2024-09-25, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Vad tänkte du annars att du ska ladda upp för dokument som styrker att du är du, vilket är obligatoriskt på sidan du länkar till?

Jag bifogade bara skärmdump på Bing-sökningen som visade mina uppgifter som låg indexerade trots att sidor som MrKoll redan raderat mina uppgifter. Tog sedan bara några dagar så var mina uppgifter bortplockade.

Kopia på ID-kort ska inte skickas in.
Citera
2024-09-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickwad.
Jag bifogade bara skärmdump på Bing-sökningen som visade mina uppgifter som låg indexerade trots att sidor som MrKoll redan raderat mina uppgifter. Tog sedan bara några dagar så var mina uppgifter bortplockade.

Kopia på ID-kort ska inte skickas in.

Man kan väl beställa saker på nätet ändå? Eller får man svårt att beställa saker om ens adress inte finns med?
Citera
2024-09-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ja precis samma här.

Skriver man mitt namn + staden jag bor i så får man fortfarande träff på MrKoll och birthday. Så jävla tröttsamt. Och ja, jag har mejlat google för över en månad sedan.

Men om man beställer något mot faktura på nätet påverkar det köper om inte adressen finns?
Citera
2024-09-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MystiskaMyrsloken
Hur gjorde ni så att ni blev borttagna från krimfup?

mailade enligt instruktionerna, fick inget svar men blev borttagen efter 2 v
Citera
2024-09-25, 20:45
Medlem
skvallertackas avatar
Upplysning.se vägrar ta bort mig trots skickade påminnelser. Vad göra?
Citera
2024-09-25, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Man kan väl beställa saker på nätet ändå? Eller får man svårt att beställa saker om ens adress inte finns med?

Företag använder inte sökmotorer utan kollar folkbokföringsadressen.

Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Upplysning.se vägrar ta bort mig trots skickade påminnelser. Vad göra?

Precis det vi alla andra gjort, skicka in en anmälan till IMY. Ju fler som skickar in, desto bättre.
Citera
2024-09-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1

Asså va?
Såklart det går att beställa saker? Inte så att företagen du beställer från kollar din adress hos söktjänsterna. De får oftast din adress via din folkbokföring eller att du själv väljer en adress eller utlämningsställe du vill få ditt paket till.
Citera
2024-09-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Asså va?
Såklart det går att beställa saker? Inte så att företagen du beställer från kollar din adress hos söktjänsterna. De får oftast din adress via din folkbokföring eller att du själv väljer en adress eller utlämningsställe du vill få ditt paket till.

Jag syftar på om man tar ett köp mot faktura så som Klarna QLIRO osv om man väljer det som betalningsalternativ? Det ska väl ändå inte påverka.
Citera
2024-09-25, 21:47
Medlem
Angående biluppgifter.se och som tidigare har nämnts så hänvisar deras kundtjänst till att man endast länkar vidare till andra sidor (tar man bort sig från ratsit så verkar man inte kunna få fram information om adress etc via att slå på ett reg-nr) Gott så!

Dock nämner man inte att man verkar ha sin egen databas med uppgifter på sånt som förnamn, efternamn, adress, reg-nr och så vidare.

Här finns information om deras egna api:er som man verkar tillhandahålla.
referens: https://biluppgifter.se/produkter/grundinformation

Där står bland annat "Beställ uppgifter från våra databaser" så det verkar tvärtemot vad man påstod till mig att man endast länkar vidare till externa sidor.

Kollar man deras apidocs och endpointen https://api.biluppgifter.se/api/v1/person/pnr/<pnr> så verkar man spara ner diverse information om oss dödliga på sina egna servrar.

referens: https://apidocs.biluppgifter.se/#introduction

Här är en snutt från json-svaret man får från ovan endpoint

Kod:
attributes": {
            "pnr": *stripped*,
            "status": "Aktiv",
            "sex": "man",
            "birth_year": 1978,
            "name": {
                "given_name": "Christian",
                "first_name": "Christian",
                "middle_name": "",
                "last_name": "Nilsson",
                "full_name": "Nilsson, Christian"
            },
            "address": {
                "co": "",
                "name": "Litorinavägen 10",
                "zip_code": 30256,
                "city": "HALMSTAD"
            }
        },
        "vehicles": {
            "data": [
                {
                    "type": "vehicle",
                    "attributes": {
                        "regno": "EYS061",
                        "vin": "WDD2462001N016340"
                    },
                    ...
                }

Som man kan se verkar man spara diverse uppgifter som man borde kunna få raderade med GDPR.

Om biluppgifter likt för mig har svarat att man endast länkar vidare så skulle jag höra av mig igen och fråga om man kan bli borttagen från deras egna databas där man tillhandahåller personuppgifter via sitt api.
Citera
2024-09-25, 22:04
Avslutad
Vet inte varför jag inte skrivit detta men tidigare idag så kollade jag mina uppgifter på Upplysning.se och dom är nu bortplockade, åtminstone när man söker som ej inloggad. Tänker inte registrera mig då man måste använda personnummer.

Har inte fått något svar på min anmälan till IMY och heller inget svar från Upplysning.se så jag vet inte om det handlar om ett tillfälligt fel, om uppgifterna fortfarande syns om man är inloggad, eller om man helt enkelt har valt att göra rätt för sig, och raderat uppgifterna.
Citera
2024-09-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickwad.
Vet inte varför jag inte skrivit detta men tidigare idag så kollade jag mina uppgifter på Upplysning.se och dom är nu bortplockade, åtminstone när man söker som ej inloggad. Tänker inte registrera mig då man måste använda personnummer.

Har inte fått något svar på min anmälan till IMY och heller inget svar från Upplysning.se så jag vet inte om det handlar om ett tillfälligt fel, om uppgifterna fortfarande syns om man är inloggad, eller om man helt enkelt har valt att göra rätt för sig, och raderat uppgifterna.

Mina uppgifter är också borttagna ser jag nu. Tror knappast att det är för att de gjort rätt för sig. Snarare IMY som skickat en förfrågan om uttalande efter inkommen anmälan.

Samtidigt betyder det att Lars Save vet att hans register är i farozonen. Mest sannolikt därför han valt att ta bort uppgifterna istället för att låta det gå vidare.

Dra din kuk i grus Lars Save, snart är ditt register ett minne blott.
Citera
2024-09-26, 01:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mot.pride
Mina uppgifter är också borttagna ser jag nu. Tror knappast att det är för att de gjort rätt för sig. Snarare IMY som skickat en förfrågan om uttalande efter inkommen anmälan.

Samtidigt betyder det att Lars Save vet att hans register är i farozonen. Mest sannolikt därför han valt att ta bort uppgifterna istället för att låta det gå vidare.

Dra din kuk i grus Lars Save, snart är ditt register ett minne blott.

Fram tills att jag fått en bekräftelse från IMY att uppgifterna är raderade eller att någon här som har ett konto på Upplysning.se loggar in och bekräftar att hans uppgifterna är bortplockade även som inloggad, så ropar jag inte hej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in