Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-10, 13:44
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Ofta när jag flyger brukar jag lyssna ikapp på P3 dokumentärs avsnitt. Även så denna gången.

Just det senaste får mig att tappa hakan. Det handlar om det misslyckade rånet i Stavanger år 2004. Precis som idag verkar det som att svenska medborgare är obligatoriska vid grova brott i våra grannländer. Vid detta tillfället var det två Göteborgare som passerade gränsen och tillsammans med några norrmän och några "norrmän" rånade en värdedepå och sköt ihjäl en polis.

I vanliga fall brukar faktiskt P3 dokumentär vara duktiga på att hitta på snarlika fiktiva namn, men inte denna gången. Denna gången har man gett de två stjärnskotten ur Albanligan bibliska namn.

Ikmet Kodzadziku har man fått till "Isak" och Jusuf Hani har man fått till "Adam".

Varför gör man på detta vilseledande sätt i just denna dokumentären? Är det för att svenskars närvaro vid uppmärksammade brott ute i Skandinavien åter hamnat på tapeten i och med det som sker i Danmark?

Anser ni att det är etiskt?

Dokumentären är gjord av Hanna Frelin. Som jag tror är dotter till före detta kulturchefen på Dagens Nyheter och före detta divisionschefen på SVT som nu är VD på LOs gullegris Riksbyggen.
Citera
2024-08-10, 13:48
Avstängd
Bomber-O-Granaters avatar
Ja.
Citera
2024-08-10, 13:51
Medlem
Raktinyllets avatar
Ja man försöker vilseleda folket, samma på nyheterna om "svenska" gäng i Norge och Danmark.
Citera
2024-08-10, 14:11
Medlem
Är väl inget nytt att MSM undanhåller invandrares massiva kriminalitet.
Deras rapporteringar behöver alltid sakgranskas och ifrågasättas.
Citera
2024-08-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust

Nu har danska polisen fått direktiv att syna svenskar med utomeuropeiska utseende....
Citera
2024-08-10, 17:54
Medlem
Chariters avatar
Jag håller faktiskt med. Jag tycker det är väldigt tröttsamt och märkligt att samtliga förövare ALLTID får ursvenska namn. Varför egentligen? Det blir snarare mer missvisande då folk ute i byarna troligtvis tror att de med utländska namn endast ingår i gängskjutningar mot varandra och inget mer.

Det kommer inte att bli missvisande eller rasistiskt att ange utländska namn när det sig bör, då de mest intressanta och uppmärksammande brotten oftast ändå innefattar ursvenskar(den stora massan av kriminologiintresserade anser att gängskjutningar är ointressanta då alla vet att det rör sig om somaliska snorungar utan impulskontroll och knark)
Citera
2024-08-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust

För att hänvisa till de alltid lika likgiltiga svaret.

Våra pressetiska regler.
Vilket av en slump alltid gäller för andra utan vita pigment. (Och Reinfeldts son av någon annledning)

Vitpixling var också en snygg grej man körde med ett tag.

Byta namn till svenska.
Beskriva vuxna ungdomar som bus och pojkstreck (där misshandel, mordbrand och attackerande av polis, djur etc)

Gärningsmannens kanske två dagar långa vistelse i Sverige beskrivs som ”mannen hemmahörande i Dalsland”
När personen i fråga var från Irak.

Ständiga företeelser med beskrivningen av positiva attribut= full etnisk tillhörighet.
Negativ = det har ingen betydelse
Citera
2024-08-10, 19:43
Medlem
Ja, trams från P3 dokumentärs sida.
Citera
2024-08-10, 22:36
Medlem
godboys avatar
Det kan ju knappast komma som en förvåning att SR, precis som SVT och TV4 samt de flesta tidningar, försöker dölja allt negativt med invandringen. Det stora problemet är väl att det tyvärr fortfarande är allt för många som inte fattar att det är etniska svenskar, förutom några enstaka, som är gängkriminella samt för över brottsligheten till våra grannländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in