2024-09-17, 17:10
Avslutad
Google har äntligen plocka bort mig så jag längre inte dyker upp i sökresultatet. Tog ganska exakt en vecka från att jag skickade in begäran. Nu är det bara alla andra sökmotorer kvar... *suck*
Citera
2024-09-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickwad.
Google har äntligen plocka bort mig så jag längre inte dyker upp i sökresultatet. Tog ganska exakt en vecka från att jag skickade in begäran. Nu är det bara alla andra sökmotorer kvar... *suck*

Varför försvinner inte jag från Google? Har också mailat dem via deras länk.. vad menar du med sökmotorer? Vissa saker dyker ämdå upp när man googlar sitt namn
Citera
2024-09-17, 17:15
Medlem
pOXEs avatar
.
Senast redigerad av pOXE 2024-09-17 kl. 17:38.
Citera
2024-09-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Varför försvinner inte jag från Google? Har också mailat dem via deras länk.. vad menar du med sökmotorer? Vissa saker dyker ämdå upp när man googlar sitt namn

Du ska inte maila Google? Du ska lämna in en begäran om radering via deras formulär.
Citera
2024-09-17, 17:33
Medlem
Citat:

Om du följer detta kommer du bli borttagen. Blir inte länkarna borttagna så gör du något fel. Ett tips är att begära borttagning från Google angående länkarna först annars kommer de inte kunna radera länken om du är borttagen från en specifik sida och de inte hittar ditt namn.

Citat:
Så här kan du begära borttagning av personuppgifter från Google som en steg-för-steg-guide:

Steg 1: Gå till följande länk: Google Borttagning av personuppgifter > https://support.google.com/legal/ans...56471163876-EU

Steg 2: Klicka på "Create a request."

Steg 3: Välj "Google Search."

Steg 4: Välj "Google Search" igen.

Steg 5: Svara "NO" på frågan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"

Steg 6: Välj "Legal Reasons to Report Content."

Steg 7: Välj "Personal data / privacy."

Steg 8: Välj "Right to be forgotten."

Steg 9: Klicka på "Create request."

Steg 10: Fyll i ditt förnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," välj "Myself."

Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) för de sidor där dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att söka på ditt eget namn i Google och kopiera länken till sidan där dina uppgifter är publicerade.

Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begäran liknande den här:

Hej, Jag vill begära borttagning av sökresultat från Google som innehåller personuppgifter som har behandlats på ett olagligt sätt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.

Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rätt att bli bortglömd och begär att Google tar bort sökresultatet som innehåller mina personuppgifter.

Enligt artikel 6 i GDPR krävs det samtycke från den registrerade personen för behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.

Jag begär därför att Google tar bort sökresultaten som innehåller mina personuppgifter och att detta görs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.

Tack för din uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra från er snart.

Vänliga hälsningar.

Detta kan vara en användbar guide för dig som vill ta kontroll över ditt digitala rykte och få bort oönskade sökresultat från Google, inklusive resultat från webbplatser som mrkoll, hitta.se, lexbase och liknande.
Citera
2024-09-17, 19:12
Medlem
nationalizten88s avatar
Kan man varumärkesskydda sitt namn om det är lite unikt och då kräva att de som publicerar det måste betala för att det ska finnas på dessa sidor??
Citera
2024-09-17, 20:14
Avslutad
Citat:
vad menar du med sökmotorer?

Finns många sökmotorer som inte använder sig av Google så det kan vara bra att ta bort sig från dessa med. Bing har t.ex. en egen sökmotor precis som Brave och DuckDuckGo.

Edit: DuckDuckGo hämtar mycket av sina resultat från Bing så skickar man ett mail till privacy@duckduckgo.com eller removalrequest@duckduckgo.com så får man ett automatiserat mailsvar tillbaka där man hänvisas till Bing och deras formulär där man likt Googles motsvarighet får fylla i sina uppgifter, länkar etc. Det kan sedan ta upp till 6(!) veckor innan resultaten försvinner.

