2024-08-07, 07:32
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Många som knarkar kanske är ganska falska isf? Eftersom att lögnerna krävs för att upprätthålla livsstilen?
Det är nog en garanti att en narkoman ljuger. Finns väl ingen som litar på en människa som knarkar mycket. Det är fan dom mest opålitliga människorna man kan hitta, tillsammans med psykopaterna. Run bitch ruuuun
Citera
2024-08-07, 07:37
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Jag har dissociativ personlighetsstörning och jag är mindre falsk
Kom på en till! Dom är överdrivet tillmötesgående.

En riktig människa har egna åsikter och vågar säga vad dom tycker. En falsk person vill bara bli omtyckt och bli insläppt. Så personen kan vara sådär överdrivet trevlig, och härma ens personlighet för att bli omtyckt och för att man ska känna ”gud vad vi tänker lika” dig gillar jag!

Det är manipulation.
Citera
2024-08-07, 07:39
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Kom på en till! Dom är överdrivet tillmötesgående.

En riktig människa har egna åsikter och vågar säga vad dom tycker. En falsk person vill bara bli omtyckt och bli insläppt. Så personen kan vara sådär överdrivet trevlig, och härma ens personlighet för att bli omtyckt och för att man ska känna ”gud vad vi tänker lika” dig gillar jag!

Det är manipulation.
Vad att folk ljuger och har en falsk image på daglig basis. Så man märker det direkt om man är klar i huvudet. Jag märker nästan direkt om det är en falsk konversation jag har med en människa.
Senast redigerad av nonamed 2024-08-07 kl. 07:44.
Citera
2024-08-07, 07:43
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Vad att folk ljuger och har en falsk image på daglig basis. Så man märker det direkt om man är klar i huvudet.
Det är skillnad på att vara reserverad och skydda sitt privatliv på exempelvis arbetsplats, där har väl även jag en viss image men jag ser mig inte som falsk för att jag inte fläker ut mitt privatliv till kollegor.

Vi tänker väl mer en påhittad person som inte alls är sig själv någonstans, och anpassar sin personlighet utefter vem denne möter. Att göra sig till för att vinna någons gunst för att man har ett syfte, syftet är oftast att ta sig in i personens liv/umgänge.
Citera
2024-08-07, 07:46
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Det är skillnad på att vara reserverad och skydda sitt privatliv på exempelvis arbetsplats, där har väl även jag en viss image men jag ser mig inte som falsk för att jag inte fläker ut mitt privatliv till kollegor.

Vi tänker väl mer en påhittad person som inte alls är sig själv någonstans, och anpassar sin personlighet utefter vem denne möter. Att göra sig till för att vinna någons gunst för att man har ett syfte, syftet är oftast att ta sig in i personens liv/umgänge.
Skillnad på att man vill hålla vissa saker privat. Sen beror det mycket på arbetet man har med.
Citera
2024-08-07, 08:46
Medlem
Citat:
Inte så moralisk men jag är oftast inte elak.

Men hur ser man om någon är falsk?
Svårt att definiera men såna som inte är äkta människor.

Diskutera.

Skulle nog säga att falskhet är av lite olika karaktärer.

Ofta får man en faktiskt instinktivt en intuition om något står inte rätt till. Människan känns helt enkelt inte äkta. Men inte alltid.

Men om vi tar värsta sorten. Typ det vi kallar narcissister/sociopater/psykopater.

- Utstrålar ofta en slags över positivitet.

- Verkar ofta väldigt empatiska. Det är nämligen så att de jävlarna. Planera och skräddarsyr den för att känslomässigt få makt över offret.

- Lovar guld och gröna skogar, men levererar tunt eller ingenting.

- Framhåller ofta sin fantastiska förträfflighet. Men inte så villig att berätta om sina brister.

- Sätter gärna dej i obekväma situationer och för söker få dej att göra saker du inte egentligen vill.

- Växlar mellan “love bombing” och påminna om hur usel du är (för ditt eget bästa).

- Socialt isolerar dej.

Ett bra test att kolla om man är utsatt för sådan typer. Är att fråga sig själv, om man försvarar människan inför andra med termer som.

- Du känner inte henne/honom som jag gör!

- Han/hon är inte som du tror!

Gör du det, så grattis du har en parasit i ditt liv!

Kan du så bryt bekantskapen helt.

Kan du inte, bortse helt från deras inputs och dela inte med dig av problem. Låt inte heller dem dra med dej på deras eskapader.

-
Citera
2024-08-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Kvinnor tenderar att vara falska i större utsträckning, för att de är lättare att manipulera och hjärntvätta. De är också väldigt känslostyrda och har svårare att vara självkritiska när de beter sig bedrägligt. Det räcker med att gå ut en kväll på stan så ser man alla drinkluder som vandrar från bord till bord och tigger drinkar och shots.

