Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-12, 15:59
Medlem
Får se om det är någon här som kan Skatteverkets regler och kan ge mig råd.

Jag har tidigare i somras lämnat in ett kvitto till min arbetsgivare gällande årsavgift för gym för att kunna nyttja friskvårdsbidraget. Det är första gången i år jag gör detta.
Avgiften gäller gym för perioden september 2024 till augusti 2025.
Saken är den att jag ska avsluta min anställning hos min nuvarande arbetsgivare, sen fyra år, och börja hos en ny i oktober. Fick ett erbjudande från en konkurrent för några veckor sedan. Jag sa upp mig efter det att jag skickade in friskvårdskvittot.

Nu säger min nuvarande arbetsgivare att de bara kan betala ut friskvård för september 2024. Att jag inte kan få ut ersättning för kostnader som är för period då jag inte är anställd. De motiverar det med att de inte kan pga. Skatteverkets regler.
Jag kan köpa att jag inte ska få ut hela friskvårdsbidraget då jag endast kommer vara anställd under nio av de tolv månaderna men jag tycker att jag bör ha rätt till 9/12.

Jag kan inte finna något på Skatteverkets hemsida som stödjer min arbetsgivares motivering.
Det enda i sakfrågan som jag kan finna är nedan.

"Exempel 3: anställningen upphör
Boris är tillsvidareanställd och har köpt ett årskort för 3 600 kr den 1 januari för sitt friskvårdsbidrag. Boris slutar den 30 juni, men detta påverkar inte att årskortet kan vara en skattefri förmån året ut. Om Boris får en ny arbetsgivare under året, t.ex. den 1 juli, kan denna inte ersätta någon del av årskortet eftersom detta inköpts av Boris innan den nya anställningen påbörjades.

Om Boris i stället betalar sitt gym månadsvis kan den första arbetsgivaren betala avgiften till gymmet fram till och med juni, och den senare arbetsgivaren kan betala avgiften fr.o.m. juli."

Det tolkar jag som att jag kan få nyttja hela friskvårdsbidraget men då inte kan nyttja det igen hos nästa arbetsgivare under samma kalenderår.

I min arbetsgivares personalhandbok står inget annat än att vi har rätt till friskvårdsbidrag om 5000kr/kalenderår, och att det ska följa Skatteverkets regler.

Är det någon här som kan bringa klarhet i det här?
Eftersom de hänvisar till Skatteverket och att det skulle bryta mot deras regler, som jag inte finner något om, så börjar man ju undra.

Tack!
Citera
2024-08-12, 17:07
Medlem
Det är kalenderår som gäller för friskvårdsbidrag
Citera
2024-08-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är kalenderår som gäller för friskvårdsbidrag

Ja det skriver jag ju men kan du förtydliga vad du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in