Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-12, 21:18
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Det är oavsett en institution som finansieras med våra skattepengar och där de uttryckligen säger att de ska vara opartiska.

Du tror att medieetik och varumärkesbyggande är samma sak som myndighetsutövning?
Citera
2024-08-12, 21:25
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Du tror att medieetik och varumärkesbyggande är samma sak som myndighetsutövning?
Varför gav statsheraldikern kritik till skånska kommuner som flaggade skånska flaggan bredvid den svenska men att prideflaggan kan hissas hur som helst?

En myndighet ska vara opartisk. Är man verkligen opartisk om man flaggar prideflaggan? Hur hade du ställt dig till att polisen vajade islamiska statens flagga? Eller blir det ok så länge polisen är opartiska i det vardagliga arbetet? Såsom du förordar?

Du är fan efterbliven.
Citera
2024-08-12, 21:25
Medlem
Citat:
Det är oavsett en institution som finansieras med våra skattepengar och där de uttryckligen säger att de ska vara opartiska.

Citat:
Finns nog många kvinnor med slöja i Sverige som vill vara nyhetsankare

Det är ett företag som inte ens ägs av Svenska staten utan av en Stiftelse.
Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB.

Varför jämför du den med en statlig myndighet. För du är medveten om topic?
Citera
2024-08-12, 21:26
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Enligt lag ska det offentliga vara opartiska.

Vilken lag är det?

Förvaltningslagen 5 § säger att "I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk." och det kan tänkas att det är det du menar?

Frågan är väl vad som är verksamhet och partiskhet i det här fallet. Självklart får de inte låta ev. pridefrågor avgöra hur de ska fatta/verkställa beslut eller ge service. I detta fall skulle jag nog tänka mig att man tänker att deltagandet i pride är inte en del av verksamheten utan bara en marknadsföringsaspekt.

Men du kan ju testa att JO-anmäla. Kommer väl hamna i högen av anmälningar antar jag.

Det är väl också frågan om vilken partiskhet det rör sig om. De är partiska I förhållande till vad?
Citera
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det handlar inte om huruvida bögar ska ha rätt eller inte.

Varför ska det juridiskt gälla att nyhetsankare på SVT inte får ha korshalsband medan en polis kan bära nyckelhalsband med pridemotiv eller att polisen flaggar pride?

Varför verkar lagen endast gälla i den ena riktningen?
Jag har aldrig diskuterat huruvids bögar skall ha rätt eller ej.
Jag svarade på frågan om myndigheter kan ha en prideflagga och vara med på en Prideparad.
Att polisen flaggar Pride har jag redan förklarat varför det är en bra ide.
Har du svarat på fel inlägg?
Myndigheten tillåter kors.
------------
Nyckelhalsband vet jag inte vad det har med daken att göra.
Nyhetsankare skall inte visa någon politisk eller religiös tillhörighet eller främja egna intressen
Citera
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Alla dessa regnbågsflaggor utanför myndigheter, kommuner. Nyckelband på myndighetspersoner med pridemotiv. Deltagande i prideparaden.

Enligt lag ska det offentliga vara opartiska. Hur kan det då vara fritt fram för myndigheter att hålla på så här? Tänk om det finns medborgare som inte håller med i pride och det som det står för?

Vad gäller juridiskt? Hur framgångsrik blir en JO-anmälan?
Att vara emot pride är ju också en åsikt i så fall. En större åsikt rent av.
Citera
2024-08-12, 21:27
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Det är ett företag som inte ens ägs av Svenska staten utan av en Stiftelse.
Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB.

Varför jämför du den med en statlig myndighet. För du är medveten om topic?
Vad jag vet så betalar jag en summa från skatten till SVT. Hur kan det inte ha koppling till staten?

Jag jämför ingenting. Jag säger dock att myndigheter, SVT, regeringen, riksdagen och andra institutioner är likvärdiga och ska agera på samma sätt i förhållande till neutralitet och opartiskhet.
Citera
2024-08-12, 21:30
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Vilken lag är det?

Förvaltningslagen 5 § säger att "I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk." och det kan tänkas att det är det du menar?

Frågan är väl vad som är verksamhet och partiskhet i det här fallet. Självklart får de inte låta ev. pridefrågor avgöra hur de ska fatta/verkställa beslut eller ge service. I detta fall skulle jag nog tänka mig att man tänker att deltagandet i pride är inte en del av verksamheten utan bara en marknadsföringsaspekt.

Men du kan ju testa att JO-anmäla. Kommer väl hamna i högen av anmälningar antar jag.

Det är väl också frågan om vilken partiskhet det rör sig om. De är partiska I förhållande till vad?
Jag förväntar mig knappast att JO-anmälan ska leda till framgång eftersom aktivister som sitter i våra myndigheter inte skulle driva den frågan oavsett om det strider juridiskt.

Är det OK att polisen vajar med IS-flagga om de gör det i marknadsföringens namn?
Citera
2024-08-12, 21:30
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Tror inte de har någon laglig skyldighet till opartiskhet tyvärr. De ägs och drivs väl av förvaltningsstiftelsen och är rena aktiebolag.
Citera
2024-08-12, 21:31
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Alla dessa regnbågsflaggor utanför myndigheter, kommuner. Nyckelband på myndighetspersoner med pridemotiv. Deltagande i prideparaden.

Enligt lag ska det offentliga vara opartiska. Hur kan det då vara fritt fram för myndigheter att hålla på så här? Tänk om det finns medborgare som inte håller med i pride och det som det står för?

Vad gäller juridiskt? Hur framgångsrik blir en JO-anmälan?

Feministerna och deras bihang har bestämt att deras åsikter inte är politik, eftersom att det är självklart att alla ska hålla med.
Citera
2024-08-12, 21:32
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jag har aldrig diskuterat huruvids bögar skall ha rätt eller ej.
Jag svarade på frågan om myndigheter kan ha en prideflagga och vara med på en Prideparad.
Att polisen flaggar Pride har jag redan förklarat varför det är en bra ide.
Har du svarat på fel inlägg?
Myndigheten tillåter kors.
------------
Nyckelhalsband vet jag inte vad det har med daken att göra.
Nyhetsankare skall inte visa någon politisk eller religiös tillhörighet eller främja egna intressen
Så lagen ger polisen rätt att vaja med isis-flagga om de känner för det?
Citera
2024-08-12, 21:32
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Är det OK att polisen vajar med IS-flagga om de gör det i marknadsföringens namn?

Jag vet inte om du frågar mig personligen om min åsikt eller om du menar lagmässigt?

Personligen tycker jag att man som statlig tjänsteman och som myndighet ska distansera sig så gott det går från allt politiskt. Dock är allt politiskt så det går inte helt.

Lagligt, ptja, det kanske det är, men jag vet inte vilket syfte det skulle tjäna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in