med anmälan under anonymitetens töcken.

Det är svårt att sätta ord på hur mycket jag hatar Sverige och svenskarna och deras vämjeliga mentalitet.

TS, sköt dig själv din skvallerbytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in