Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-12, 17:00
Medlem
När vägen flyttas så försvinner hela tidsserien
Typ E22 mellan Karlskrona-Jämjö fanns det fotografi från 2009 och framåt men där vägen är flyttad är allt borttaget se position (56.18863173760917, 15.710189080351872)

Finns det något sätt att spara en lokal kopia för en kortare sträcka (ett par hundra meter)
Gissar att det är en massa stillbilder i 360' i vilket program kan man se på dem?
Citera
2024-08-12, 17:06
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arer
När vägen flyttas så försvinner hela tidsserien
Typ E22 mellan Karlskrona-Jämjö fanns det fotografi från 2009 och framåt men där vägen är flyttad är allt borttaget se position (56.18863173760917, 15.710189080351872)

Finns det något sätt att spara en lokal kopia för en kortare sträcka (ett par hundra meter)
Gissar att det är en massa stillbilder i 360' i vilket program kan man se på dem?

Det är väl bara att ta skärmklipp?
Citera
2024-08-12, 20:37
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det är väl bara att ta skärmklipp?
Jag tror TS menar spara ner med funktionalitet. Typ så det går att kika på sin egen gata på samma sätt som på siten.
Citera
2024-08-12, 20:45
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag tror TS menar spara ner med funktionalitet. Typ så det går att kika på sin egen gata på samma sätt som på siten.

Det är nog kört, finns säkert en massa skräp i den klientapplikationen som gör att den är nära nog omöjlig att konvertera till att prata med ett lokalt API.

Men jag vet inte, och själv använder jag Lantmäteriets karttjänster istället för att vresa upp mig för utländska oligarker.
Citera
2024-08-13, 08:59
Medlem
Citat:
Det är nog kört, finns säkert en massa skräp i den klientapplikationen som gör att den är nära nog omöjlig att konvertera till att prata med ett lokalt API.

Men jag vet inte, och själv använder jag Lantmäteriets karttjänster istället för att vresa upp mig för utländska oligarker.

Ja men LM saknar streetview.
Hade hoppats att slippa skärmdump utan typ ladda ner Photo Sphere-fotografierna med position för att sedan kunna öppna i något kartprogram, det finns ju plugin panorama-viewer till nästan alla
Citera
2024-08-13, 10:21
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arer
Ja men LM saknar streetview.
Hade hoppats att slippa skärmdump utan typ ladda ner Photo Sphere-fotografierna med position för att sedan kunna öppna i något kartprogram, det finns ju plugin panorama-viewer till nästan alla

Jo, men de har tre generationer av flygfoton.

Google är generellt väldigt fientliga mot frihet och glädje så jag förväntar mig att de ansträngt sig för att göra det svårt att skrapa och återanvända den där informationen.
Citera
2024-08-13, 13:26
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Jo, men de har tre generationer av flygfoton.

Google är generellt väldigt fientliga mot frihet och glädje så jag förväntar mig att de ansträngt sig för att göra det svårt att skrapa och återanvända den där informationen.

Mycket bra tjänst då man kan kolla gamla bilder och där ev legat hus...
Skulle dock önska de hade från 80-90 tal med, kanske för jag tänker på en plats som ändrades runt 2008
Skulle vilja gå tillbaka till 90 tal där då, de som var där inte fanns där på 70-talet
och som sagt de försvann 2008 ca

Synd de inte har gatuvy/vägvy som Google maps då det blir en del fipplande mellan två olika sidor för hitta rätt plats
Citera
2024-08-13, 17:19
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Mycket bra tjänst då man kan kolla gamla bilder och där ev legat hus...
Skulle dock önska de hade från 80-90 tal med, kanske för jag tänker på en plats som ändrades runt 2008
Skulle vilja gå tillbaka till 90 tal där då, de som var där inte fanns där på 70-talet
och som sagt de försvann 2008 ca

Synd de inte har gatuvy/vägvy som Google maps då det blir en del fipplande mellan två olika sidor för hitta rätt plats

Skulle tro att det är en budgetfråga, de har säkert flygfoton som täcker de perioderna men inte fått tilldelning för att fylla på med det.
Citera
2024-08-13, 20:52
Medlem
Citat:
Skulle tro att det är en budgetfråga, de har säkert flygfoton som täcker de perioderna men inte fått tilldelning för att fylla på med det.

Det finns digitalt från mitten 90-talet iordningställda för att använda om man är användare, längre tillbaka får du beställa från geolex https://geolex.lantmateriet.se/

Denna privata sida är väldigt bra https://kartbild.com/ Skulle gärna vilja visa de äldre kartorna i mitt vanliga kartprogram men han har gjort jobbet själv så jag tänker inte åka snålskjuts på hans arbete. Google däremot

I google earth kan du byta fotoår och kanske där hittar du något som är lämpligt

Tack för svar hittar ni något sätt för att spara streetview så är jag tacksam för tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in