Citat:
Ursprungligen postat av
Blaajj2.0
Hur många timmar lägger ni ned/lade ni ned per vecka som läser/läste civilingenjör? Berätta gärna vilken inriktning, vilket universitet samt hur mycket det skiljde mellan läs- och tentaperiod.
En som jobbar på studenthälsan nämnde 8-8-8:regeln. 8 timmar sömn, 8 timmar studier och 8 timmar fritid. Känns inte rimligt att hinna med civ.ing på 40/tim plugg i veckan. Är det ens möjligt?
Jag känner just nu total panik över mängden material och över studietakten. Känns inte som att jag kommer klara detta

Jag läste 2 Masters på den tiden det var svårare än idag (ja Uni kraven är mycket lägre i dag och det såg man redan med Bolognaavtalet i EU).
De flesta inklusive mig gick på alla lektioner, föreläsningar och labbar.
Sen tentapluggade man någon vecka innan tentaperioden i slutet av varje termin.
Man hade sjukt fritt och mycket tid att spela beachvolleyboll i solen, hänga med brudarna, festa 1-3 dar i veckan osv.
Pengarna är enda gränsen och man jobbade extra på helgerna för att finansiera festandet och kläder.
De enda som satt 8-22 konstant varje dag var ett fåtal som kämpade att få max betyg i allt.
Ingen har någonsin brytt sig om själva betygen i kurser sen i livet.
Examen är enda som räknas. Ta tillvara på den goda tiden som är din sista som ”ungdom”.