Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 11:09
  #493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tragiskt, men har aldrig hört talas om denna förare.

Han var generalagent för Yamaha i Estland Brukade väl tävla en del också-Även i Sverige har jag för mig
Hjärtat sa upp sig när han tränade motocross i Torsdags..

http://yamahakeskus.ee/
__________________
Senast redigerad av Tjonk 2017-08-12 kl. 11:24.
Citera
2017-08-31, 16:38
  #494
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Eli Tomac vann 450 Ama outdoors. Samtliga årets lopp finns på youtube.

Många av de stora namnen borta p.g.a. skador den här säsongen.

VM-deltävlingen i motocross nu när de kommer till Usa för deltävling den 3:e september kan vara värt att hålla utkik efter på Youtube (något eller några dygn efter tävlingen brukar de komma ut).

Tror vi kommer att få se Tomac, Musquin, Bogle et.c. och kanske även Fredrik Norén om han bestämmer sig för att resa dit och kvala. Norén slutade på en tolfte plats i totalen i Ama outdoors på en privatcykel ( bra kämpat).
Citera
2017-09-04, 20:52
  #495
Medlem
redbullcolas avatar
Mappa om Honda CRF450
Undrar om det ligger flera olika mappningar i ECU:n Samt vad det kostar att mappa om?

Årsmodell 2013
Citera
2017-09-05, 10:11
  #496
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Tony Cairoli kommer med största sannolikhet ta hem VM (MxGp 450) den 10:e september på Assen.

http://www.uddevallagp.com/mer-av-mx...alla/dsc_8145/
(en stilstudie på den kommande världsmästaren)

Fortsätter Herlings som han gjort i år kommer han att bli tvåa. Den unge (22 år) holländaren är framtidsmannen inom MxGp om han får vara skadefri. Det är intressant att MxGp håller så hög klass i jämförelse med Ama Nationals Pro 450 trots att man sällan har fullt med förare på griden jämfört med Ama Nationals.

Svensken Norén kom elva i första heatet av MxGp Usa vilket får ses som en godkänd insats.
Före förare som Justin Barcia som ju vann ett heat i avslutningen av Ama Nationals som vanns totalt av Coloradosonen Eli Tomac.

MxGp Usa gick av stapeln på en helt nybyggd bana i Florida och värmen tog musten ur de flesta som deltog. Enorma vätskeförluster och det är tur för nordeuropeerna att uppehållet är 1,5 h mellan heaten i MxGp jämfört med Ama´s 45 minuter.

God motocross på er alla!
Citera
2017-09-06, 23:28
  #497
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Är sjuk i en långvarig åkomma (flera år) men jag som precis alla andra som är sjuka måste ju ha mål för att komma vidare i vardagen.

Kört en del motocross mellan åldrarna 15 till 30. Vet hur jobbig men samtidigt rolig träning på en hoj är. Tänker mig alltså att om eller när den dagen kommer då jag kan gå vidare och försöka bygga upp min fysik igen (är 45 år nu) så vill jag inhandla en hoj.

Mest troligt så blir det en fyrtaktare även om 250 2-takt är det jag kan mest om.
Frågan och funderingen är huruvida man ska försöka leta en cykel med max 20 h på timräknaren eller gå på en hoj som gått ca 75-90 h med relativt nybytt kolv och ventilövergång?

De som gått mycket på kort tid har ju ofta gått i någon tävlingsklass och har ofta eftermarknadsstötdämperi et.c. . Märker man som motionär som jag då evt. kommer att bli utav en stor skillnad på original dämpare eller t.ex. Öhlins?

Vet att omdömet om Yamahas YZF 450 2018 som redan kommit ut på marknaden ska vara en riktig fullträff i det mesta.

Så en med lite timmar eller en med lite mer där alla slitdelar är bytta och genomgångna är funderingen.
Citera
2017-09-08, 16:23
  #498
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Carla Memorial race

Går av stapeln i morgon den 9/9 Barkarbybanan.

Citat:
Lördagen den 9/9 klockan 10:00 på Järva MK Barkarbybanan arrangeras ett Memorial Race för att hedra Håkan ”Carla” Carlqvist.

Vill du se Carlas hojar från VM 1979, VM 1983 och många fler? Då ska du åka till Järva MK Barkabybanan där Carlas hojar visas upp och ett Memorial Race arrangeras till minne av Carla.
Det är gratis inträde.

Läs mer på:
http://carlamemorial.se/

källa bl.a.;

http://www.svemo.se/sv/Forbundsinfor...ARLACarlqvist/

och på
http://carlamemorial.se/

-förstås. Gratis inträde men det går bra att via köp eller doantioner bidra till den fond som ska skapas i Håkans minne.

Ta er dit ni som kan. Blir nog en rätt laddad tävling där många vill stå högst på prispallen.
Citera
2017-09-08, 20:04
  #499
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Är sjuk i en långvarig åkomma (flera år) men jag som precis alla andra som är sjuka måste ju ha mål för att komma vidare i vardagen.

Kört en del motocross mellan åldrarna 15 till 30. Vet hur jobbig men samtidigt rolig träning på en hoj är. Tänker mig alltså att om eller när den dagen kommer då jag kan gå vidare och försöka bygga upp min fysik igen (är 45 år nu) så vill jag inhandla en hoj.
Ja, det är ju extremt effektiv fysträning. Och rolig.
Själv är jag äldre än du och körtränar 1-2 gånger i veckan, samt kör ett antal tävlingar varje säsong.

