Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-18, 04:28
  #1
Medlem
En av de "genrer" jag gillar mest av alla är riktigt usla filmer som ändå är stor underhållning. Helst skall det vara lågbudgetfilmer, eftersom filmer med stor budget sällan blir så usla att de blir bra, de blir bara tråkiga och dåliga.

Min favorit i den här genren är antagligen American Ninja 2: The Confrontation. Den har verkligen allt:
  • En huvudrollsinnnehavare (Michael Dudikoff) som ser ut som en bögporrstjärna från 80-talet och som är lika bra på skådespeleri som ett kylskåp (eller Steven Seagal).
  • Huvudpersonens tuffa, svarta sidekick (Steve James) som kommer med tuffa kommentarer och oneliners, alla levererade med en total avsaknad av känsla och timing.
  • Ninjas! I Västindien! Ninjas i svarta dräkter mitt på dagen på karibiska stränder!
  • Marinkårssoldater i badbyxor.
  • Koreograferade slagsmål som går hälften så fort som de borde och därför inte ser det minsta verkliga ut.
  • Slag, sparkar och svärdshugg som tydligt missar med en halvmeter, men ändå dödar motståndaren.
  • En vetenskapsman som genom genteknik skapar mutantninjas!
  • En knarksmugglande miljonär som finansierar allt.
  • Ett soundtrack fullt med tuffa hårdrockslåtar!
  • En underbar scen där Dudikoff kastar sig ur en pickup (för att en ninja ligger på motorhuven), varefter bilen nästan stillastående rullar in i en hop med plasttunnor - för att sedan blixtsnabbt accelerera och flyga över en ramp och in i en bensinstation som exploderar.
  • 80-talsfrisyrer! 80-talskläder!
  • Specialeffekter av typen "jag klämmer fast svärdet under armen så ser det ut som om jag är spetsad".
Behöver jag säga mer? Världens bästa dåliga film. Vilka är era favoriter?
Citera
2006-08-18, 07:04
  #2
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Den ultimata filmen i denna fascinerande genre torde vara Sökarna. Ni som inte sett den på länge borde se om den snarast, så som jag kommer göra med American Ninja 2 inom kort.
Och ni som jämför Sökarna med dräggrullar som 9mm, Nattbuss 807, Vinterviken och dylik sörja (även om Nattbuss 807 förtjänar en dumskalleeloge...) bör definitivt se den igen!
Citera
2006-08-18, 07:33
  #3
Medlem
skalizs avatar
Trojan Warrior - http://www.imdb.com/title/tt0313726/

Såg den med några vänner för ett par år sen. Blev väldigt lurad av det tuffa omslaget i videobutiken, vi låg på golvet och skrattade åt hur fruktansvärt värdelös den var

Sen rekemenderade vi den för alla, svinbra film!
Citera
2006-08-18, 08:37
  #4
Medlem
cenobites avatar
Jag rekomenderar Killer Klowns From Outer Space.

Med tanke på rubriken på en kommentar på IMDB, "A great bad Movie", så borde den platsa i denna tråden.
Citera
2006-08-18, 08:38
  #5
Medlem
indulgences avatar
Torkel i knipa norsk animerad film som handlar om en snubbe som heter torkel. Riktigt usel film men ändå tycker jag om den så extremt mycket :=)
Citera
2006-08-18, 08:45
  #6
Moderator
Sun Rulers avatar
Commando med Arnold. Den innehåller allt ifrån usla men ack så roliga one-liners

Cooke: You scared motherfucker? Well you should be because this green beret is going to kick your big ass.
Matrix: I eat green berets for breakfast. And right now I'm very hungry.
Cindy: I can't believe this macho bullshit.

Sedan har vi den underbara scenen när Arnold kör in i ett träd i hög hastighet och en millisekund senare vänder sig om och frågar ifall hans kvinnliga passagerare är ok.

Under samma biljakt som föregick krocken med trädet så såg man att Arnolds bil stundom var hel och stundom repad och bucklig på ena sidan.
Citera
2006-08-18, 09:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Commando med Arnold. Den innehåller allt ifrån usla men ack så roliga one-liners

Cooke: You scared motherfucker? Well you should be because this green beret is going to kick your big ass.
Matrix: I eat green berets for breakfast. And right now I'm very hungry.
Cindy: I can't believe this macho bullshit.

Sedan har vi den underbara scenen när Arnold kör in i ett träd i hög hastighet och en millisekund senare vänder sig om och frågar ifall hans kvinnliga passagerare är ok.

Under samma biljakt som föregick krocken med trädet så såg man att Arnolds bil stundom var hel och stundom repad och bucklig på ena sidan.
En alldeles lysande film, helt i rätt stil och klass! Jag har nog sett den tio gånger eller något åt det hållet.

Ni andra, skriv också varför ni valt just de filmer ni valt, gärna en minirecension. Det ska int ebli någon listtråd det här.
Citera
2006-08-18, 11:07
  #8
Medlem
General Nogis avatar
Har du sett Troll 2 Caine? Om inte, se den snarast.

http://www.imdb.com/title/tt0105643/

Citat:
Young Johnathan is shocked to find that the bedtime stories he was told by his deceased grandfather, the infamous GRAMPA SETH, of evil GOBLINS who turn people into living vegetables in order to eat them, is about to come to terrifying reality on a family trip to the town of NILBOG. With the assistance of the Troll master, CREEDENCE LEONORE GIELGUD, the Trolls wish to feed Johnathan's family evil food.

Something Awfuls recension ar trots sina hyperboler valdigt nara sanningen:
http://www.somethingawful.com/index.php?a=178
Citera
2006-08-18, 13:18
  #9
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indulgence
Torkel i knipa norsk animerad film som handlar om en snubbe som heter torkel. Riktigt usel film men ändå tycker jag om den så extremt mycket :=)

Torkel I Knipa är den bästa animerade filmen! BTW, Torkel I Knipa är en dansk film.
Citera
2006-08-18, 13:20
  #10
Medlem
Coolcittes avatar
Behind Enemy Lines, har fått skitkritik och blivit klassad som kalkonfilm, men jag tycker att det är en av dom bästa filmerna genom tiderna.
Citera
2006-08-18, 13:37
  #11
Medlem
American Ninja 2 är mycket riktigt en fantastiskt bra dålig film! Om man är intresserad av mer i den genren kan jag varmt rekommendera flertalet filmer med Michael Dudikoff i huvudrollen, och/eller framför allt Sam Firstenberg bakom kameran

http://www.imdb.com/name/nm0278735/
Citera
2006-08-18, 13:43
  #12
Medlem
JackDanielzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cenobite
Jag rekomenderar Killer Klowns From Outer Space.

Med tanke på rubriken på en kommentar på IMDB, "A great bad Movie", så borde den platsa i denna tråden.

Hahaha, den kolla man på ett par gånger i ungdomen..
Annars är "Bad Taste" ett tips, regisserad av Peter Jackson (som gjort Sagan om ringen)
riktigt lågbudget fast helt klart sevärd grisfilm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback