Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-28, 12:42
Medlem
mtsigalkos avatar
Knappt eller ingen studietid förutom föreläsningar. En vecka före tenta 40 timmar/vecka. Examensarbetet 50-60 timmar/v sista veckorna.
Citera
2024-08-28, 13:03
Medlem
Beror väldigt mkt vilke linje du valt. Teknisk Fysik tuffast Media enklast
Citera
2024-08-28, 13:17
Medlem
Om jag minns rätt 0-2h efter skolan varje dag, beroende på om man var i fas eller inte. Sen laga mat och umgås/festa. Tentatider pluggade man nog till läggdags varje dag iallafall en eller två veckor innan tenta. Om man hade "fått slut" på gamla tentor så kände man sig nog ganska klar. På vanliga icketenta-helger la man nog 0-6h per dag tror jag, för att läsa ikapp. På inför-tenta-helger var det nog 0-12h per dag, om det inte var fest.

Att bara lägga 40 timmar i veckan tror jag inte på. Isåfall får du nog välja bättre/kompaktare teoriböcker än de lärarna föreslår för att hinna ta till dig allt material. De vi fick var typ 60% blaha och 40% formler, rätt ineffektivt. Å andra sidan tror jag man bara var på föreläsningar eller lektioner cirka 6-8h per dag.

Anledningen är då för att hinna läsa böckerna. En kursbok kanske var 1200 sidor, och du går kanske nåt i stil med 6 parallella kurser. Så du behöver läsa kanske drygt 7000 sidor på tre månader eller drygt 50-100 sidor per dag.

Detta var teknisk fysik alltså.
Senast redigerad av trekantshatt 2024-08-28 kl. 13:46.
Citera
2024-08-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Behövde du dessa timmar för att endast bli godkänd eller för att få vg/mvg?

Medelmåttiga betyg. Skalan var 3-5. Någonstans i mitten.
Citera
2024-08-28, 14:02
Medlem
Citat:
Vilken inriktning och på vilken skola?

Ett av våra bästa universitet.
Citera
2024-08-28, 15:31
Medlem
Blaajj2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Om jag minns rätt 0-2h efter skolan varje dag, beroende på om man var i fas eller inte. Sen laga mat och umgås/festa. Tentatider pluggade man nog till läggdags varje dag iallafall en eller två veckor innan tenta. Om man hade "fått slut" på gamla tentor så kände man sig nog ganska klar. På vanliga icketenta-helger la man nog 0-6h per dag tror jag, för att läsa ikapp. På inför-tenta-helger var det nog 0-12h per dag, om det inte var fest.

Att bara lägga 40 timmar i veckan tror jag inte på. Isåfall får du nog välja bättre/kompaktare teoriböcker än de lärarna föreslår för att hinna ta till dig allt material. De vi fick var typ 60% blaha och 40% formler, rätt ineffektivt. Å andra sidan tror jag man bara var på föreläsningar eller lektioner cirka 6-8h per dag.

Anledningen är då för att hinna läsa böckerna. En kursbok kanske var 1200 sidor, och du går kanske nåt i stil med 6 parallella kurser. Så du behöver läsa kanske drygt 7000 sidor på tre månader eller drygt 50-100 sidor per dag.

Detta var teknisk fysik alltså.
Så du lade cirka 40-50 tim mån-fre + flertalet timmar på helgen? Det låter sjukt tufft och jobbigt. Fast teknisk fysik kanske är svårast/mest plugg av alla ingenjörslinjer?
Citera
2024-08-28, 15:48
Medlem
Man är i regel inte tränad till att fokusera och plugga effektivt under längre perioder innan man börjar på högskolan.
I början är det hårt men hjärnan utvecklas och blir bättre, speciellt om du utvecklar bra studieteknik.

Det absolut viktigaste som folk är dåliga på är repetition.
Att repetera uppgifter mam tidigare gjort gör att man får det lättare att lära sig nytt, man behöver boosta ditt självförtroende, samtidigt som basala kunskaper kan ge insikter om svårare uppgifter.
Som val av metoder.
Citera
2024-08-28, 16:21
Medlem
Man får räkna med 6-8 timmar i vardagarna. Kan nog bero på linje. Har du mycket laboratorie eller verkstadsprojekt så blir det lätt 8 timmar. Det är lättast att möta de personer man jobbar med på någon av skolans lokaler.