Så om hälsan bara tillåter, ska du absolut skaffa en hoj igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Mest troligt så blir det en fyrtaktare även om 250 2-takt är det jag kan mest om.
Frågan och funderingen är huruvida man ska försöka leta en cykel med max 20 h på timräknaren eller gå på en hoj som gått ca 75-90 h med relativt nybytt kolv och ventilövergång?

De som gått mycket på kort tid har ju ofta gått i någon tävlingsklass och har ofta eftermarknadsstötdämperi et.c. . Märker man som motionär som jag då evt. kommer att bli utav en stor skillnad på original dämpare eller t.ex. Öhlins?

Vet att omdömet om Yamahas YZF 450 2018 som redan kommit ut på marknaden ska vara en riktig fullträff i det mesta.

Så en med lite timmar eller en med lite mer där alla slitdelar är bytta och genomgångna är funderingen.
Det finns väl egentligen ingen anledning att skaffa något annat än en 450 fyrtaktare, med tanke på hur lätta och fina dom är idag.

De är ju såpass hållbara att 90 h egentligen inte är något alls för motorn, även om de är tävlingskörda. Åtminstone om olja bytts osv.
Lite mer meckande kanske det blir eftersom byte av svinglager och sånt börjar närma sig.

Själv kör jag Öhlins både fram och bak på min KTM.
Fast jag tror de flesta åker med original. Möjligtvis att de shimsat om i vissa fall.

Men överlag är originalfjädringen på alla hojar såpass bra att det egentligen inte finns någon anledning att byta ut. Inte annat än att du såklart måste ha fjädrar som är anpassade efter din vikt.
Citera
2017-09-08, 20:11
  #500
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja, det är ju extremt effektiv fysträning. Och rolig.
Själv är jag äldre än du och körtränar 1-2 gånger i veckan, samt kör ett antal tävlingar varje säsong.

Så om hälsan bara tillåter, ska du absolut skaffa en hoj igen!

Det finns väl egentligen ingen anledning att skaffa något annat än en 450 fyrtaktare, med tanke på hur lätta och fina dom är idag.

De är ju såpass hållbara att 90 h egentligen inte är något alls för motorn, även om de är tävlingskörda. Åtminstone om olja bytts osv.
Lite mer meckande kanske det blir eftersom byte av svinglager och sånt börjar närma sig.

Själv kör jag Öhlins både fram och bak på min KTM.
Fast jag tror de flesta åker med original. Möjligtvis att de shimsat om i vissa fall.

Men överlag är originalfjädringen på alla hojar såpass bra att det egentligen inte finns någon anledning att byta ut. Inte annat än att du såklart måste ha fjädrar som är anpassade efter din vikt.

Kommer att väga runt 80 kilo om det blir aktuellt. Pallar original-dämpare/-fjädrar det?

Svinglager har jag bytt tidigare och om de ännu är såna där nållager ska nog det gå bra.

Kollar alla AMA outdoor Nationals 450 och där säger kommentatorerna att vissa som kör 450 istället borde köra 250 fyrtakt men att hållbarheten är så mycket bättre i en 450-motor och att de av ekonomiska själ kör 450 som privatare p.g.a. den faktorn.

KTM kan vara ett alternativ det med, anser du att det är den bästa hojen på några vis?

Avis på dig som kör. Nästa år kanske jag kan få bli varvad av dig!
Citera
2017-09-08, 20:32
  #501
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Kommer att väga runt 80 kilo om det blir aktuellt. Pallar original-dämpare/-fjädrar det?
Ja, det ska funka. Fast den du köper av kan ju ha bytt.

Ladda ner pdf:en här, så har du tabeller för alla hojar: http://www.kumlinsmotor.se/fjadringstips/

Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Svinglager har jag bytt tidigare och om de ännu är såna där nållager ska nog det gå bra.
Ja det är det och det är ju inga konstigheter. Det finns kompletta lagersatser på 24mx för bra pris.

Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
KTM kan vara ett alternativ det med, anser du att det är den bästa hojen på några vis?
Jag är jättenöjd med den jag har (en 2013) och lutar ut att köpa en 2018 KTM i vinter.

Men jag tror inte det är några stora skillnader mellan de större märkena. Uppenbarligen går det att åka fort på de flesta märken.

Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
SAvis på dig som kör. Nästa år kanske jag kan få bli varvad av dig!
Får hoppas du får tag på nån bra hoj och kommer igång!
Citera
2017-10-01, 09:36
  #502
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Nu börjar denna spännande tävling - 2017 Monster Energy FIM Motocross of Nations - Qualifying

Vad tror ni om detta?
Citera
2017-10-02, 16:44
  #503
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nu börjar denna spännande tävling - 2017 Monster Energy FIM Motocross of Nations - Qualifying

Vad tror ni om detta?


Usa, Holland och Storbrittaninen på pallen är vad jag skulle tippa på.

-tack för tipset, såg att heaten fanns på Youtube.
Citera
2017-10-02, 17:08
  #504
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Usa, Holland och Storbrittaninen på pallen är vad jag skulle tippa på.

-tack för tipset, såg att heaten fanns på Youtube.

Nja, kanske lite otippat land vann. Men detta land har annars väldigt bra förare. Trist väder då banan såg väldigt bra ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback