Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-09-11, 09:33
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitar
Jag trodde att det var inbillning och okunskap om tekniken, vilket jag påpekade. Det uttalandet mottogs inte väl och jag blev således huvudmisstänkt, vi grälade yvigt och jag fick knappt titta på telefonen efter det.
Den här personen är antingen psykiskt sjuk eller extremt otrevlig, oavsett vilket som gäller så förtjänar de inte din hjälp. Hänvisa till teknisk support för privatpersoner (TechBuddy, Min IT-Support etc.), eller till närmaste psykolog.
Citera
2024-09-11, 17:15
Medlem
PotatisHulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastanjfolie
Du märker inte av om Pegasus är i ditt system lol, det hade motverkat hela grejen med avlyssning och intrång -_-

Jag skrev det i inlägget du citerade ditt jon.
Citera
2024-09-12, 21:46
Medlem
Sitars avatar
Hej alla,

Uppskattar alla seriösa svar (kanske inte så mycket svaren med diverse förolämpningar och spekulationer). Ärendet ligger hos polisen nu och jag hoppas verkligen att de är kompetenta nog att lösa det. Det var min fv det rörde sig om, jag ville inte riktigt outa det eftersom vissa saker som dök upp var relaterat till flashback. Sedan mitt sista inlägg har det bråkats och diskuterats, installerats bitdefender, glasswire, ny router, nya lösenord och authenticators. Hon har fortfarande problem.

Det landade i att hon fortfarande tror jag eller mitt ex är inblandat eftersom exet jobbar med programmering och systemadministration. Jag har försökt förklara att man inte automatiskt vet hur man hackar mobiltelefoner bara för att man kan programmering och datasystem, men det verkar inte sjunka in.

Jag har gjort allt jag kunnat. Hälften av problemet är okunskap och paranoia, andra hälften faktisk hacking eller virus.

Jag har läst mycket om att polisen ligger efter i utvecklingen vad gäller att lösa cyberbrott. Hoppas jag slipper ta skulden för hela cirkusen, ett brottsregister skulle kunna fucka upp mitt liv aldeles lagom mycket.

Iaf, tack för allt.

ps. vi ringde comviq, de hade inte en susning om att det blivit inlagt ett e-sim. De lät väldigt oprofessionella för att vara en kundservice, kan man dirigera om samtal till specifika ställen via hack?! Svarade "Hej" istället för "välkommen till..." och lät mycket nervös. Kan väl vara en nyanställd, men man har väl ändå en hälsningsfras på en kundservice...
Citera
2024-09-13, 13:42
Medlem
Citat:
Det landade i att hon fortfarande tror jag eller mitt ex är inblandat eftersom exet jobbar med programmering och systemadministration. Jag har försökt förklara att man inte automatiskt vet hur man hackar mobiltelefoner bara för att man kan programmering och datasystem, men det verkar inte sjunka in.

Jag har gjort allt jag kunnat. Hälften av problemet är okunskap och paranoia, andra hälften faktisk hacking eller virus.

ps. vi ringde comviq, de hade inte en susning om att det blivit inlagt ett e-sim. De lät väldigt oprofessionella för att vara en kundservice, kan man dirigera om samtal till specifika ställen via hack?! Svarade "Hej" istället för "välkommen till..." och lät mycket nervös. Kan väl vara en nyanställd, men man har väl ändå en hälsningsfras på en kundservice...
Ni har inte övervägt att gå till läkaren båda två eller så? Att tro att man kan hacking bara för att man jobbar med programmering är inte normalt. Att tro att normies kan hacka fullt uppdaterade mobiler är inte normalt. Att prata om "faktisk hacking eller virus" och sen inte kunna vidarebygga på det är inte normalt. Att ens komma på tanken att du pratat med fejk-Comviq är verkligen inte normalt.

Gå till läkaren. Berätta det du skrivit här. Återkom med hur det gick.
Citera
2024-09-13, 23:12
Medlem
Sitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Ni har inte övervägt att gå till läkaren båda två eller så? Att tro att man kan hacking bara för att man jobbar med programmering är inte normalt. Att tro att normies kan hacka fullt uppdaterade mobiler är inte normalt. Att prata om "faktisk hacking eller virus" och sen inte kunna vidarebygga på det är inte normalt. Att ens komma på tanken att du pratat med fejk-Comviq är verkligen inte normalt.

Gå till läkaren. Berätta det du skrivit här. Återkom med hur det gick.

Håller med om fejk-comviq, men huruvida det är en normie eller ej förtäljer inte historien. Resten är en fråga om kunskap och hur livlig fantasi man har, drygputte. 😘
Citera
2024-09-14, 09:01
Medlem
Citat:
Håller med om fejk-comviq, men huruvida det är en normie eller ej förtäljer inte historien. Resten är en fråga om kunskap och hur livlig fantasi man har, drygputte. 😘
Jobbar han på NSA? Annars är han en normie i såna här sammanhang. Ingen normie kan hacka din mobil och få det att sitta kvar på mobilen i flera veckor trots flera omstarter osv.

Kunskap och fantasi har liksom inget med saken att göra. Förutom från din sida, där du har låg kunskap och otrolig fantasi.
Citera
2024-09-14, 09:54
Medlem
Har svårt att tro att någon fläskar på med Pegasus för o ändra någons MSN inställningar..
Citera
2024-09-14, 15:29
Medlem
Jiiimboohs avatar
När man köper en ny Androidtelefon är väl det första man gör att logga in på sitt Googlekonto, så jag tänker spontant att det är Googlekontot som är den svaga länken. (Android-OS stämmer in på både Redmi och Motorolo Moto G84.)

Jag har ingen aning hur det här hacket har gått till, men jag skulle definitivt inte använda telefonen för att byta lösenord på Googlekontot eller för att logga in på Googlekontot med det nya lösenordet innan fabriksåterställning har skett.
Citera
2024-09-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
När man köper en ny Androidtelefon är väl det första man gör att logga in på sitt Googlekonto, så jag tänker spontant att det är Googlekontot som är den svaga länken. (Android-OS stämmer in på både Redmi och Motorolo Moto G84.)

Jag har ingen aning hur det här hacket har gått till, men jag skulle definitivt inte använda telefonen för att byta lösenord på Googlekontot eller för att logga in på Googlekontot med det nya lösenordet innan fabriksåterställning har skett.
Den enda appen som kan läsa vad du skriver är tangentbordets app. Och appen du skriver i såklart.

Med det sagt, finns ingen anledning alls att tro att ett byte av Google-Kontos lösenord skulle kunna skita sig pga "virus", något som i princip inte existerar till mobiler.
Citera
2024-09-26, 16:08
Tvåfaktorsautentisering app https://2fas.com/ och https://ente.io/auth/
Citera
2024-09-26, 19:22
Medlem
Någon nämnde wireshark, du kan installera det på luren också. Lite bökigt att filtrera trafik. Men det går iallafall om man vill.

Men om du har inloggningsförsök på olika sidor tyder det väl på att någon inte hackat din lur?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in