• 1
  • 2
2024-08-06, 19:22
Avstängd
Så, EU väljer alltså ett helt korrupt land, som egentligen inte har någonting med oss att göra, FÖRE TVÅ länder som är med i UNIONEN.

Härligt.

EU måste, och kommer att kollapsa väldigt snart, den saken är säker.
Citera
2024-08-06, 19:36
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Kanske slutar dessa länder (ffa. är det Ungern som gör det) förse Ukraina med elektricitet. Just nu exporterar Ungern 560 MW till Ukraina och Slovakien 303 MW. Går att följa här: https://app.electricitymaps.com/map

Och just nu importerar Ungern 2,3 GW från Österrike, Slovakien och Slovenien, medan Slovakien importerar 1,9GW från Tjeckien och Polen. Ukraina exporterar samtidigt 406MW till Rumänien.
Citera
2024-08-06, 20:33
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och just nu importerar Ungern 2,3 GW från Österrike, Slovakien och Slovenien, medan Slovakien importerar 1,9GW från Tjeckien och Polen. Ukraina exporterar samtidigt 406MW till Rumänien.
Det ändrar inte det faktum att det finns en 750 kV-ledning (från Sovjettiden) med 2 GW överföringskapacitet mellan Ungern och Ukraina, och inte någon mellan Österrike och Ukraina eller mellan Slovenien och Ukraina. Det handlar inte om produktionskapacitet, som förvisso gör Ungern till en nettoimportör av el (just därför låter de för övrigt Ryssland bygga två nya kärnreaktorer åt dem i Paks) utan om överföringskapacitet. En viss mängd el måste gå helt enkelt genom Ungern och Slovakien (på samma sätt som oljan som gick till Ungern och Slovakien var tvungen att gå genom Ukraina, eftersom pipelinen var lagd så).

Här finns för övrigt en utmärkt karta över stamnäten i Europa (och även närliggande områden i Ryssland, Turkiet, Nordafrika): https://www.entsoe.eu/data/map/ (Jag föredrar personligen att skriva ut den till en PDF-fil, den blir både snyggare och lättare att hantera.)

Det finns vad jag kan se även en ~400-kV-ledning och en två-kretsars ~220 kV-ledning mellan Ungern och Ukraina (jag skriver "~" för att jag från färgerna bara kan utläsa ungefär vilken spänningsnivå de har, dvs. det kan vara typ 380 kV istället för 400 kV). Från Slovakien och från nordvästra Rumänien går vardera en ~400 kV-ledning. Alla dessa går till samma ställverk i Ukraina, Mukacheve.

Eftersom överföringskapaciteten (allt annat lika, ffa. tvärsnittet på ledarna) varierar proportionellt mot spänningsnivån (ej att förväxla med värmeförlusterna, som minskar kvadratiskt med spänningsnivån) kan vi anta att det totalt finns ungefär 4 GW maximal överföringskapacitet mellan Ungern och Ukraina, och ca. 1 GW vardera från Slovakien och nordvästra Rumänien.

Går man längre norrut finns mellan Polen och Ukraina bara en ~220 kV-ledning och en ~400 kV-ledning. Då går det, grovt uppskattat, att överföra maximalt 1,5 GW.

I östra Rumänien finns det lite mer: En 750 kV-ledning från den gamla goda tiden (enligt obekräftade uppgifter på Wiki är dock denna ledning "mostly dismantled or ruined") och en ~400 kV-ledning till Moldavien, och från Moldavien finns ett stort antal ~300 kV-ledningar till Ukraina. Den faktiska överföringskapaciteten från östra Rumänien till Ukraina via Moldavien blir rätt svår att uppskatta eftersom Moldavien både behöver och producerar el, men om 750 kV-ledningen verkligen inte är brukbar är det i alla falla maximalt drygt 1 GW.

Sammantaget går större delen av överföringskapaciteten mellan EU och Ukraina förlorad om Ungern och Slovakien vägrar att överföra el (om de har stake nog att göra det är en annan femma). Dessutom, som du säkert vet, är det inte bara att flytta elöverföring från en del av ett land (ett ganska stort land dessutom, när vi pratar om Ukraina) till en annan utan att det leder till stora störningar i ett redan ganska ansträngt elsystem.
Citera
2024-08-06, 21:07
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Det ändrar inte det faktum att det finns en 750 kV-ledning (från Sovjettiden) med 2 GW överföringskapacitet mellan Ungern och Ukraina, och inte någon mellan Österrike och Ukraina eller mellan Slovenien och Ukraina. Det handlar inte om produktionskapacitet, som förvisso gör Ungern till en nettoimportör av el (just därför låter de för övrigt Ryssland bygga två nya kärnreaktorer åt dem i Paks) utan om överföringskapacitet. En viss mängd el måste gå helt enkelt genom Ungern och Slovakien (på samma sätt som oljan som gick till Ungern och Slovakien var tvungen att gå genom Ukraina, eftersom pipelinen var lagd så).