Det är lugnare och mer enskilt arbete i början, sedan går det över till projekt.
Citera
2024-08-28, 16:23
Medlem
Citat:
Så du lade cirka 40-50 tim mån-fre + flertalet timmar på helgen? Det låter sjukt tufft och jobbigt. Fast teknisk fysik kanske är svårast/mest plugg av alla ingenjörslinjer?
Ja, ungefär så. De saker man inte blir stark på i teknisk fysik är saker som retorik, debatter, labbar. Bara en handfull kurser ägnas åt sånt.

Man får förlägga den individuella studietiden så den antingen kombineras med kompisar eller inte krockar. Vi festade jävligt mycket för att det var så tufft. Många av oss var även nördar som nyss upptäckt alkohol.
Citera
2024-08-28, 17:30
Medlem
Citat:
Hur många timmar lägger ni ned/lade ni ned per vecka som läser/läste civilingenjör? Berätta gärna vilken inriktning, vilket universitet samt hur mycket det skiljde mellan läs- och tentaperiod.

En som jobbar på studenthälsan nämnde 8-8-8:regeln. 8 timmar sömn, 8 timmar studier och 8 timmar fritid. Känns inte rimligt att hinna med civ.ing på 40/tim plugg i veckan. Är det ens möjligt?

Jag känner just nu total panik över mängden material och över studietakten. Känns inte som att jag kommer klara detta

Jag läste 2 Masters på den tiden det var svårare än idag (ja Uni kraven är mycket lägre i dag och det såg man redan med Bolognaavtalet i EU).

De flesta inklusive mig gick på alla lektioner, föreläsningar och labbar.
Sen tentapluggade man någon vecka innan tentaperioden i slutet av varje termin.

Man hade sjukt fritt och mycket tid att spela beachvolleyboll i solen, hänga med brudarna, festa 1-3 dar i veckan osv.

Pengarna är enda gränsen och man jobbade extra på helgerna för att finansiera festandet och kläder.

De enda som satt 8-22 konstant varje dag var ett fåtal som kämpade att få max betyg i allt.

Ingen har någonsin brytt sig om själva betygen i kurser sen i livet.

Examen är enda som räknas. Ta tillvara på den goda tiden som är din sista som ”ungdom”.
Citera
2024-08-28, 18:40
Medlem
Enydrions avatar
Gick på Chalmers en gång i tiden (längesedan, typ årtionden sedan) Jag har ganska kasst minne gick Elektro, sägs vara näst svårast efter Teknik Fysik (enligt detta forum).

Jag har väldigt dåligt minne, våran mattelärare sa att bevis var 'gratispoäng' det var två bevis på varje tenta, jag klarade aldrig mer än ett av dem på någon tenta (hade jag klarat båda hade jag höjt betyget ett steg). Det fanns gamla tentor att få tag på, det försökte jag komma över så många som möjligt, övade på dessa.

Antecknar jag, så minns jag inget från lektionen, därför köpte jag veckoblad i stället, där någon antecknat vad läraren skrev på tavlan (en gång köpte jag föregående bok i stället och veckobladen till den boken (var oerhört mycket tunnare än nya kursboken) gick att klara tentan med den boken, läraren var kass, så gick inte på lektionerna efter de första.

På Chalmers så var bara laborationerna obligatoriska, ej lektionerna, så om läraren var kass, så gick jag bara nån gång i början. matten gick jag på då den läraren var jättebra, var nog hälften av poängen är ett.

Vissa temaveckor var tre tentor på, jag hoppade då en tenta, då jag behöver läsa längre före varje tenta, repetera flera dagar alltså Tror inte det är fler än två tentor i en tenta vecka längre. Hade högsta betyg i typ matte och fysik när jag gick ut grundskolan och Gymnasiet.
Citera
2024-08-28, 18:42
Medlem
Smekarn87s avatar
60h/vecka. Hel arbetsdag i skolan sedan 4 timmar hemma eller på helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in