Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-09, 11:37
Medlem
Ingen allmän älgjaktstråd hittad men några med årtal fanns så blev lite inspirerad.

Ingen jakt för mig i helgen av flera skäl men det som stoppade flera älgjaktslag runt Umeå var det uppenbara för mig även. Det är för varmt.

https://sverigesradio.se/artikel/var...-pa-mina-48-ar

Över hela landet pyr dessutom ett missnöje mot SCA och andra stora skogsbolag planering av hur många älgar vi har ”råd med”.
Avskjutningen har minskat lite sista åren men det handlar om brist på vilt eller jägare avstår allt fler vuxna.

https://jordbruketisiffror.wordpress...1952-20142015/
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-09-09 kl. 11:46.
Citera
2024-09-09, 11:45
Medlem
Pittensmitts avatar
Det är bra det, då kanske älgarna kan återhämta sig lite ifrån massjakten, tro mig jag gillar jakt och att käka vilt men det har skjutits för mycket älg på de senaste åren och de har blivit mindre i storlek då man såklart vill skjuta största man kan hitta, bra att folk avstår enligt mig.
Citera
2024-09-09, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pittensmitt
Det är bra det, då kanske älgarna kan återhämta sig lite ifrån massjakten, tro mig jag gillar jakt och att käka vilt men det har skjutits för mycket älg på de senaste åren och de har blivit mindre i storlek då man såklart vill skjuta största man kan hitta, bra att folk avstår enligt mig.
+1
Det är utdelat runt 61 000 att skjuta på licens enligt detta reportage inför oktoberjaktstarten i i Östergötland.

https://sverigesradio.se/artikel/inf...r-oroar-jagare
Citera
2024-09-09, 12:10
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Det viktigaste är ju helt klart att svenska skogar kan bli en gigantiskt granplantage. Viktigt att skattekronorna kan trilla in så att vi har råd med ännu mer massinvandring + utlandsbistånd för vem bryr sig om svensk natur och svenskar?

De stora skogsföretagen gör helt rätt. Skjut bort älgarna och skövla så mycket det bara går.
Citera
2024-09-09, 12:56
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pittensmitt
Skjuta de största man kan hitta?

Jag har jagat älg i flera decennier och har aldrig någonsin varit med om att man försökt skjuta de största älgarna, har aldrig varit med om att någon haft ett läge men avstått pga för att älgen varit för liten.

Ett sådant agerande hade nog orsakat misstro och irritation hos övriga i laget.

(Undantag kan förstås vara kalvar i början av september som kanske kan få växa till sig till oktoberjakten men det är ju en helt annan sak.)

I övrigt håller jag med dig.
Citera
2024-09-09, 13:22
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
+1
Det är utdelat runt 61 000 att skjuta på licens enligt detta reportage inför oktoberjaktstarten i i Östergötland.

https://sverigesradio.se/artikel/inf...r-oroar-jagare
Östgötajägarna borde fundera på vilka djur man vill ha i skogen innan man uttalar sig om älgen. För 30 år sen fanns det knappt någon kronhjort, marginellt med vildsvin, knappt någon dovhjort på de flesta ställen i Östergötland. Nu ska det finnas alla typer av klövvilt i rejäla mängder för att man ska vara nöjd. Det är givetvis inte hållbart. Och eftersom älgen och kronvilt är det enda som förvaltas på större områden, varav älgen är det enklaste att reglera, så blir resultatet att älgen får ta smällen .
Skjut bort allt dovvilt där det finns kronvilt, eller tvärtom, håll efter rådjur och gris så kanske vi kan ha någon älg kvar.
Citera
2024-09-09, 14:22
Medlem
Christopher.s avatar
Själv låter jag bössan ligga kvar i vapenskåpet under älgjakten, min protest mot älgförvaltningen. Då har jag båda fötterna i olika läger som jägare och skogsägare.
Citera
2024-09-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Östgötajägarna borde fundera på vilka djur man vill ha i skogen innan man uttalar sig om älgen. För 30 år sen fanns det knappt någon kronhjort, marginellt med vildsvin, knappt någon dovhjort på de flesta ställen i Östergötland. Nu ska det finnas alla typer av klövvilt i rejäla mängder för att man ska vara nöjd. Det är givetvis inte hållbart. Och eftersom älgen och kronvilt är det enda som förvaltas på större områden, varav älgen är det enklaste att reglera, så blir resultatet att älgen får ta smällen .
Skjut bort allt dovvilt där det finns kronvilt, eller tvärtom, håll efter rådjur och gris så kanske vi kan ha någon älg kvar.

Helt rätt! Och lägg därtill den exploderande björnstammen. Nyfödda älgkalvar är godis för björnar.
Citera
2024-09-15, 20:10
Medlem
Älgjägaren Per har överklagat länsstyrelsens i Västra Götalands föreslagna höjning av fällavgiften till 2000 kr per vuxen och 500 kr per kalv.
Jag gissar de vill lika många sysselsatta trots begynnande minskning i avskjutning ?

https://sverigesradio.se/play/artikel/8755261
Citera
2024-09-17, 23:40
Medlem
sojapojkens avatar
Mitt lag sköt mer älg i år än i fjol, vädret och den minskade tilldelningen till trots. Tycker själv att älgen gott kan få vara rödlistad några år dels för att få en mer produktiv stam men också för att djävlas med Holmen och SCA. En oförrätt skall sent glömmas!
Citera
2024-09-20, 06:31
Medlem
Lite mer nyheter från skogen om de två lägren där de ena vill skjuta av älg ner rödlistning för att öka avkastningen.
Skogsbolaget Holmen har börjat byta ut jaktledare som de anser inte sköt sitt uppdrag.

https://sverigesradio.se/play/artikel/8760641
Citera
2024-09-20, 11:28
Medlem
Nu är det ju en lögn att antalet älgar skulle ha minskat. 2023 var det 6 175 älgolyckor och älgarna mördade 9 personer i Sverige, rekord i båda fallen,. Älgstammen behöver minskas till max 300 individer, främst i fjällen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in