Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-28, 13:16
Medlem
Hur viktigt är det att vara anonym eller ska man alltid vara helt öppen?

Vad du säger online kan också få konsekvenser i verkligheten på olika sätt.

Karriärmässig, relationer, lagligt eller att folk fysiskt kommer hem till dig efter något du har skrivit på nätet.

Detta leder då till att många har då medvetet falska namn, inte nödvändigtvis falsk profil men nicket är så att man inte kan hitta personen om man inte känner personen.
Vissa har då både och, felaktigt namn men vissa saker som gör att man ändå kan hitta personen. Vissa har stängda profiler osv.

Frågan är hur bra är det egentligen att allt är offentligt? Nu kan man spåra upp folk, kolla upp vad dom tjänar, om dom är dömda osv. Många blir då dömda i förhand.

Ska man säga vad man tycker och tänker eller ska man bara hålla käft om sina åsikter för att slippa utsättas för någon form av hämnd.

Hur viktigt är det att öppet stå för sina åsikter?

Har du påverkats i verkliga livet för dina åsikter? Ångrar du dig? Funderar du på att bli anonym om du nu är öppen med dina åsikter eller funderar du bli öppen för att du är anonym.
Citera
2024-08-28, 13:22
Medlem
Står du upp för dina åsikter i det offentliga rummet? De flesta är mesar. Det är enklare att skriva av sig på ett tangentbord. Man skulle önska att fler hade ryggrad att ta debatten öppet, på varje arbetsplats i varje möte
Citera
2024-08-28, 13:37
Medlem
Som ovanstående, kan du inte stå för dina åsikter utan att vara anonym, så kan du lika gärna dra igen käften.
Kopplat till det, så anser jag att alla konton ska verifieras mot typ BankID. Inte för att man ska kunna se vem som skriver, man får fortfarande vara anonym om man vill. Men man ska inte kunna skapa konton hur som helst, 1 per person. Sen får man bruka det som man vill...
Citera
2024-08-28, 14:25
Medlem
BackToHegels avatar
Så har vi det där med maktstrukturer. Det är enkelt att säga att man ska stå upp för sina åsikter, men om ens livsstil är kriminaliserad? Inte så enkelt, eh? "En öppen debatt" förutsätter anonymitet skulle jag säga.

"Kan du inte stå för dina åsikter utan att vara anonym, så kan du lika gärna dra igen käften." Så extremt naivt. Skärpning tack!
Citera
2024-08-28, 14:36
Medlem
fjollciggs avatar
Är du någorlunda ödmjuk kan du presentera nästan vilken åsikt som helst utan att avskriva som imbecill. Arga experter däremot…
Citera
2024-08-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Karriärmässig, relationer, lagligt eller att folk fysiskt kommer hem till dig efter något du har skrivit på nätet.

Detta leder då till att många har då medvetet falska namn, inte nödvändigtvis falsk profil men nicket är så att man inte kan hitta personen om man inte känner personen.
Vissa har då både och, felaktigt namn men vissa saker som gör att man ändå kan hitta personen. Vissa har stängda profiler osv.

Frågan är hur bra är det egentligen att allt är offentligt? Nu kan man spåra upp folk, kolla upp vad dom tjänar, om dom är dömda osv. Många blir då dömda i förhand.

Ska man säga vad man tycker och tänker eller ska man bara hålla käft om sina åsikter för att slippa utsättas för någon form av hämnd.

Har du påverkats i verkliga livet för dina åsikter? Ångrar du dig? Funderar du på att bli anonym om du nu är öppen med dina åsikter eller funderar du bli öppen för att du är anonym.

