Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Och just nu importerar Ungern 2,3 GW från Österrike, Slovakien och Slovenien, medan Slovakien importerar 1,9GW från Tjeckien och Polen. Ukraina exporterar samtidigt 406MW till Rumänien.
Det ändrar inte det faktum att det finns en 750 kV-ledning (från Sovjettiden) med 2 GW överföringskapacitet
mellan Ungern och Ukraina, och inte någon mellan Österrike och Ukraina eller mellan Slovenien och Ukraina. Det handlar inte om produktionskapacitet, som förvisso gör Ungern till en nettoimportör av el (just därför låter de för övrigt Ryssland bygga två nya kärnreaktorer åt dem i Paks) utan om överföringskapacitet. En viss mängd el måste gå helt enkelt genom Ungern och Slovakien (på samma sätt som oljan som gick till Ungern och Slovakien var tvungen att gå genom Ukraina, eftersom pipelinen var lagd så).
Här finns för övrigt en utmärkt karta över stamnäten i Europa (och även närliggande områden i Ryssland, Turkiet, Nordafrika):
https://www.entsoe.eu/data/map/ (Jag föredrar personligen att skriva ut den till en PDF-fil, den blir både snyggare och lättare att hantera.)
Det finns vad jag kan se även en ~400-kV-ledning och en två-kretsars ~220 kV-ledning mellan Ungern och Ukraina (jag skriver "~" för att jag från färgerna bara kan utläsa
ungefär vilken spänningsnivå de har, dvs. det kan vara typ 380 kV istället för 400 kV). Från Slovakien och från nordvästra Rumänien går vardera en ~400 kV-ledning. Alla dessa går till samma ställverk i Ukraina, Mukacheve.
Eftersom överföringskapaciteten (allt annat lika, ffa. tvärsnittet på ledarna) varierar proportionellt mot spänningsnivån (ej att förväxla med värmeförlusterna, som minskar kvadratiskt med spänningsnivån) kan vi anta att det totalt finns ungefär 4 GW maximal överföringskapacitet mellan Ungern och Ukraina, och ca. 1 GW vardera från Slovakien och nordvästra Rumänien.
Går man längre norrut finns mellan Polen och Ukraina bara en ~220 kV-ledning och en ~400 kV-ledning. Då går det, grovt uppskattat, att överföra maximalt 1,5 GW.
I östra Rumänien finns det lite mer: En 750 kV-ledning från den gamla goda tiden (enligt obekräftade
uppgifter på Wiki är dock denna ledning "mostly dismantled or ruined") och en ~400 kV-ledning till Moldavien, och från Moldavien finns ett stort antal ~300 kV-ledningar till Ukraina. Den faktiska överföringskapaciteten från östra Rumänien till Ukraina via Moldavien blir rätt svår att uppskatta eftersom Moldavien både behöver och producerar el, men om 750 kV-ledningen verkligen inte är brukbar är det i alla falla maximalt drygt 1 GW.
Sammantaget går större delen av överföringskapaciteten mellan EU och Ukraina förlorad om Ungern och Slovakien vägrar att överföra el (om de har stake nog att göra det är en annan femma). Dessutom, som du säkert vet, är det inte bara att flytta elöverföring från en del av ett land (ett ganska stort land dessutom, när vi pratar om Ukraina) till en annan utan att det leder till stora störningar i ett redan ganska ansträngt elsystem.