Här finns för övrigt en utmärkt karta över stamnäten i Europa (och även närliggande områden i Ryssland, Turkiet, Nordafrika): https://www.entsoe.eu/data/map/ (Jag föredrar personligen att skriva ut den till en PDF-fil, den blir både snyggare och lättare att hantera.)

Det finns vad jag kan se även en ~400-kV-ledning och en två-kretsars ~220 kV-ledning mellan Ungern och Ukraina (jag skriver "~" för att jag från färgerna bara kan utläsa ungefär vilken spänningsnivå de har, dvs. det kan vara typ 380 kV istället för 400 kV). Från Slovakien och från nordvästra Rumänien går vardera en ~400 kV-ledning. Alla dessa går till samma ställverk i Ukraina, Mukacheve.

Eftersom överföringskapaciteten (allt annat lika, ffa. tvärsnittet på ledarna) varierar proportionellt mot spänningsnivån (ej att förväxla med värmeförlusterna, som minskar kvadratiskt med spänningsnivån) kan vi anta att det totalt finns ungefär 4 GW maximal överföringskapacitet mellan Ungern och Ukraina, och ca. 1 GW vardera från Slovakien och nordvästra Rumänien.

Går man längre norrut finns mellan Polen och Ukraina bara en ~220 kV-ledning och en ~400 kV-ledning. Då går det, grovt uppskattat, att överföra maximalt 1,5 GW.

I östra Rumänien finns det lite mer: En 750 kV-ledning från den gamla goda tiden (enligt obekräftade uppgifter på Wiki är dock denna ledning "mostly dismantled or ruined") och en ~400 kV-ledning till Moldavien, och från Moldavien finns ett stort antal ~300 kV-ledningar till Ukraina. Den faktiska överföringskapaciteten från östra Rumänien till Ukraina via Moldavien blir rätt svår att uppskatta eftersom Moldavien både behöver och producerar el, men om 750 kV-ledningen verkligen inte är brukbar är det i alla falla maximalt drygt 1 GW.

Sammantaget går större delen av överföringskapaciteten mellan EU och Ukraina förlorad om Ungern och Slovakien vägrar att överföra el (om de har stake nog att göra det är en annan femma). Dessutom, som du säkert vet, är det inte bara att flytta elöverföring från en del av ett land (ett ganska stort land dessutom, när vi pratar om Ukraina) till en annan utan att det leder till stora störningar i ett redan ganska ansträngt elsystem.

Jag kan rekommendera den där kartsidan: https://openinframap.org

Det går bl.a. 4st 400kV-ledningar från Rumänien, en 400kV och en 220kV från Polen.

Men visst. Ukrainsk elförförsörjning är till stor del beroende av import via Ungern och Slovakien. Ungern och Slovakien är dock fullkomligt beroende av olja och el från Ukraina eller resten av EU. Att skära av elen till Ukraina skulle dock snabbt kunna resultera i en situation med massdemonstrationer från folk som fryser i mörkret, där Orban och Fico tvingas sätta sig på regeringsplanet för en enkelresa till Belgrad, Moskva, Teheran eller Peking.
Citera
2024-08-06, 22:23
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Jag kan rekommendera den där kartsidan: https://openinframap.org

Det går bl.a. 4st 400kV-ledningar från Rumänien, en 400kV och en 220kV från Polen.

Men visst. Ukrainsk elförförsörjning är till stor del beroende av import via Ungern och Slovakien. Ungern och Slovakien är dock fullkomligt beroende av olja och el från Ukraina eller resten av EU. Att skära av elen till Ukraina skulle dock snabbt kunna resultera i en situation med massdemonstrationer från folk som fryser i mörkret, där Orban och Fico tvingas sätta sig på regeringsplanet för en enkelresa till Belgrad, Moskva, Teheran eller Peking.
Jag håller i stort sett med dig. Dock är jag inte så säker som du verkar vara på att Orban eller Fico skulle behöva fly landet i en sådan situation. Världen har förändrats snabbt bara de senaste fem åren, och EU har försvagats i både inflytande och prestige något oerhört. (Att von der Leyen håller en mycket högre, och aggressivare, profil än vad t.ex. Juncker gjorde är inte ett styrketecken.)

Bara för 2-3 år sedan hade varit otänkbart att Orban skulle flyga till Moskva och Beijing det första han gör som ordförande för ministerrådet, och i princip skratta EU i ansiktet medan han gör det. Och Kina investerar idag mer i Ungern än de gör i Frankrike, Tyskland och Storbritannien tillsammans. Åter igen skrattar man i princip EU och de stora EU-länderna i ansiktet i och med detta.