Jag skulle vilja lägga in klassperspektivet också så vi inte missar den biten, jag ser att ingen tagit upp det hittills i tråden.

Tittar man på det ytliga sociala planet är väl "falskhet" något som i princip definierar hela den Svenska medelklassen och i synnerhet akademikerna.

Säga en sak, göra en annan och tänka en tredje är väl nästan signumet för en svensk akademiker.

Även inom den närmsta kärnan har jag en känsla av att falskheten är som störst i den samhällsklassen. Jag tycker man ser det när folk skiljer sig tex och sanningen kommer fram och det visar sig att personen varit någon helt annan än hen utgett sig för. Många i den gruppen vet inte ens vad sambon röstar på och det kan väl också vara en indikation på att man inte är helt uppriktig.

Citat:
Aa litegrann vänder kappan efter vinden.
Byta åsikt mellan höger och vänster.
Men för att man vill att det ska bli
en kamp. En fight.

Såna som snackar skit klär ju kanske också in det i en silk glove? Såna som zombie nation här som är sanslöst passiv agressiva och kallar sitt ex för massa saker och hänger ut denne som hämnd är väl ett exempel på en covert narcissist?

Zombien verkar väl tvärtom vara en av dom mer genuina personerna här inne. Jag hade i alla fall aldrig kategoriserat honom som "falsk". Tänkte du förresten på att du själv pratar skit om honom?
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-08-07 kl. 09:02.
Citera
2024-08-07, 09:13
Medlem
Jag tror att vi alla är mer eller mindre falska och manipulerande. Allt för att gynna våra egna intressen/viljor och agendor.

I detta spel gentemot våra medmänniskor kan vi i olika grad begå handlingar som upplevs som svek och vi uppfattas då som falska av andra.

Ex 1. En person är inställsam och trevlig gentemot sin grupp, plikttrogen, gör uppoffringar etc. Kommer förmodligen inte upplevas som "falsk".

Ex. 2. En person som pratar mycket bakom andras rygg, har starka åsikter om andras arbetsinsats, personligheter osv. Kommer förmodligen upplevas som "falsk". Är man duktig på detta kan man dock utnyttja det väldigt till sin fördel.

Bägge dessa exempel är exempel på "falskhet", dvs. personens handlande har en baktanke om någon slags belöning, förmodligen i form av grupptillhörighet eller att befästa sin position i gruppen, en vilja att inte hamna längst ner i hierarkin. De båda exemplen behöver inte ens utesluta varandra, ibland kan man se bägge dessa tendenser hos samma person.

Att det ena alternativet är mer konstruktivt och sunt och det andra mer destruktivt och toxiskt för gruppen och dess medlemmar är en vidare fråga.
Senast redigerad av Decimal1 2024-08-07 kl. 09:18.
Citera
2024-08-07, 09:28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

De absolut mest grälsjuka white trash-figurerna jag känner till, är fixerade vid just "falska människor". Vad det innebär vet jag inte, men de blir ständigt osams med människor, som de sedan kallar för falska.

Jag tror att det handlar om att de inte begriper att någon kan vara trevlig av rent artighet, utan att nödvändigtvis vara din vän för livet.
Citera
2024-08-07, 09:38
Medlem
Citat:
Det är nog en garanti att en narkoman ljuger. Finns väl ingen som litar på en människa som knarkar mycket. Det är fan dom mest opålitliga människorna man kan hitta, tillsammans med psykopaterna. Run bitch ruuuun
Hur märker man att någon är sann?
Citera
2024-08-07, 09:52
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hur märker man att någon är sann?
Dom är avslappnade och har inga historier att berätta första gången man träffas. Om man inte frågat och råkar komma in på ämnet så att säga.

Deras kroppsspråk stämmer överens med det som sägs. Du känner det. Du känner värme i deras närhet. Dom kan se dig i ögonen och skratta, dom kan se dig i ögonen när dom öppnar upp sig eller lyssnar på dig och du kommer märka att empatin finns där, det sker någon form av utbyte av energi.

Du känner tomhet med en falsk person. Att du inte får någonting tillbaka, det mesta är så platoniskt att det blir värdelöst. Men en falsk person kan vara jätterolig och äventyrlig att hänga med. Lite olika beroende på om det är en kvinna eller en man. Beteenden skiljer sig åt. Man får titta på handlingar och lyssna på ord och se om dom stämmer överens med varandra. Handlingen är sanningen. Orden var lögnen.
Citera
2024-08-07, 10:19
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Inte så moralisk men jag är oftast inte elak.

Diskutera.

Enklast är nog att fråga människan.

Fråga: ”Är du en äkta människa, eller är du falsk ?”.

Se människan i ögonen medans du frågar.

Oavsett om människan är äkta eller falsk så kommer du få ett ärligt svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in