Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-24, 18:41
  #13
Avstängd
Bolvags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whirlie
Nu har jag ringt och pratat med den kurator som skickat brevet.

Det är någon som har uppgett att de haft sex med mig i maj 2006.
Och personen har uppgett min ålder, namn och vilken gata jag bor på.
Efter att ha förklarat för kuratorn att jag inte haft sex med någon annan än min sambo på två år och att det inte är hon som testat sig bad kuratorn om ursäkt och sa att jag kunde slänga lappen.

Så någon väldigt märklig person har alltså uppgett att de har haft sex med mig fast de inte haft det. Det känns ju jäkligt märkligt.

Hm, kanske lika bra att gå och testa mig även om jag litar på min flickvän. Det känns som att hon skulle knappast låta bli att berätta en sån sak för mig. Och om hon hade varit med någon annan kunde hon ju bara mörka det och sagt att hon måste varit smittad sen sitt förra förhållande.

Fylleäventyr med kasst minne?
Citera
2017-07-16, 05:26
  #14
Medlem
Kan man få veta långt i efterhand vem som uppgett en om personen potentiellt kan vara död? Jag menar enbart med ett ja eller nej.

Någon uppgav mig och mitt dåvarande ex nekade men var patologisk lögnare och skulle enbart vilja ha det bekräftat att det var han eller inte. Eftersom han hade flera efternamn så minns jag inte exakt och kan inte finna honom och han kan vara förväxlad med annan som dött iom vanligt namn. Jag inte hört något från någon av våra gemensamma bekanta utan enbart folk som inte träffat honom när vi var tillsammans. Så killen som är död, behöver nödvändigtvis inte vara mitt ex och hans dåvarande närmaste vän frågade mig efter honom för ett par år sedan. Så jag vet inte själv någon som vet något om honom idag.


Som alltid när det gäller mig. Utförliga långa texter. Men upphävs inte sekretess om någon är död? Borde jag inte har rätt att försäkra mig om att det var dåvarande pojkvän? Jag var alltså inte smittad och dubbelkollade.

Edit. Fann någon som skulle kunna vara han om han blivit mycket fulare med åren. Isåfall är han vid liv men jag minns fan inte hur han såg ut ens 🙈🙈🙈 Pinsamt värre när man skulle kunna gå förbi inte bara killar man träffa utan även pojkvänner. Tatueringar känns vagt bekant iaf även om han ser ut som vem som helst med dålig attityd och stil. Meeen mitt ex var mörkhårig med typ svart stubb, den här snubben ser blond ut. Känner mig fett förvirrad, fan kunde tro att jag lider av Alzheimers eller något sådant.

Men jag vet inte kan man kolla upp det med vem som uppgett en eller bara med förnamnet tro?
__________________
Senast redigerad av makullerad 2017-07-16 kl. 06:11.
Citera
2017-07-16, 19:52
  #15
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whirlie
Nu har jag ringt och pratat med den kurator som skickat brevet.

Det är någon som har uppgett att de haft sex med mig i maj 2006.
Och personen har uppgett min ålder, namn och vilken gata jag bor på.
Efter att ha förklarat för kuratorn att jag inte haft sex med någon annan än min sambo på två år och att det inte är hon som testat sig bad kuratorn om ursäkt och sa att jag kunde slänga lappen.

Så någon väldigt märklig person har alltså uppgett att de har haft sex med mig fast de inte haft det. Det känns ju jäkligt märkligt.

Hm, kanske lika bra att gå och testa mig även om jag litar på min flickvän. Det känns som att hon skulle knappast låta bli att berätta en sån sak för mig. Och om hon hade varit med någon annan kunde hon ju bara mörka det och sagt att hon måste varit smittad sen sitt förra förhållande.
Menar 2016 eller 2006, är det som du skriver 2006 och tjejen ännu har koll på ditt namn o adress samt ålder så borde ju även du veta vem hon är...
Hon borde också testa sig oftare än vart 10e år...
Citera
2017-07-16, 20:40
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Kan man få veta långt i efterhand vem som uppgett en om personen potentiellt kan vara död? Jag menar enbart med ett ja eller nej.

Någon uppgav mig och mitt dåvarande ex nekade men var patologisk lögnare och skulle enbart vilja ha det bekräftat att det var han eller inte. Eftersom han hade flera efternamn så minns jag inte exakt och kan inte finna honom och han kan vara förväxlad med annan som dött iom vanligt namn. Jag inte hört något från någon av våra gemensamma bekanta utan enbart folk som inte träffat honom när vi var tillsammans. Så killen som är död, behöver nödvändigtvis inte vara mitt ex och hans dåvarande närmaste vän frågade mig efter honom för ett par år sedan. Så jag vet inte själv någon som vet något om honom idag.


Som alltid när det gäller mig. Utförliga långa texter. Men upphävs inte sekretess om någon är död? Borde jag inte har rätt att försäkra mig om att det var dåvarande pojkvän? Jag var alltså inte smittad och dubbelkollade.

Edit. Fann någon som skulle kunna vara han om han blivit mycket fulare med åren. Isåfall är han vid liv men jag minns fan inte hur han såg ut ens 🙈🙈🙈 Pinsamt värre när man skulle kunna gå förbi inte bara killar man träffa utan även pojkvänner. Tatueringar känns vagt bekant iaf även om han ser ut som vem som helst med dålig attityd och stil. Meeen mitt ex var mörkhårig med typ svart stubb, den här snubben ser blond ut. Känner mig fett förvirrad, fan kunde tro att jag lider av Alzheimers eller något sådant.

Men jag vet inte kan man kolla upp det med vem som uppgett en eller bara med förnamnet tro?
Långt i efterhand kan du nog få svaret, vårdsekretessen gäller i max 70 år. Tanken är ungefär att man inte ska kunna kolla upp gamla bekanta, men att det samtidigt ska gå att forska i det.
Citera
2017-07-16, 22:42
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Långt i efterhand kan du nog få svaret, vårdsekretessen gäller i max 70 år. Tanken är ungefär att man inte ska kunna kolla upp gamla bekanta, men att det samtidigt ska gå att forska i det.
Nja 70 år sedan var det inte riktigt utan snarare 12. Alltså allt tyder på att det var han men skulle vilja dubbelkolla.

Om jag ska försöka, ska jag då kontakta mottagning i min stad eller den jag fick kallelsen ifrån? Papper på att någon uppgett mig kom alltså från mitt ex hemstad. Vet inte om han hyrde ut sin bostad svart (vilket jag tror iom att killen som hyrde blev blåst och lägenheten vräktes) eller om han skrivit sig i hemstaden igen men man kan kanske bara knata in på vilken mottagning som helst?
Citera
2017-07-19, 21:11
  #18
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Menar 2016 eller 2006, är det som du skriver 2006 och tjejen ännu har koll på ditt namn o adress samt ålder så borde ju även du veta vem hon är...
Hon borde också testa sig oftare än vart 10e år...

Tråden startades i augusti 2006...
__________________
Senast redigerad av Tjuvhedern 2017-07-19 kl. 21:15.
Citera
2017-07-19, 21:14
  #19
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Kan man få veta långt i efterhand vem som uppgett en om personen potentiellt kan vara död? Jag menar enbart med ett ja eller nej.

Någon uppgav mig och mitt dåvarande ex nekade men var patologisk lögnare och skulle enbart vilja ha det bekräftat att det var han eller inte. Eftersom han hade flera efternamn så minns jag inte exakt och kan inte finna honom och han kan vara förväxlad med annan som dött iom vanligt namn. Jag inte hört något från någon av våra gemensamma bekanta utan enbart folk som inte träffat honom när vi var tillsammans. Så killen som är död, behöver nödvändigtvis inte vara mitt ex och hans dåvarande närmaste vän frågade mig efter honom för ett par år sedan. Så jag vet inte själv någon som vet något om honom idag.


Som alltid när det gäller mig. Utförliga långa texter. Men upphävs inte sekretess om någon är död? Borde jag inte har rätt att försäkra mig om att det var dåvarande pojkvän? Jag var alltså inte smittad och dubbelkollade.

Edit. Fann någon som skulle kunna vara han om han blivit mycket fulare med åren. Isåfall är han vid liv men jag minns fan inte hur han såg ut ens 🙈🙈🙈 Pinsamt värre när man skulle kunna gå förbi inte bara killar man träffa utan även pojkvänner. Tatueringar känns vagt bekant iaf även om han ser ut som vem som helst med dålig attityd och stil. Meeen mitt ex var mörkhårig med typ svart stubb, den här snubben ser blond ut. Känner mig fett förvirrad, fan kunde tro att jag lider av Alzheimers eller något sådant.

Men jag vet inte kan man kolla upp det med vem som uppgett en eller bara med förnamnet tro?

Även om en person är död kan hen skyddas av sekretess, i form av den frid som bör tillkomma den döde. Det finns även en aspekt av att det ska stå klart att den dödes närstående inte kommer lida skada eller men av att uppgifterna röjs.

Sekretessen i vården är naturligtvis otroligt sträng dessutom, vare sig hen är vid liv eller inte.
Citera
2017-07-24, 16:20
  #20
Medlem
Sånt här är skitkul...
Venhälsan ringde in mig, men ville inte tala om när eventuell smitta hade skett. Nu var testet negativt så man slapp lite jobbiga samtal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback