Citat:
Ursprungligen postat av
.Hellraiser.
Ego utifrån ett rent etiskt, estetiskt eller religiöst perspektiv, varpå jag postar i filosofidelen.
Hur skulle man säga att ego, eller avsaknaden av ego, inverkar på ens sätt av falskhet?
En person uttryckte det såhär, till min besvikelse:
Är ego något som gör att man blir mer falsk eller mindre? Kan egobefriade personer vara falska?
Är det som ett skelett som gröps ur där den äkta personen får utstå mer ogillande och hat från omgivningen medans den falska personen är festens mittpunkt och kung? Medans den äkta personen får bli grovt sårad och acceptera det?
Ur ett religiöst perspektiv. Vad för slags citat eller skeenden ur olika religioner som förespråkar eller rentav förkastar falskhet? Vilken religion är mest äkta? To go with the dao från taoismen säger ju att man inte ska forcera.
Och ur ett estetiskt perspektiv. Är det mer sexigt att va falsk? Eller äkta? Varför?
Jag upplever att människor generellt är lite kassa. Skrapar man på ytan så är det alltid lite drag människor har som är mindre positiva.
Det betyder inte att folk är usla människor. De kan ha störningar utan att vara särskilt hemska eller psykiskt dåliga/sjuka utan att allt tappats.
Jag tror mest att det handlar om ens eget mående när man.gör sin bedömning. Det säger möjligtvis inte vem man själv är men iallafall hur man mår när man draperar alla för mörka och svarta eller för ljusa och vänligt sinnade.
Eftersom bägge blir till ondo, när det går till överdrift tror jag att det är individens ansvar att nyansera.
Falskhet är en del av social kompetens. Din brutala ärlighet är inte godare än när du håller minen för en annan persons skull och känslor.
Jag lever i tron att jag mest av allt gillar min egen sort, raka och ärliga människor som säger vad de tycker och tänker men märker att de dras till mig och jag snarare generellt vill be dem tagga ner lite, träna i konsten att hålla klaffen och sluta vara så plumpa och på. Jag borde gilla min egen typ mest men kanske är skillnaden att jag är "trevligare" ( i mitt huvud åtminstone),jag vet inte.
Stör jag mig på människor som är lika mig eller är jag intolerant mot människor som är mig olik? I tomeransen är inte något jag flaggar med då jag försöker visa hänsyn så det är väl "falskt" men människor som reagerar på mig behöver inte förklara varför för mig. Jsg vet redan. (Tror jag mig veta iallafall).