Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-09, 11:30
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Hej!

Jag hamnade på sjukhus i Kroatien och hade inte med blåa EU-kort med mig.
Jag lämnade bara sjukhuset efter vi va klara utan att betala.
Nu har de skickat hem en faktura på 260 EU till min hemadress i Sverige - jag lämnade min adress till dom för i stunden tänkte jag inte på konsekvenserna av det och var sjuk på akuten, anyhow - så är situationen. Kontaktade aldrig SOS-international.

Jag har gjort en skadeanmälan nu hos de jag har hemförsäkring men tvivlar på att de kommer hjälpa mig så mycket.

Vad tror ni konsekvenserna kan bli om man skiter i att betala den här fakturan?
Citera
2024-09-09, 11:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Hej!

Nu har de skickat hem en faktura på 260 EU till min hemadress i Sverige - jag lämnade min adress till dom för i stunden tänkte jag inte på konsekvenserna av det och var sjuk på akuten, anyhow - så är situationen. Kontaktade aldrig SOS-international.

Jag har gjort en skadeanmälan nu hos de jag har hemförsäkring men tvivlar på att de kommer hjälpa mig så mycket.

Vet inte så mycket om konsekvenserna, hänger väl på hur ihärdiga sjukhuset i fråga är med att driva in det. Men det är hos Försäkringskassan här i Sverige du ska ansöka om att få tillbaka pengar, ifall fakturan du fått är högre än vad en kroat hade fått betala för motsvarande vård. Det utgår dock ifrån att du betalar fakturan.
Citera
2024-09-09, 11:42
Medlem
Du kan skaffa ett blått kort i efterhand, och mejla/faxa/skicka det till institutionen i Kroatien. Fult att inte göra rätt för sig.
Citera
2024-09-09, 11:50
Medlem
JohannesSnajdares avatar
260€ för sjukvård är väl ingenting att tjafsa om(!)
Betala, sen kan du ju försöka hos Försäkringskassan om det går att få tillbaka lite genom dem.
Citera
2024-09-09, 12:03
Medlem
Inhale82s avatar
Så klart att du ska betala.

Kroatien är EU, och EU länder samarbetar mer än man kan tro.
De kommer garanterat vända sig till Svenska myndigheter när de har insett att du inte vill göra rätt för dig.
Citera
2024-09-09, 12:19
Medlem
https://www.forsakringskassan.se/pri...vard-utomlands

Ersättning för vård eller tandvård i efterhand

Om du inte har ett EU-kort kan du ansöka om ersättning för vård eller tandvård i efterhand.

När du ansöker ska du bifoga digitala kopior på kvitton och medicinska underlag. Om du inte redan har dokumenten som filer på din dator kan du ta foton på dem med din telefon eller skanna in dem. Om du inte kan lägga till bilagorna samtidigt som du gör din ansökan går det bra att bifoga dem i efterhand. Tänk på att göra det så snart som möjligt.
Citera
2024-09-09, 12:23
Moderator
Maviels avatar
Som ovanstående har skrivit går det att reglera i efterhand. Vi stöter på detta ganska ofta även här i Sverige att personer inte har blå kortet med sig. De får då ett inbetalningskort på det fulla beloppet. Men om de kan uppvisa kortet i efterhand så reglerar man det. Du bör kunna kontakta dem och få skulden reglerad så att du betalar summan EU medborgare betalar för vård.
Citera
2024-09-09, 14:17
Medlem
260 Euro är ändå en ganska liten läropeng - särskilt om man varit så passiv/ansvarslös. Det kunde blivit mycket värre.

Du kan givetvis försöka få det ersatt i efterhand men smidigast och enklast är nog bara att betala de där 260 Euro.
Citera
2024-09-09, 15:19
Medlem
Självklart ska du betala för vården du tagit emot. Ingen "hamnar" på sjukhus utan man söker vård om det inte rör sig om en akut sjukdom eller olycka. I många länder blir ingen insläppt på sjukhus utan att först lämna över sitt försäkringskort.

Inom EU får vi alla tillgång till inom offentlig sjukvård vid akuta tillstånd. På samma villkor som landets egna invånare. I Sverige betalar man patientavgift + vårdavgift när man blir inlagd på vårdavdelning.

200 € är en struntsumma för vård som kanske kostar flera tiotusentals kronor. Betala och gör det fort. Du borde skämmas om det inte är så att du har krävts på ersättning för avgiftsfri barnsjukvård.
Citera
2024-09-09, 18:24
Medlem
Citat:
Hej!

Ingen erfarenhet av hur Kroaterna är med att driva in för sjukvård.
Landet är dock med i EU och därmed samarbetar vi med indrivning av skulder. De kan alltså få hjälp av svenska kronofogdemyndigheten att driva in skulden om de vill.

Som värst blir konsekvenserna utmätning från kronfogden.
Citera
2024-09-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
260 Euro är ändå en ganska liten läropeng - särskilt om man varit så passiv/ansvarslös. Det kunde blivit mycket värre.

Du kan givetvis försöka få det ersatt i efterhand men smidigast och enklast är nog bara att betala de där 260 Euro.

Alltså €260 lär vara den vanliga patientavgiften, så den ska ju TS betala även med blått kort.

Om TS använder sin reseförsäkring så har han ju självrisk, brukar också vara några tusenlappar så inte lönt i detta fall.

Så denna kostnad hade ju TS haft oavsett hur han gjort (ja, förutom om han undvikt att hamna på sjukhus)

Edit: lite otydligt är det allt, €260 motsvarar väl sådär 20 dagars sjukhusvistelse. Om TS bara var inne någon timme och blev omplåstrad så kan ju €260 vara fulla kostnaden och då kan han få tillbaka genom Försäkringskassan.
Senast redigerad av Engineer 2024-09-09 kl. 19:09.
Citera
2024-09-09, 20:23
Medlem
Citat:
Hej!

Du sparar samtliga dokument/kvitton som styrker dina utlägg. Du betalar sedan och söker ersättning från försäkringskassan och ev försäkringsbolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in