Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-17, 18:48
  #1
Medlem
Har en liten dum fråga här, jag har tränat på gym lite mer än ett år och alltid kört hela kroppen när jag tränat och kört 3ggr/veckan. Enda resultatet jag fått är då att jag blivit smalare vilket har varit ett av mina mål. Gått ner ca 15kg på det och är nu normal igen

Men nu är det så att jag vill börja bygga muskler, för under det året har jag inte direkt ökat i styrka. Så nu vill jag gärna veta varför det igentligen är bra att bara rikta in sig på två muskelgrupper/träning?

Och om någon gärna skulle kunna sätta upp ett bra schema med vilka muskelgrupper jag ska träna /gång. Vill även notera att jag vill lägga lite mer träning på armar då de igentligen känns lite "tunna" på muskler om det nu är bra att träna tex två pass i veckan för bara biceps och triceps.
Citera
2006-08-17, 18:50
  #2
Medlem
För att man inte orkar köra hela kroppen svintungt samma dag?
Citera
2006-08-17, 18:52
  #3
Medlem
tapirs avatar
Kroppen fokuserar bara på att bygga upp de grupperna då, såklart. Och så kan du ta gruppernas alla håll och kanter så att det inte blir för skevt.
Citera
2006-08-17, 18:52
  #4
Medlem
puberts avatar
Ska du köra så tungt och tillräckligt mycket per muskelgrupp för att du ska växa rejält så skulle det ta timvis att gå igenom hela kroppen. Och att köra gympass på flera timmar åt gången är väl kanske inte det mest produktiva..
Citera
2006-08-17, 18:56
  #5
Medlem
Ne ok jag förstår, var väll det jag trode.

Så nu då om någon har lust att slänga ihop något vettigt bra schema för en hel vecka vore jag tacksam.
Citera
2006-08-17, 18:58
  #6
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silata98
Har en liten dum fråga här, jag har tränat på gym lite mer än ett år och alltid kört hela kroppen när jag tränat och kört 3ggr/veckan. Enda resultatet jag fått är då att jag blivit smalare vilket har varit ett av mina mål. Gått ner ca 15kg på det och är nu normal igen

Men nu är det så att jag vill börja bygga muskler, för under det året har jag inte direkt ökat i styrka. Så nu vill jag gärna veta varför det igentligen är bra att bara rikta in sig på två muskelgrupper/träning?

Och om någon gärna skulle kunna sätta upp ett bra schema med vilka muskelgrupper jag ska träna /gång. Vill även notera att jag vill lägga lite mer träning på armar då de igentligen känns lite "tunna" på muskler om det nu är bra att träna tex två pass i veckan för bara biceps och triceps.

Tar det lite kursivt då det finns miljoner svar på din fråga om du fråga google.

Tar du ut max av en eller två muskelgrupper tar det 1-1,5 h. Mer än så orkar du inte på ett pass. Dessa muskelgrupper behöver då vila 2-5 dgr. Tränar du hela kroppen varje pass tar du inte ut max ur någon muskel och den känner då inte något behov av att växa och bli starkare.
Citera
2006-08-17, 19:00
  #7
Medlem
Ok tack för ditt svar där
Citera
2006-08-17, 19:00
  #8
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Tar det lite kursivt då det finns miljoner svar på din fråga om du fråga google.

Tar du ut max av en eller två muskelgrupper tar det 1-1,5 h. Mer än så orkar du inte på ett pass. Dessa muskelgrupper behöver då vila 2-5 dgr. Tränar du hela kroppen varje pass tar du inte ut max ur någon muskel och den känner då inte något behov av att växa och bli starkare.

True
Citera
2006-08-17, 23:43
  #9
Medlem
Har nu dragit ihop ett träningsschema som jag gärna vill ha lite synpunkter på om det håller. Dragit ihop det efter lite research på google...

Måndag - Bröst/Triceps
Tisdag - ben
Onsdag - vila
Torsdag - Axlar/mage
Fredag - Rygg/Biceps
Saturday - vila
Sunday - vila
Citera
2006-08-18, 00:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silata98
Har nu dragit ihop ett träningsschema som jag gärna vill ha lite synpunkter på om det håller. Dragit ihop det efter lite research på google...

Måndag - Bröst/Triceps/Biceps
Tisdag - ben
Onsdag - vila
Torsdag - Axlar
Fredag - Rygg/Biceps/Triceps
Saturday - vila
Sunday - vila
Det blir inte mycket bättre att du kör Biceps/triceps mer än 1 gång i veckan, du måste ju låta armarna vila oockså..

Värdelöst schema i varje fall
Citera
2006-08-18, 09:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disipalic
Det blir inte mycket bättre att du kör Biceps/triceps mer än 1 gång i veckan, du måste ju låta armarna vila oockså..

Värdelöst schema i varje fall

Ne ok, förslag på förändringar då? Förutom bicep och tricep 1gång/v
Citera
2006-08-18, 10:21
  #12
Medlem
puberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silata98
Har nu dragit ihop ett träningsschema som jag gärna vill ha lite synpunkter på om det håller. Dragit ihop det efter lite research på google...

Måndag - Bröst/Triceps/Biceps
Tisdag - ben
Onsdag - vila
Torsdag - Axlar
Fredag - Rygg/Biceps/Triceps
Saturday - vila
Sunday - vila

Axlar är en såpass liten muskelgrupp att den inte behöver ett helt pass. Rygg däremot är ganska stor och det är bättre att köra den ensam i så fall. Så jag råder dig att köra axlar armar ihop istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback