2024-09-08, 20:34
Medlem
Jag har förstått nu i vuxen ålder att vissa personer som visualiserar saker verkligen kan se bilder i sitt inre. Stämmer det? Jag ser ingenting när jag försöker. Jag vet fakta, tex att jag minns att platsen där jag arbetar är en vit byggnad, platt tak osv, men jag kan inte se det. Hur är det med er, kan ni verkligen se det eller är det bara faktabaserat? Däremot kan jag höra ljud och röster otroligt tydligt. Tex om jag föreställer mig ett samtal mellan mig och en person tex i min närhet, kändis mm så hör jag det lika tydligt i mitt inre som om jag skulle ha lyssnat på en inspelning av oss som pratar. Kallas det något speciellt och hur vanligt är det gentemot att kunna se saker i bilder. Jag hittar inget när jag försöker googla på det.
Citera
2024-09-08, 20:50
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newTuc
Jag ser ingenting när jag försöker.
Citat:
Ursprungligen postat av newTuc
Jag hittar inget när jag försöker googla på det.

Jag tror det finns något som heter "aphantasia"? Det kanske är vad du söker?

Jag snubblade bara på begreppet i någon populärveteskap nyligen, och tyckte det påminde om det du beskrev.
Citera
2024-09-08, 21:18
Medlem
Vitiss avatar
Gör inte alla det?
Tänkte jag.

Jag har låtit bygga om innanmätet i både hus och lägenheter.
När jag klivit in i dessa bostäder har jag kunnat visualisera mitt förslag; dvs jag "ser" resultatet i mitt inre.
Och fort går det.

Likaså kan jag "se" (mer rätt är väl "föreställa mig") färgkombinationer, eller scenarion av påhittade händelser.

Men det trodde jag de flesta kunde.
🤔
Citera
2024-09-08, 22:27
Medlem
Låter otroligt att kunna visualisera så! Låter häftigt! Jag har alltid trott att folk kan höra inre dialog, alltså höra riktiga röster, hur folk låter. Känner ofta igen folk på röster mer än på deras utseende.
Citera
2024-09-08, 22:37
Medlem
zombie-nations avatar
Låter som min syster som har visuell afantasi. Hon kan inte se saker för sitt inre öga. Däremot kan hon höra någons röst. Känns jobbigt när jag tänker på mig för min inre värld är så visuell. Ofta har människor med afantasi visuella jobb som t ex konstnär, vilket är intressant.
Citera
2024-09-08, 22:49
Du ritar fult.
Citera
2024-09-08, 23:19
Medlem
Gosifs avatar
Koncentrerar man sig ordentligt så går det!
Citera
2024-09-09, 05:11
Medlem
Både ser och hör, kan t.ex. se hela filmer framför mig om jag minns de väl nog
Citera
2024-09-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Låter som min syster som har visuell afantasi. Hon kan inte se saker för sitt inre öga. Däremot kan hon höra någons röst.

Låter precis som mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in