Citat:
Ursprungligen postat av
Midtown
När jag växte upp så var jag aldrig med om att en kvinna var tränare för ett manligt fotbolls eller handbollslag, alltså på pojknivå. Jag har heller aldrig sett en kvinna som är tränare för män på seniornivå. Däremot var det motsatta mycket vanligt. Män som är tränare för flickor eller män som är tränare för kvinnor.
Hur fungerar det med manliga tränare och omklädningsrum? Någon som har erfarenhet av det som spelare/kvinna eller tränare/man? Var männen med i omklädningsrummet när kvinnorna bytte om och duschade? Hur togs eller tas det av kvinnorna? Hur ser dynamiken sinsemellan ut?
Jag föreställer mig att en del män valde eller väljer att träna kvinnor av just den anledningen. Även att den del pedofiler män väljer att träna flickor av den anledningen, de dras ju till sånt. Jag hade nog tyckt det var obehagligt om jag var förälder till en flicka eller om jag själv var kvinna i damlag.
Hur fungerar det i verkligheten? Är kvinnor okej med att vara nakna inför sin manlige tränare? Är det jämställt?
Och den en annan fråga. Man var också ofta med om att flickor spelade i pojklag. Eller att ett lag hade en flicka som var med i laget. Hur fungerar det? Byter de om tillsammans eller enskilt? Hur fungerar sånt? Har det skett diskriminering i och med detta eller är det jämställt.
Hmmm nu ska vi försöka ge ett bra svar. Jag har pysslat med diverse kampsporter från 8 års ålder fram tills jag blev gubbe mer eller mindre.
Träningarna var aldrig könsdelade utan på barnivå så tränade pojkar och flickor ihop och samma sak när vi blev äldre. Det är en av anledningarna till att kvinnliga kampsportare ifrån Sverige prestera bättre internationellt än många män då andra länder har könsegregerade träningar medans svenska tjejer tränar med killar och nej vi duschade inte tillsammans utan hade separata omklädningsrum.
Vad det gäller tränare så har jag både haft manliga och kvinnliga sådana och under barntiden så hade vi inga tränare alls i duschrummet, de hade faktiskt egna duschrum på den klubben.
Som tonåring och vuxen så duschade våra manliga tränare med oss då de också deltog i passen och tränade själva en hel del och var minst lika svettiga som oss och tyckte också att en dusch var schysst innan de åkte hem.
Våra kvinnliga tränare gjorde dock inte det utan duschade med damerna.
Under de åren jag höll på så har jag bara hört talas om en person som blev dömd för pedofili senare ifrån en annan stad men dock samma typ av idrott efter att ha inlett ett förhållande med en minderårig elev på typ 13-14 om minnet inte sviker nu och satt inne för det i 6 månader.
Helt annan stad men liten idrott så man visste ju vem det var när det uppdagades.