• 1
  • 2
2024-08-05, 12:51
Enligt mig ska psykologer inte vara till för mänsklig kontakt eftersom sådant bara göder behovet och missbruket av socialt umgänge.
Ensamma människor som lider av tillstånden behöver ibland lära sig att uppskatta det istället för att desperat jaga något som många gånger blir sämre.

Psykologer ska vara opartiska till politiska agendor, ideologier och samtidens tankeströmmar, och ska sakligt kunna berätta hur livet oftast är eller så småningom blir och kunna räkna ut vad som troligen blir bäst för varje patient men utan att spräcka drömmar.

Psykologer bör framförallt arbeta proaktivt än att gräva retroaktivt, och utanför studentlitteraturen kunna säga;
I've been there, done that or seen it and even if i could, i'd no longer wish to repeat most of it. Och kunna förklara varför.

Hur är bra psykologer och hur är dåliga enligt er?
Citera
2024-08-05, 13:03
Psykologer ska vara partiska till den objektiva verkligheten. Psykologer är människor som oss men över hälften är bra tycker jag.

Dom blir också trötta, utmattade och utslitna av patienters bitterhet.
Citera
2024-08-05, 13:10
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Psykologer ska vara partiska till den objektiva verkligheten. Psykologer är människor som oss men över hälften är bra tycker jag.

Dom blir också trötta, utmattade och utslitna av patienters bitterhet.
Jag är övertygad om att många av de flesta även utanför den professionella psykologin förväxlar bitterhet med mognad.

Det finns inget som säger att psykologer är mognare än andra pga litteraturen. I vissa fall tvärtom.

Den objektiva verkligheten är viktig men borde lätt kunna komprimeras i ett tunt häfte applicerbart för nästan alla.
Citera
2024-08-05, 13:19
Citat:
Ursprungligen postat av detgladafolket
Jag är övertygad om att många av de flesta även utanför den professionella psykologin förväxlar bitterhet med mognad.

Det finns inget som säger att psykologer är mognare än andra pga litteraturen. I vissa fall tvärtom.

Den objektiva verkligheten är viktig men borde lätt kunna komprimeras i ett tunt häfte applicerbart för nästan alla.

Varje patient handlar om en kamp mellan det goda och det onda, du får se det som ett rep när psykologen sitter med patienten. Där båda vill dra in varandra i sitt hål. När repet inte dras någonstans då börjar medicineringen. Det är ett tecken på att man inte orkar göra något mer och kanske är bästa metoden medicin.

Jag hade en psykolog fem gånger som jag tyckte var bra. Han var kristen som mig så det underlättade. Ibland kunde jag nämna något som kunde vara till hjälp för honom för att han ska förstå min utgångspunkt. Dom lär sig också nya saker av sina patienter.

Det är inte min sak om något är bitterhet eller mognad det får varje person själv ta reda på.
Citera
2024-08-05, 13:33
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Varje patient handlar om en kamp mellan det goda och det onda, du får se det som ett rep när psykologen sitter med patienten. Där båda vill dra in varandra i sitt hål. När repet inte dras någonstans då börjar medicineringen. Det är ett tecken på att man inte orkar göra något mer och kanske är bästa metoden medicin.

Jag hade en psykolog fem gånger som jag tyckte var bra. Han var kristen som mig så det underlättade. Ibland kunde jag nämna något som kunde vara till hjälp för honom för att han ska förstå min utgångspunkt. Dom lär sig också nya saker av sina patienter.

Det är inte min sak om något är bitterhet eller mognad det får varje person själv ta reda på.
Jag tror att många psykologer nästan maniskt eller OCD-liknande försöker hitta förklaringar till dåligt mående med givna utgångspunkter att det har med psykologi att göra när dåligt mående i flertalet fall istället handlar om praktiska situationer eller konkret fakta om hur verkligheten de facto är.

Psykologer bör också vara bra på att hitta vad eller vem som förorsakar tex ångest, sorg, nedstämdhet med mera, och finna så rimligt effektiva lösningar till det som möjligt utan att bränna hem vid klockan fem, eller snarare kl. 15.00, i en rök av heta avgaser till sina egna problematiska liv.

De bör vid tex ångest kunna fråga vem är du som känner dessa känslor, vad är ditt syfte med att känna så och vad behöver du fråga mig om för att jag kanske ska kunna hjälpa dig.

