Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-12, 20:43
Medlem
Mina föräldrar vägrar låta mig flytta löpbandet till vinden, huset är från 1947, inte bra ljudisolerat, men jag bor under vinden.

Löpbandet väger 66 kg, jag väger 85. Kan min tyngd på löpbandet få taket att rasa eller nåt annat?

Fattar inte vad dom gnäller över.
Senast redigerad av Musulman 2024-08-12 kl. 20:48.
Citera
2024-08-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Har du erbjudit dig att betala en högre hyra i utbyte?
Jag betalar redan för vinden, och nej har inte erbjudit att betala högre, de klagar inte på att jag betalar dåligt.

Dom är känsliga och tror att den kommer paja huset och att det kommer bli krångligt att bära upp skiten. Men det fixar jag och min bror.

Jag undrar endast det jag frågar om, kan den förstöra eller skapa domedagsscenario i vinden? Dvs att taket rasar eller nåt?
Citera
2024-08-12, 20:59
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musulman
Jag betalar redan för vinden, och nej har inte erbjudit att betala högre, de klagar inte på att jag betalar dåligt.

Dom är känsliga och tror att den kommer paja huset och att det kommer bli krångligt att bära upp skiten. Men det fixar jag och min bror.

Jag undrar endast det jag frågar om, kan den förstöra eller skapa domedagsscenario i vinden? Dvs att taket rasar eller nåt?

Vi kan ju inte göra en hållfasthetsbedömning av ett golv i ett hus vi inte har sett. Du borde kunna hitta var takstolarna står och lägga plank mellan två av dem som är starka nog att garanterat bära både löpbandet och dig när du lufsar på det.

Har du hyrt utrymmet har de ju inte tillträde så de behöver aldrig få veta.
Citera
2024-08-12, 21:01
Avstängd
Raytheons avatar
Ja, huset kan rasa. Respektera dina föräldrar, slyngel.
Citera
2024-08-12, 21:09
Medlem
Myhr1s avatar
Borde väl vara ordentligt reglat, det är ju ett utrymme där både du och ett löpband får plats. Och löpbandet fördelar väl ut vikten rätt bra?

Är väl bara att testa och se om päronen där under när du tränar får skit i skallen?
Citera
2024-08-12, 21:09
Medlem
Citat:
Har du erbjudit dig att betala en högre hyra i utbyte?

Här igen och solkar ner och förstör en tråd med obetydligt nonsens. Han frågar specifikt om en fråga.
Slutsatsen är att om löpbandet och dess användning inte överskrider de dimensionerade gränserna för golvets bärkapacitet och materialstyrka, är risken för skada minimal. Annars kan förstärkningar behövas göras.
Citera
2024-08-12, 21:14
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Mina föräldrar vägrar låta mig flytta löpbandet till vinden, huset är från 1947, inte bra ljudisolerat, men jag bor under vinden.

Löpbandet väger 66 kg, jag väger 85. Kan min tyngd på löpbandet få taket att rasa eller nåt annat?

Äldre hus är ofta mycket robust byggda. Troligen dina föräldrar menar att de inte vill höra, dunk, dunk, när du springer där uppe på vinden, eftersom de kan tro att ljudet fortplantar sig.

Ingen chans att huset går sönder.
Citera
2024-08-12, 21:20
Medlem
Mysquos avatar
Ett sällskap i sängen med tillhörande "gympass" borde väl vara minst lika stor risk för husets hållfastighet.
Om du ställer upp en rejäl bokhylla i ektrå och fyller upp den med ett gäng böcker så borde den väga avsevärt mer än 65 kilo.
Det är väl i så fall om själva golvbrädorna är klena och/eller murkna som det kan bli problem om man ställer upp tunga föremål utan lite eftertanke. Med ett par reglar mellan löpbandet och golvet och placera det nära en bärande vägg så borde det hålla. Om inte bärande väggar, takstolar och bjälklag inte håller för 66 kilo så hade jag varit orolig för att bo där. Tänk ett par ton snö på taket under vintern...
Citera
2024-08-12, 21:40
Medlem
Jordgubbes avatar
Varför ska du flytta det dit. Blir kokhett springa på sommaren, iskallt på vintern, och kanske konstig glasulls-luft eller sorklorts-damm du drar ner i lungorna. Sen ska löpband skötas, oljas och smörjas - vad pendlar temperaturen mellan där. Varför inte respektera dina föräldrar i deras hus?
Citera
2024-08-12, 21:45
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Du är en vuxen man som parasiterar på dina föräldrar i vars hus du fortfarande bor.
De säger tydligt till dig hur de vill att du beter dig när du är gäst i deras hem.
Du tjaffsar?

Puuuf. Du borde åka ut med huvudet före.

Citat:

Citera
2024-08-12, 21:52
Medlem
Citat:
Vi kan ju inte göra en hållfasthetsbedömning av ett golv i ett hus vi inte har sett. Du borde kunna hitta var takstolarna står och lägga plank mellan två av dem som är starka nog att garanterat bära både löpbandet och dig när du lufsar på det.

Har du hyrt utrymmet har de ju inte tillträde så de behöver aldrig få veta.

föreslår du att han ska ljuga för sina föräldrar om vad han gör i deras hus? du var mig en sällsynt usling.
Citera
2024-08-12, 21:55
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
föreslår du att han ska ljuga för sina föräldrar om vad han gör i deras hus? du var mig en sällsynt usling.

Kalla det vad du vill, det är en hyresvärd, och hyresvärden har tydligt definierade undantag från huvudregeln att den inte har tillgång till den uthyrda lägenheten.

Han behöver inte ljuga, han behöver bara inte berätta, och hyresvärden har inte tillträde annat än för vissa reparationer och liknande saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in