Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-13, 04:48
Avstängd
Har aldrig hört någon säga att Tyskland har dåliga vägar! Hur tänker dom då?

Jag har kört i nästan varje land i hela Europa, och Tyskland ligger på topp 3 på ha sämst vägar!

Många delar är så gropiga så man ör livrädd att ens bil ska gå sönder!

Dom bygger om varannan kilometer i HELA Tyskland! Men aldrig någon som jobbar, Hamburg tänker jag inte ens diskutera.

Ni som säger att Tyskland har bra vägar, jämfört ni med Ukraina och Ugandas vägar?
Citera
2024-08-13, 05:56
Medlem
Testa att besöka övre Norrland så ska du få se på dåliga vägar.

Vi har ett litet vägarbete på stora E4an norr om Sikeå som hållit på sedan 2021. Och då blir inte ens standard som håller motortrafikled.
Citera
2024-08-13, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raderadmask

Bara för att just du inte hört det betyder inte att ingen kan ha nämnt nåt om att det finns vägar med dåliga sträckor i Tyskland, för du kan u knappast ha lyssnat på alla människors uttalanden.

Sen kan du ju fundera på hur det kan komma sig att det dagligen far fram bilar i mycket höga hastigheter på många sträckor på autobahn om det ska vara så illa som du påstår i din tramsiga trådstart…

Citat:
Jag har kört i nästan varje land i hela Europa, och Tyskland ligger på topp 3 på ha sämst vägar!

Vad du tycker är knappast nån tillförlitlig statistik…

Citat:

Ja det finns absolut sträckor med dålig beläggning etc, både på autobahn och övriga vägar, och så är det i alla länder.

Citat:
Dom bygger om varannan kilometer i HELA Tyskland! Men aldrig någon som jobbar, Hamburg tänker jag inte ens diskutera.

Där ljuger du dig blå med en grotesk tramsig överdrift.

Jag kör ofta kors och tvärs genom Tyskland, och det kan på vissa sträckor vara gott om vägbyggen ja, men inga alls på andra sträckor. Och i de flesta fall så arbetats det aktivt på dessa på dagtid.

Tog några sekunder att hitta flera exempel där vi kan se att de inte alls bygger om varannan kilometer i hela Tyskland.
T ex detta klipp där det är utmärkt ca 5 vägbyggen på GPSen på en sträcka på 26 mil…

https://youtu.be/h8CdJnWy2OA?si=RwyZuoSHNxKvD0ux

Eller detta klipp…

https://youtu.be/h3i29lYlI8A?si=UeBM6CDCS-qMRwk4

Citat:
Ni som säger att Tyskland har bra vägar, jämfört ni med Ukraina och Ugandas vägar?

Hur ofta och länge kan man hålla 200+ på deras vägar jämfört med Tysklands….?
Citera
2024-08-13, 06:30
Medlem
Citat:

ALLA länder har dåliga vägar. Inte bara Sverige.
Citera
2024-08-13, 06:31
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Du har rimligen aldrig kört bil norr om Dalälven.
Citera
2024-08-13, 06:53
Medlem
Germanofils avatar
Ja finns många dåliga vägar i Tyskland och även många långdragna vägarbeten. Har aldrig hört någon som påstår något annat.

Dock knappast bland de sämsta i Europa. Grekland, södra Italien och Belgien (fransktalande delen) har definivt mycket sämre vägar.
Citera
2024-08-13, 07:03
Avstängd
Du har knappast ”nästan” kört i varje land i europa om tyskland ligger top3 på sämst vägar.
Citera
2024-08-13, 07:07
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Uppenbarligen har TS inte åkt på Sveriges vägar...
Citera
2024-08-13, 07:52
Medlem
Vi börjar nog se lite överallt att folk har ju varit ganska glada i att bygga nytt de senaste 100 åren, men ju mer man bygger och det är infrastruktur precis överallt, desto mer kostar det att underhålla det.

Jag tror detta har man talat om väldigt lite i samhället där man under 100 års tid fokuserat 99% på att lösa problem genom att bygga nytt hela tiden. Sedan har man inte talat så mycket om att dessa väldigt dyra projekt kostar att underhålla också.

Så när man har väldigt mycket infrastruktur men inte riktigt någon bra ansvarsmodell att bekosta underhållet så förfaller det mesta sakta men säkert.

Helt enkelt kan man säga att politiker de senaste 50 åren även varit väldigt glada i att spendera pengar på andra saker än infrastrukturen och då speciellt på underhåll. Det skapar helt enkelt en enorm teknisk underhållskuld som växer för varje år.

T.ex kan man då för höra att i Sverige behöver man nu reparera och underhålla slitna hus för ett antal hundra miljarder kronor. Gör man inte detta kommer husen till slut vara obeboeliga. Samtidigt så protesterar folk och vill inte att just deras hus ska renoveras för då höjs boendekostnaden.

Vi vill gärna allt ska vara tipp topp, men få är beredda att betala för det. Då går det som det går.
Citera
2024-08-13, 09:10
Avstängd
EmMEw0w93s avatar
Det är ett land med 83 miljoner invånare samtidigt som det är miljontals besökare som kör igenom Tyskland varje år. Man får tänka på att det är många fler bilar och lastbilar på vägarna och att det är mycket som slits.
Senast redigerad av EmMEw0w93 2024-08-13 kl. 09:27.
Citera
2024-08-13, 09:36
Medlem
Citat:

Det är väl autobahn du tänker på och ja, stora delar av det vägnätet har en infarkt. Enorma mängder långtradare som skall någonstans i EU.

Underhållet är massivt med de bygger ju om med trafiken igång vilket leder till störningar.

Men kommer du ut på vanliga vägar är de ofta väldigt bra. Framförallt i lite mer glesbefolkade delar.
Citera
2024-08-13, 11:16
Medlem
Knucklehugss avatar
TS har förmodligen bara kört bil i de forna DDR staterna, i skogarna runtomkring Thuringen kan det vara svenskkvalitet på vägarna.. medan Västtyskland har dom bästa vägarna i världen (boende i Tyskland)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in