Vart vill du komma med tex din sorg eller svartsjuka. Vore det kanske inte bättre att stryka ett streck över den och gå vidare? Vore det möjligt för dig eller kan du inte, vilket är det...
Kristen etik och moral hör inte hemma utanför kyrkans byggnader.
Senast redigerad av detgladafolket 2024-08-05 kl. 13:37.
Citera
2024-08-05, 13:57
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Enligt mig ska psykologer inte vara till för mänsklig kontakt eftersom sådant bara göder behovet och missbruket av socialt umgänge.
Ensamma människor som lider av tillstånden behöver ibland lära sig att uppskatta det istället för att desperat jaga något som många gånger blir sämre.

Psykologer ska vara opartiska till politiska agendor, ideologier och samtidens tankeströmmar, och ska sakligt kunna berätta hur livet oftast är eller så småningom blir och kunna räkna ut vad som troligen blir bäst för varje patient men utan att spräcka drömmar.

Psykologer bör framförallt arbeta proaktivt än att gräva retroaktivt, och utanför studentlitteraturen kunna säga;
I've been there, done that or seen it and even if i could, i'd no longer wish to repeat most of it. Och kunna förklara varför.

En dålig psykolog frågar hur pateienten vill lägga upp allt och tar ej ledningen i sessionen. Att låta patienten bestämma allt och leda samtalen är lönlöst, då hade de inte ens varit där om de inte behövde psykologen. Jag går inte till en mekaniker om jag vill egentligen laga min bil själv, har delarna och vet exakt vad som behövs göras.

En dålig låter en session gå utan att någon skillnad har skett över huvud taget. Behövs minst finnas underlag för någon som helst reflektion för patienten efter sessionen. Gärna utmana tydliga svåra ämnen för patienten , genom att belysa det. Sen om patienten inte är redo att prata om det så ska det respekteras, men målet ska vara att lysta där det svider och sakta utmana tills patienten är redo.

En dålig lyssnar inte på patienten och utgår från det för att gå vidare. Dvs psykologen har redan en innan satt mall till plan i huvet som de går efter som den kör på alla.

Vissa stora delar enligt mig. Lättare att nämna några dåliga, en bra kan vara på många sätt. De bästa är de som är flexibla och går mycket på känn, än en bok.

Man måste ha erfarenhet och god social kompetens och EQ. För många psykologer har en aura av akademiker och de borde byta karriär.
Senast redigerad av Niggward 2024-08-05 kl. 14:01.
Citera
2024-08-05, 14:04
Citat:
Jag tror att många psykologer nästan maniskt eller OCD-liknande försöker hitta förklaringar till dåligt mående med givna utgångspunkter att det har med psykologi att göra när dåligt mående i flertalet fall istället handlar om praktiska situationer eller konkret fakta om hur verkligheten de facto är.

Psykologer bör också vara bra på att hitta vad eller vem som förorsakar tex ångest, sorg, nedstämdhet med mera, och finna så rimligt effektiva lösningar till det som möjligt utan att bränna hem vid klockan fem, eller snarare kl. 15.00, i en rök av heta avgaser till sina egna problematiska liv.

De bör vid tex ångest kunna fråga vem är du som känner dessa känslor, vad är ditt syfte med att känna så och vad behöver du fråga mig om för att jag kanske ska kunna hjälpa dig.

Vart vill du komma med tex din sorg eller svartsjuka. Vore det kanske inte bättre att stryka ett streck över den och gå vidare? Vore det möjligt för dig eller kan du inte, vilket är det...
Kristen etik och moral hör inte hemma utanför kyrkans byggnader.

Psykiatrin har på senare handlat om att åtgärda symptomen inte om att lösa bakomliggande orsak.
Därav är medicin enklast, dessutom får du lätta pengar.

Jag du ställer frågor som bör vara en del av samtalet. Men en del klarar inte av dessa. Jag ser psykologen som personen med spaden. Dom gräver i dig för att hitta felet och sedan försöka åtgärda det med att ge dig bakomliggande orsak. Sedan måste patienten vara öppen också för att saker kan vara sant.

Alla vi är olika. Jag personligen går bara till psykologer som är kristna då jag delar samma bild om människans natur. Sedan får dom vara professionella i sitt arbete och inte blanda in kyrka, moral och sånt i samtalen.
Citera
2024-08-05, 14:29
Många psykologer klarar inte sina yrken.
Ju mer utbildning desto sämre eftersom högre titlar leder till högre häst där de inte längre kan se ner till marknivå utan bara vill och dessutom kan och kommer undan med att rida vidare som allvetande och inte sällan arroganta cowboys.
De vet per definition bäst eftersom det är vad de fått lära sig och det är också vad de tror.

Även om jag inte tror på tex "wellobe.aftonbladet.se/inspiration/90-dagar" eftersom det är försäljning av kunskap som bara kan vara 1 så är det ändå bättre än att veta utifrån fastspikad agenda eller gissa från höften.

Psykologer borde fråga sig hur de själva mår och hur de hade mått i sina patienters situation. Psykologi ska inte vara personlig karriärism.
Kanske hade flertalet feta patienter istället blivit mycket mer hjälpta av tex Ozempic och korrekt nutrition än döva ögon, passivitet eller nyutexaminerade förmågor med vilja att braka av sig sina ordsalvor.
Citera
2024-08-05, 14:40
Citat:
Många psykologer klarar inte sina yrken.
Ju mer utbildning desto sämre eftersom högre titlar leder till högre häst där de inte längre kan se ner till marknivå utan bara vill och dessutom kan och kommer undan med att rida vidare som allvetande och inte sällan arroganta cowboys.
De vet per definition bäst eftersom det är vad de fått lära sig och det är också vad de tror.

Även om jag inte tror på tex "wellobe.aftonbladet.se/inspiration/90-dagar" eftersom det är försäljning av kunskap som bara kan vara 1 så är det ändå bättre än att veta utifrån fastspikad agenda eller gissa från höften.

Psykologer borde fråga sig hur de själva mår och hur de hade mått i sina patienters situation. Psykologi ska inte vara personlig karriärism.
Kanske hade flertalet feta patienter istället blivit mycket mer hjälpta av tex Ozempic och korrekt nutrition än döva ögon, passivitet eller nyutexaminerade förmågor med vilja att braka av sig sina ordsalvor.

Så är det. Håller med 👌
Citera
2024-08-05, 14:56
Medlem
Citat:

Känns som att du inte har full koll på vad psykologer jobbar med eller åtminstone förminskar deras kunskaper kraftigt. Bara att du inledningsvis inleder med att psykologer inte ska vara till för mänsklig kontakt säger en hel del. Möjligtvis har du sett för mycket på film och serier och tror att den typiska patienten gladeligen betalar för privat vård för att få tala ut med en "kompis" men så är det givetvis inte.
Vad du menar med att psykologer inte ska gräva retroaktivt låter också lite sisådär, hur ska en psykolog kunna behandla sin patient utan att veta vad patienten varit med om? Säg att patienten är traumatiserad av sexuellt våld sedan barndomen eller vad som helst, ska psykologen bortse från det och säga till patienten att glömma och gå vidare?

Låter lite skumt att du även anser att de ska vara opartiska till samtidens tankeströmmar då det självklart kan vara en stor del till orsaken varför patienten behöver vård. Sen ditt engelska tramsande: "I've been there, done that or seen it and even if i could, i'd no longer wish to repeat most of it. Och kunna förklara varför." Vad sjutton menar du? Ska en psykolog se till att vara med om alla de trauman folk behöver hjälp att bearbeta eller vad? Ska de se till att ha blivit grovt misshandlade, torterade, mista hela sin familj och dylikt för att vara lämpliga för sitt jobb?

Nej, det känns som sagt att du inte har koll på yrket. Kanske har jag missförstått dig men jag skulle verkligen vilja att du förtydligade dig lite kring vad du menar.
Citera
2024-08-05, 15:02
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Känns som att du inte har full koll på vad psykologer jobbar med eller åtminstone förminskar deras kunskaper kraftigt. Bara att du inledningsvis inleder med att psykologer inte ska vara till för mänsklig kontakt säger en hel del. Möjligtvis har du sett för mycket på film och serier och tror att den typiska patienten gladeligen betalar för privat vård för att få tala ut med en "kompis" men så är det givetvis inte.
Doctor Phil, Jordan Peterson med flera vet inget unikt vars kunskap inte är tillgänglig för alla. Deras universitetsutbildningar är karbonpapper på varandra och de varken kan, får lov eller vågar tänka nytt. De kör vidare i gamla hjulspår.

En vilja och tro att kunna hjälpa finns säkert när de utbildar sig men den förbyts snabbt till jakten efter fjädrar i den egna hatten.
Hur många har tiotusentals psykologer verkligen hjälpt och hur många har samma antal stjälpt? Vad blir bättre? Vad reder dom ut?
Citera
2024-08-05, 15:10
Det viktigaste psykologer borde börja med att berätta är att de inte är där för att verkligen hjälpa sina patienter utan nu är det showtime, businees, bröd och skådespel som gäller här för Oss som psykologer, och för Er gäller det att köpa det vi säger och anser med hull och hår.

Ifrågasätt oss inte för då straffar vi er.
Försäljning av Detta är ditt liv. Detta är så Ni ska vara för att Vi ska vara nöjda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in