Jag är alltid samma på nätet, hemma, arbetet och övriga sammanhang. Förstår inte hur man orkar vara någon annan beroende på var man är.
Citera
2024-08-28, 15:34
Medlem
HipToBeSquares avatar
Det är upp till varje individ och det är inte statens roll och försöka påverka eller begränsa.
Citera
2024-08-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Står du upp för dina åsikter i det offentliga rummet? De flesta är mesar. Det är enklare att skriva av sig på ett tangentbord. Man skulle önska att fler hade ryggrad att ta debatten öppet, på varje arbetsplats i varje möte

Jag gör det och kommer alltid göra det även om det innebär fara för mig liv eller högst troligen stryk. Vilket det förmodligen var en gång när jag blev utfrågad om jag röstade SD på en hållplats av en invandrare(Mena). Ja, sa jag och efter det så förföljde han mig och frågade ut mig högt och tydligt. Killen sa att han också var rasist och sa det högt på spårvagnen inför en massa andra invandrare att han hatade dom. Men jag märkte tydligt att han byggde upp sig själv för att kunna slå ned mig, han behövde bara få mig att erkänna vissa saker som kunde bekräfta att han inte behövde ha dåligt samvete att slå ned mig. Han sa till mig att jag inte behövde vara rädd Det enda jag satt och väntade på var hans första smäll mot mig och sen skulle jag mata slag på han då jag hade nycklarna mellan knogarna så det gäller för han att han däcka mig med sina slag. Så han har ju förtur att slå först eller mata först men jag kommer inte slå han först. Om han verkligen höll med mig så hade inte betett sig som han gjorde, han var verkligen i varv. Han käft gick i ett och kunde inte sitta still.

Hela mitt jobb är vänster och dom har ex frågat mig inför alla svenska kollegor vad jag har röstat på och jag svarade SD sedans dess har fått gliringar att jag skulle vara nazist av alla muslimer på jobbet så det har tydligen skvallrat vidare för nästan alla som var med då har slutat men muslimerna verka gilla mig. En av dom stöttar till och med Hamas. Jag behandlar dom som alla andra fair, är dom schyssta mot mig så är jag schysst tillbaka.
Jag pratar inte politik på jobbet då jag vet hur känsligt det är men frågar någon mig så kommer jag alltid erkänna mina åsikter.
Citera
2024-08-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Som ovanstående, kan du inte stå för dina åsikter utan att vara anonym, så kan du lika gärna dra igen käften.
Kopplat till det, så anser jag att alla konton ska verifieras mot typ BankID. Inte för att man ska kunna se vem som skriver, man får fortfarande vara anonym om man vill. Men man ska inte kunna skapa konton hur som helst, 1 per person. Sen får man bruka det som man vill...

Så trots alla risker så ska man alltid stå för det öppet?

Jag var också för BankID men jag är osäker om det är så speciellt bra att vara så öppen när folk vill att andra ska bekräfta det fysiskt också. Alla kan inte slåss men kanske vill vara öppen med sina åsikter utan att behöva riskera livet men ska dom bara hålla käft?
Citera
2024-08-28, 17:37
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Gör du så? Går genom livet konfrontativ hela tiden, från snabbköpskassan till medarbetarsamtalet till föräldrasamtalet till pizzabeställningen till, ja, alla andra arbetsplatser du passerar?

Verkar fullständigt olidligt.
Citera
2024-08-28, 17:55
Medlem
Citat:

Om du reflekterar en stund över vilka människor som skulle bry sig om dina åsikter så skulle du snabbt inse att 99% av dem som skulle ta åt sig är troligen idioter.

Så varför vill du kommunicera till idioter? Eller vad tänker du att den där 1% som tar del av dina åsikter ska tillföra ditt liv?
Citera
2024-08-29, 00:56
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ska man säga vad man tycker och tänker eller ska man bara hålla käft om sina åsikter för att slippa utsättas för någon form av hämnd..
Vill man ändra folks åsikt kan man ju utrycka sig nyanserat och sakligt.
Däremot kan man ju ändock undanhålla saker som kan skada en själv; att jag numera röstar på sd är inte bra att mina kunder får veta däremot kan jag uttrycka mig negativt om viss typ av invandring men positivt om invandrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in