Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-02, 22:06
Medlem
Nihennas avatar
Dags för årets fönsterputs, så jag köpte mig en Ajax för glas, ett packe med fibertrasor och tog fram fönsterskrapan hemma.

Spenderade över 1½ timme med att först spraya putsen över fönstret, skrubba runt med trasan och sedan dra fönsterskrapan horisontellt över fönstret, noga med att se till så att det inte blev några tunna streck.

Nöjd som man var lade jag undan allt och såg fram emot att se resultatet när solen lös på... bara för att se dessa fula streck och fläckar.

Till mitt försvar så blev det bättre än i fjol där jag körde att jag först körde en mix av universalrengöring och vatten > skrubba > ta en annan trasa med bara vatten och dra över fönstret > fönsterskrapan, vertikalt denna gången, men jag är fortfarande missnöjd.

HUR undviker man dessa förbannade ränder? Så himla besviken för det kändes som att jag verkligen fick till det i år.
Citera
2024-08-02, 22:08
Medlem
man slutar att slarva
Citera
2024-08-02, 22:10
Medlem
Kör skrapan vertikalt, med lite vinkel på den. Eftertorkar kanter med en ren microfibertrasa. Aldrig problem. Kanske du har en gammal skrapa, de torkar fort.
Citera
2024-08-02, 22:16
Medlem
Torka med så kallad pappershanddukar efter skrapan. Vanligt hushållspapper funkar inge vidare, kan lämna ludd efter sig. Sån där vanlig papper som kan vara på rulle i verkstäder och överallt. Som brukar vara orange i färgen. Funkar för mig.
Citera
2024-08-02, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Dags för årets fönsterputs, så jag köpte mig en Ajax för glas, ett packe med fibertrasor och tog fram fönsterskrapan hemma.

Spenderade över 1½ timme med att först spraya putsen över fönstret, skrubba runt med trasan och sedan dra fönsterskrapan horisontellt över fönstret, noga med att se till så att det inte blev några tunna streck.

Nöjd som man var lade jag undan allt och såg fram emot att se resultatet när solen lös på... bara för att se dessa fula streck och fläckar.

Till mitt försvar så blev det bättre än i fjol där jag körde att jag först körde en mix av universalrengöring och vatten > skrubba > ta en annan trasa med bara vatten och dra över fönstret > fönsterskrapan, vertikalt denna gången, men jag är fortfarande missnöjd.

HUR undviker man dessa förbannade ränder? Så himla besviken för det kändes som att jag verkligen fick till det i år.
Använd papper som du skriver på, har hört att det ska vara toppen för att inte lämna några som helst märken efter
Citera
2024-08-02, 22:31
Medlem
Dishys avatar
Är det ingen som använder det gamla knepet tidningspapper? Som sista steg. Blir sprillans blankt.
Citera
2024-08-02, 22:52
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Nummer ett så ska du inte putsa fönster när det är soligt ute och solen ligger mot fönstret. Utöver det så kan du testa med att eftertorka fönstret med tidningspapper. Det kan aldrig bli perfekt men man kan minimera skadan på det viset.
Citera
2024-08-02, 22:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Kör nedifrån vänstra hörnet, så upp, så ner till högra hörnet. Och därefter uppochnervända U'n allt mindre och mindre. Så finns ingen anledning till streck. Eftersom du tar allt i ett enda drag.

Sen tycker jag tvärtom att man kör när ljuset ligger på, så blir inte eventuella streck och missar en överraskning fem timmar senare när den gör det.
Citera
2024-08-03, 00:09
Medlem
Putsa aldrig när solen skiner på rutan. Blir garanterat ränder då.
Citera
2024-08-03, 00:22
Medlem
Belows avatar
Enkelt, skrapan ska alltid ha en rörelse med vattnet från början till slut. Sträcken uppkommer när man ”torrdrar” använd ättika för att förhindra flugskit och yes diskmedel, finns två rörelser ena är vinkla skrapan / så där och dra uppifrån och ner och som ovan nämnde.
Citera
2024-08-03, 12:00
Medlem
sebastian66s avatar
TIDNINGSPAPPER Som redan Dishy rekommenderat. Detta är en klassiker som alltid fungerar.
Tar lite tid men detta funkar alla dagar om året.
Citera
2024-08-03, 12:05
Medlem
Vatten, diskmedel, ättika. Ajax, vafan!? Det är för glasbord å skit.

Tidningspapper, vad i helvete, är ni fossiler?

Citat:
Skippa tidningspappret. Förr användes ofta tidningspapper för att putsa fönster. Det har sin förklaring i att trycksvärtan på den tiden hade ämnen i sig som hjälpte till att göra glaset glänsande men dagens tidningspapper kan ge motsatt effekt och du kan istället få ett flammigt resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in