Men: Sett till deras egna produktionskapaciteter är Slovakien och Ungern inte i en position där de kan skära av elexporten till Ukraina, utan att riskera att EU blockerar elexporten till dem, med elbrist till följd i deras länder. Där är jag helt med dig. Möjligen skulle det vara svårare för EU att motivera att skära av eltillförseln till två EU-länder för att de - inte direkt oprovocerat dessutom - skar av eltillförseln till ett land utanför EU. Man skulle behöva trixa en hel del med den "fria rörligheten" och dessutom med hur både elmarknaden (då menar jag de finansiella transaktionerna, där HUPX är en ganska viktig elbörs i regionen) och elöverföringen (alltså de rent fysiska flödena) rent tekniskt fungerar i EU. Att från kommissionens sida hålla inne med EU-medel när man är missnöjd med vissa medlemmars politik är lite lättare.

Dessutom importeras och exporteras ju så mycket el genom i synnerhet Ungern delvis för att det är ett så viktigt nav - med andra ord skulle t.ex. Kroatien, som är starkt beroende av elimport för sin förbrukning, drabbas om Ungern skars av.

Ungern planerar ju som sagt två nya kärnreaktorer, som tillsammans ska ge knappt 2,4 GW, men de beräknas inte bli klara förrän 2032. Det är ganska långt dit, och EU kan sätta käppar i hjulet om de verkligen vill (eftersom det är Rosatom som bygger dem), speciellt för en inlandsstat som Ungern. (Lustigt nog nämnde en ungersk företrädare i någon artikel jag läste gällande den aktuella krisen med oljeleveranserna - jag minns inte var - att just detta gör det så katastrofalt att Ungern gjordes kustlöst i och med Trianonfördraget. Dock vill jag minnas att deras enda hamn var något slags enklav vid Adriatiska havet, som inte hade hjälpt dem så mycket i den här situationen.)

Det vore intressant att veta hur mycket av ett eventuellt bortfall som Slovakien och Ungern skulle kunna täcka upp med kol och naturgas, och i vilken utsträckning de importerar för att det helt enkelt är billigare (t.ex. polsk kolkraft, som av ekonomiska skäl helst ska rulla på ständigt, och tysk sol- och vindkraft som ofta "säljs" till negativa priser). Men kol och naturgas måste förstås nå fram till dem också.

Jag har inte hunnit titta så noga på din länk, men tackar för tipset. Det är mycket möjligt att Open Infrastructure Map är mer fullständig eller mer uppdaterad, men jag tycker det är märkligt om ENTSO-E:s karta inte är det.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-08-06 kl. 22:30.
Citera
2024-08-19, 13:34
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Så, EU väljer alltså ett helt korrupt land, som egentligen inte har någonting med oss att göra, FÖRE TVÅ länder som är med i UNIONEN.

Härligt.

EU måste, och kommer att kollapsa väldigt snart, den saken är säker.

Det är verkligen spännande att se hur EU tar så mycket bättre hand om Ukraina än om sina egna stater och folk.

Helt bisarrt hur västerlänningarna gräver sin egen grav så uppenbart utan att någon fattar det.

Några triljoner till Ukraina och knappt 3% löneökning för våra anställda inom vården 🙈🙈🙈🙈
Citera
2024-08-19, 13:36
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Håller med. Ungern är en av EU's största bidragstagare i EU. Självklart vill de inte lämna. Men samtidigt vill de ha billig rysk energi och beter sig som en rysshora. Ungern bör slängas ut ur EU och NATO för sin efterblivna provokativa politik och dess korrupta ryssvänliga hållning. Slovakien är ju numera ett annat svart får som precis som Ungern är ganska obetydligt för EU men som kan utnyttja EU's regelverk och ställa till jäkelskap.

EU kommer kollapsa, snart finns ingen som vill vara med i den korrupta unionen som tar bättre hand om Ukraina än om sina egna medborgare
Citera
2024-08-19, 18:18
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbordell
EU kommer kollapsa, snart finns ingen som vill vara med i den korrupta unionen som tar bättre hand om Ukraina än om sina egna medborgare

Vad gör EU korrupt menar du? Att där finns några mindre länder som har problem med korruption vet vi, och dessa vill jag gärna ska lämna EU om de inte sköter sig.

Att EU ger pengar till Ukraina är dels en säkerhetsfråga för unionen men också en investering. Ukraina har mycket som ni ryssar också vill ha, annars hade ni inte krigat. EU lockar medan det allt mer isolerade och efterblivna Ryssland hotar och krigar. Ukraina har gjort sitt tydliga val.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in