Om du dyker upp på search.brave.com så skickar man ett mail till privacy@brave.com med ämnesraden "RTBF request". Ange ditt fullständiga namn samt vad du sökte på search.brave.com för att dina personuppgifter ska synas i sökresultatet.
Senast redigerad av Dickwad. 2024-09-17 kl. 21:07.
Citera
2024-09-17, 21:40
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
De kommer ta bort dig från mrkoll.

Upplysning kommer ej ta bort. Du kan dock dölja dig för icke inloggade.

Jag väntade i 2 veckor innan jag blev borttagen.

Tror de kör en bulk borttagning alltså väntar en tid så att de kan ta bort fler på en och samma gång istället för att ta bort en och en varannan dag.

Vad kan man göra då om upplysning vägrar, vad har dom för stöd i lagen vägra ?
Citera
2024-09-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickwad.
Fick följande svar när jag bad om att få mina uppgifter raderade:

"Ni har uttryckt önskemål om att få era uppgifter raderade från Taxeringskalendern. Ert önskemål kan inte tillmötesgås. Uppgifter om inkomstförhållanden för samtliga skattskyldiga i Sverige är allmänna handlingar. Sådana handlingar är offentliga och allmänt tillgängliga. Taxeringsuppgifter har publicerats i tryck i över 100 år. Rätten att trycka offentliga uppgifter är grundlagsskyddad."
Det vi får göra är att lämna in klagomål om Taxeringskalendern till IMY.

Organisationens namn: KALENDERFÖRLAGET I STOCKHOLM KOMMANDITBOLAG
Organisationsnummer: 916625-3360

https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/filtersida/
Senast redigerad av McBoogerballs 2024-09-17 kl. 22:19.
Citera
2024-09-17, 22:24
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vad kan man göra då om upplysning vägrar, vad har dom för stöd i lagen vägra ?

Läs lite längre bak i tråden.

Sägs att man kan lämna klagomål till IMY om de vägrar ta bort dig inom 30 dagar.

https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/filtersida

Vad jag förstår så kanske IMY inte kan göra så mycket men ju fler som anmäler ju bättre då de kan sätta press på sidan och kanske pusha på lagförslaget som är under utredning?!
Senast redigerad av pOXE 2024-09-17 kl. 22:35.
Citera
2024-09-17, 22:32
Medlem
pOXEs avatar
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/10/skyddet-for-personuppgifter-ska-forstarkas

Citat:
Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över grundlagsskyddet för vissa söktjänster som offentliggör personuppgifter. Syftet är att stärka skyddet för den personliga integriteten när personuppgifter offentliggörs på internet och i andra liknande sammanhang. Detta för att bl.a. göra det svårare för kriminella nätverk att kartlägga personer i olika söktjänster.

https://www.dagensinnovation.se/mojligt-forbud-mot-soktjanster-efter-integritetsklagomal

Citat:
Regeringens agerande
I ett försök att adressera hur personliga uppgifter ska hanteras av olika söktjänster har regeringen initierat en utredning. Denna förväntas till hösten presentera förslag för att stärka skyddet av individers uppgifter online.

https://www.tv4.se/artikel/4NwoXSV9Q4Jg22PbhXANbj/soektjaenster-kan-foerbjudas

Citat:
Söktjänster med adressuppgifter och telefonnummer på nätet kan komma att förbjudas.
Detta efter att en svensk jurist tillsammans med en ideell organisation lämnat in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.

Citat:
Regeringen vill även ha svar på hur olika söktjänster ska få hantera personliga uppgifter. Till hösten ska en utredning presentera förslag på hur uppgifterna ska få ett bättre skydd.
Citera
2024-09-18, 00:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av McBoogerballs
Det vi får göra är att lämna in klagomål om Taxeringskalendern till IMY.

Organisationens namn: KALENDERFÖRLAGET I STOCKHOLM KOMMANDITBOLAG
Organisationsnummer: 916625-3360

https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/filtersida/

Kommer inte hjälpa då: "Uppgifter om inkomstförhållanden för samtliga skatteskyldiga i Sverige är allmänna handlingar, och sådana handlingar är offentliga och allmänt tillgängliga. Rätten att trycka offentliga uppgifter är grundlagsskyddad."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in