Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-10, 13:20
Medlem
Såsom varande vit medelklass med akademisk bakgrund och med många vänner med samma bakgrund noterar jag att det verkar oerhört viktigt för dem att barnen och då främst sönerna tränar fotboll. Ibland kan man tro att det är viktigare att telningen gjorde mål i träningsmatchen mot Bromölla fk än att läxorna blir gjorde och att det pluggas inför prov. För föräldrarna själva innebär denna barnens fritidsaktivitet ett evigt skjutsande till cuper och säljande av bullar och varmkorv. Detta trots att få av de små spelarna blir Zlatan.

Visst kan man hävda att det är viktigt att lära sig laganda men det kan man ju lära sig på andra sätt.

Det är framförallt detta med att föräldrar verkar ha ett större fokus på barnets fotbollsframgångar än barnets akademiska framgångar som förvirrar mig och som jag hoppas ni kan hjälpa mig att förstå. Rent statistiskt leder ju ändå tid lagd på skolarbete till fler karriärer än tid lagd på fotbollsplanen, och ändå är jag säker på att många föräldrar (främst pappor) jublar högre över ett mål än över ett fint omdöme på en skoluppgift. Är inte det konstigt?
Citera
2024-08-10, 13:24
Medlem
Det läggs ju timmar av tid på skolarbete varje dag fem dagar i veckan i många år. Svårt att bli uppspelt över det med ännu en timme.
Citera
2024-08-10, 13:25
Avstängd
Bomber-O-Granaters avatar
Det finns ingen besatthet i att ungarna ska spela fotboll, sportandet ligger i generna och ärvs.
Att många ungar testar på att sporta lite är bra tycker jag, idag ser jag många väldigt överviktiga barn som går i lågstadiet.

Stackars barn.
Citera
2024-08-10, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Det finns ingen besatthet i att ungarna ska spela fotboll, sportandet ligger i generna och ärvs.
Att många ungar testar på att sporta lite är bra tycker jag, idag ser jag många väldigt överviktiga barn som går i lågstadiet.

Stackars barn.
Det tycker jag med. Jag undrade mest över fotbollens särställning hos föräldrar, jämfört med andra sporter.

Samt jämfört med tid spenderad på att plugga.
Citera
2024-08-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Såsom varande vit medelklass med akademisk bakgrund och med många vänner med samma bakgrund noterar jag att det verkar oerhört viktigt för dem att barnen och då främst sönerna tränar fotboll. Ibland kan man tro att det är viktigare att telningen gjorde mål i träningsmatchen mot Bromölla fk än att läxorna blir gjorde och att det pluggas inför prov. För föräldrarna själva innebär denna barnens fritidsaktivitet ett evigt skjutsande till cuper och säljande av bullar och varmkorv. Detta trots att få av de små spelarna blir Zlatan.

Visst kan man hävda att det är viktigt att lära sig laganda men det kan man ju lära sig på andra sätt.

Det är framförallt detta med att föräldrar verkar ha ett större fokus på barnets fotbollsframgångar än barnets akademiska framgångar som förvirrar mig och som jag hoppas ni kan hjälpa mig att förstå. Rent statistiskt leder ju ändå tid lagd på skolarbete till fler karriärer än tid lagd på fotbollsplanen, och ändå är jag säker på att många föräldrar (främst pappor) jublar högre över ett mål än över ett fint omdöme på en skoluppgift. Är inte det konstigt?
Jag är uppväxt i en medelklassmiljö och visst det stämmer till viss del det där med fotboll men här var det jävligt mycket innebandy och till viss del hockey också samt ridning om vi pratar tjejer man växte upp med.

Det var väl det man skulle pyssla med och som var socialt acceptabelt då.

Jag är dock ingen lagspelare av naturen utan gillar individuell idrott och saknar all form av bollsinne och dessutom så hade jag sett Karate Kid som sjuåring och efter det så var min idrottskarriär utstakad men åtminstone som barn och upp till ung vuxen ålder så ansågs den typen av idrotter som jävligt suspekt och man fick skit från en del håll då man bröt "normen" och gick sin egen väg.

Det blev Ju Jutsu Kai från 8 års ålder, sedan WTF Taekwondo i tonåren följt av Boxning, Thaiboxning och MMA som vuxen plus att man testade på mycket annat också innan man blev gammal och grå 🤣
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-08-10 kl. 13:36.
Citera
2024-08-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Det läggs ju timmar av tid på skolarbete varje dag fem dagar i veckan i många år. Svårt att bli uppspelt över det med ännu en timme.
De flesta mellanstadiekillar lägger nog mer tid på fotbollsträning och cuper än på läxor och hemmastudier på en normal vecka.
Citera
2024-08-10, 13:32
Avstängd
Bomber-O-Granaters avatar
Citat:
Det tycker jag med. Jag undrade mest över fotbollens särställning hos föräldrar, jämfört med andra sporter.

Samt jämfört med tid spenderad på att plugga.

Jag håller inte med dig om att väldigt många ungar spelar fotboll, hur dom pluggar har ja ingen insyn i men jag antar att det är på ungefär samma nivå som det "alltid" har varit.

Det jag vet och lagt märke till är att sk Akademiker är väldigt känsliga för vad andra gör ist för att leva sina egna liv.

Det är rätt så sorgligt.
Citera
2024-08-10, 13:32
Medlem
Fotboll är en av dom bästa sporterna och sen handlar det väldigt mycket om lokal kultur också, på vissa ställen är t ex innebandy väldigt stort och på andra hockey. Men fotboll är nog vanligast.
Så att det blir fotboll i många fall är inte så konstigt.

Träna fotboll har många fördelar, chansen att bli proffs är inte en av dom, det är bara en bonus.
Alla mina barn har spelat fotboll eller gör det fortfarande. Jag själv spelar också.
Citera
2024-08-10, 13:33
Medlem
Citat:
De flesta mellanstadiekillar lägger nog mer tid på fotbollsträning och cuper än på läxor och hemmastudier på en normal vecka.
Nja kanske i mellanstadiet men de man kände som pysslade med idrott seriöst under högstadiet och gymnasiet typ fotboll, innebandy och hockey gick ändå ut skolan med schyssta betyg däremot i just mellanstadiet så hade vi inga betyg de dök upp i årskurs 7.
Citera
2024-08-10, 13:33
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Båda sakerna är viktiga.
Citera
2024-08-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nja kanske i mellanstadiet men de man kände som pysslade med idrott seriöst under högstadiet och gymnasiet typ fotboll, innebandy och hockey gick ändå ut skolan med schyssta betyg däremot i just mellanstadiet så hade vi inga betyg de dök upp i årskurs 7.
Håller med om att idrottsprestationer korrelerar med studieresultat för de som är riktigt bra på sin idrott. Handlar sannolikt mycket om den ungas egen motivation och karaktär. Men de flesta blir aldrig så bra. Så varför beter sig föräldrar som att fotbollen är dödsviktig?
Citera
2024-08-10, 13:36
Medlem
Citat:

Jag pratar om skolans arbetsdag. Precis som jag har svårt att bli till mig av övertidsjobb hemma och hur mycket det bidrar till min karriär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in