2024-08-16, 10:09
Medlem
Hej!

Har letat länge och väl efter en bil med rätt prisklass och spec. Har äntligen hittat den. Säljaren är ett företag som ej är MRF-anslutet och som förmedlar bilar både på plats och distans. Bilen som jag ska köpa är INTE registrerad på detta aktiebolaget, utan på ett annat företag, vilket är märkligt, eller? Jag hittade bilen på Wayke. I övrigt ser inget konstigt ut när jag kollar på biluppgifter.se Vad ska man ha wayke till egentligen, kan de på något sätt hjälpa till med bilaffären?

Har en inbytesbil i mkt fint skick som är värderad till 14XXXX av Riddermark men där blev det aldrig affär pga att de hade skrivit fel spec på den bil jag ville köpa av dem.

Har aldrig bytt bil på distans innan, men har förstått att det är ganska vanligt, speciellt med Tesla och andra lite mer ovanliga elbilar där utbudet främst finns i storstäderna.

Enligt deras hemsida är det hela väldigt enkelt, de ger ett bud, och om vi är överens kommer någon och kollar på min bil och om den stämmer med vad jag uppgett så är affären ok och de lämnar bilen jag köpt hos mig och tar med sig inbytesbilen hem.

Vad är gången i det hela? Jag ska betala ca 150000 kr i mellanskillnad.

1) Vi kollar på bilarna så att de stämmer med varudeklaration

2) Skriver jag sedan under något sorts avtal på distans med bankid?

3) Betalar jag med banköverföring eller mot faktura? Finns det någon checklista på vad som ska göras INNAN jag betalar?

4) Ägarbyte, görs det via transportstyrelsens app och registreringsbeviset? Ska jag göra det eller gör den som hämtar bilen det?

5) Hur är det med garantier? Är bilhandlaren MRF-ansluten finns det ju 3 månaders garanti där mot t.ex. om AC skulle paja eller nån elmotor gå sönder som inte täcks av bilens tillverkares garanti.

6) Om den som hämtar min bil börjar blarra om att avgassystemet ser lite slitet ut eller bromsskivorna är slitna och sånt och helt plötsligt vill ha 8000 kr i avdrag mot inbytespriset? Ja bilen är såklart i använt skick med >12000 mil på mätaren, men den är servad för en vecka sen och besiktigad i dec 2023 och jag frågar alltid där om de ser något dåligt med bromsar och avgas, fick svaret nej av opus.

Är väl bara lite extra nojig, men har klarat mig hittills väldigt bra när jag gjort bilaffärer (är 44 år, har bytt bil 3 gånger så jag är inte speciellt erfaren), men det är första gången jag gör affär såhär med ett online-företag med två anställda som inte är en gammal hederlig bilhandlare som funnits i 100 år och har bra rykte på orten.

Tack på förhand
Citera
2024-08-16, 11:38
Medlem
karlgunnars avatar
Vill du bli lurad eller hatar du bara pengar och dig själv?
Citera
2024-08-16, 12:02
Medlem
dwgs avatar
Vem köper en bil utan att kolla/testa och träffa säljare 🤔
Citera
2024-08-16, 12:10
Medlem
Min granne köpte bil så...vilken firma vet jag inte men han fick den hemlevererad å bilan var kanonfin...eftersom bilen kördes 40 mil hem å var skitig som fan gnälde han lite men fick då ett gratis tvättkort skickat till sig...han är skitnöjd.
Citera
2024-08-16, 13:53
Medlem
Du nojjar på grund av din magkänsla, följ den. Jag skulle säga att gör absolut inte den affären.
Ska du handla på distans så gör det av väletablerade företag som funnits länge.

Fan jag hade inte ens gjort det då, hade bara gjort det av märkeshandlare som säljer nya bilar och inbytes.
Små företag brukar följa stenhårt på "du som köpare har egen undersökningsplikt" Dom lever mer eller mindre på brödsmulorna som är att lura kunder.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-08-16 kl. 13:57.
Citera
2024-08-16, 14:48
Medlem
Lassekkongos avatar
Enda affären jag skulle gjort online är kvd, det känns någorlunda safe, annars hade jag valt att ta ledigt från jobbet och dragit med någon så att man kan köra hem båda bilarna vid ett köp.
Citera
2024-08-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Vill du bli lurad eller hatar du bara pengar och dig själv?

Nej? Jättar på distanshandel såsom Carla, Riddermark etc gör ju massvis med bilaffärer där man kör hem bilen till kunden? På vilka sätt tänker du att det är en uppenbar bluff att göra affärer på det sättet? Alla orkar inte köra 60 mil för att titta på en bil eller nöja sig med det totalt värdelösa utbudet i sitt närområde...
Citera
2024-08-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Vem köper en bil utan att kolla/testa och träffa säljare 🤔

Ingen antagligen? Jag har full koll på bilen i fråga så någon säljare behöver jag inte ha att göra med. Hade helst köpt bilen helt online om möjlighet fanns. Sen har jag ju alla möjligheter att kontrollera bilen när den dyker upp, jag har inget som helst krav att köpa bilen om den inte uppfyller varudeklarationen. Utöver detta har jag tack vare distansköplagen 14 dagars ångervecka, enda jag kan åka på då är ju att bekosta leverans tillbaka till bilhandlaren, men Carla och Riddermark erbjuder ju retur gratis.

Förstår inte riktigt kommentaren? Har du själv köpt en bil på detta sättet?
Citera
2024-08-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheObserver2
Hej!

Har letat länge och väl efter en bil med rätt prisklass och spec. Har äntligen hittat den. Säljaren är ett företag som ej är MRF-anslutet och som förmedlar bilar både på plats och distans. Bilen som jag ska köpa är INTE registrerad på detta aktiebolaget, utan på ett annat företag, vilket är märkligt, eller? Jag hittade bilen på Wayke. I övrigt ser inget konstigt ut när jag kollar på biluppgifter.se Vad ska man ha wayke till egentligen, kan de på något sätt hjälpa till med bilaffären?

Har en inbytesbil i mkt fint skick som är värderad till 14XXXX av Riddermark men där blev det aldrig affär pga att de hade skrivit fel spec på den bil jag ville köpa av dem.

Har aldrig bytt bil på distans innan, men har förstått att det är ganska vanligt, speciellt med Tesla och andra lite mer ovanliga elbilar där utbudet främst finns i storstäderna.

Enligt deras hemsida är det hela väldigt enkelt, de ger ett bud, och om vi är överens kommer någon och kollar på min bil och om den stämmer med vad jag uppgett så är affären ok och de lämnar bilen jag köpt hos mig och tar med sig inbytesbilen hem.

Vad är gången i det hela? Jag ska betala ca 150000 kr i mellanskillnad.

1) Vi kollar på bilarna så att de stämmer med varudeklaration

2) Skriver jag sedan under något sorts avtal på distans med bankid?

3) Betalar jag med banköverföring eller mot faktura? Finns det någon checklista på vad som ska göras INNAN jag betalar?

4) Ägarbyte, görs det via transportstyrelsens app och registreringsbeviset? Ska jag göra det eller gör den som hämtar bilen det?

5) Hur är det med garantier? Är bilhandlaren MRF-ansluten finns det ju 3 månaders garanti där mot t.ex. om AC skulle paja eller nån elmotor gå sönder som inte täcks av bilens tillverkares garanti.

6) Om den som hämtar min bil börjar blarra om att avgassystemet ser lite slitet ut eller bromsskivorna är slitna och sånt och helt plötsligt vill ha 8000 kr i avdrag mot inbytespriset? Ja bilen är såklart i använt skick med >12000 mil på mätaren, men den är servad för en vecka sen och besiktigad i dec 2023 och jag frågar alltid där om de ser något dåligt med bromsar och avgas, fick svaret nej av opus.

Är väl bara lite extra nojig, men har klarat mig hittills väldigt bra när jag gjort bilaffärer (är 44 år, har bytt bil 3 gånger så jag är inte speciellt erfaren), men det är första gången jag gör affär såhär med ett online-företag med två anställda som inte är en gammal hederlig bilhandlare som funnits i 100 år och har bra rykte på orten.

Tack på förhand

Då bilen inte är registrerad på det företag du är i kontakt med är en rejäl varningsflagga:

Att göra affärer med de stora bolagen som är anslutna til MRF och äger sina bilar är en sak och fungerar nog bra.

Men jag skulle vara extremt försiktig i den affären bu beskriver.
Citera
2024-08-16, 20:22
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheObserver2
Nej? Jättar på distanshandel såsom Carla, Riddermark etc gör ju massvis med bilaffärer där man kör hem bilen till kunden? På vilka sätt tänker du att det är en uppenbar bluff att göra affärer på det sättet? Alla orkar inte köra 60 mil för att titta på en bil eller nöja sig med det totalt värdelösa utbudet i sitt närområde...

Jadu Riddermark har jag tittat på flera bilar hos, alla ras, totalslut jävla skrot och bara småbarn som bilförsäljare.
Citera
2024-08-17, 17:55
Medlem
Låter som en solklar scam. Skulle aldrig köpa av en online firma av olika skäl, finns ens bilen? Är den deras? Vad händer om bilen de kommer med är en skrothög eller att du inte vill ha den av andra skäl? Är de villiga då ta tillbaka bilen?

Låter som du kanske ska ta reda på lite(mycket) mer om detta 2 manna företag.
Citera
2024-08-17, 18:03
Medlem
Det du beskriver är ju inte alls ett distansbyte.
De kommer till dig med nya bilen, om ni båda är överens så byter ni bil.
Betala i förskott kan du göra under vissa omständigheter.
Om bilen de levererar till dig inte är till belåtelse så skickar du hem säljaren med sin bil igen och får tillbaka pengarna minus något kränkthetsavdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in