Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-02, 21:58
Medlem
Intel planerar att skära ner sin arbetsstyrka med cirka 15 000 anställda, vilket motsvarar omkring 15 procent av företagets personal, som en del av en omfattande kostnadsbesparingsplan.

Intel har rapporterat en förlust på 1,6 miljarder dollar för det andra kvartalet 2024. Trots att vissa affärsområden, som serverchip, fortfarande är lönsamma, har företaget kämpat med att hålla jämna steg med konkurrenter inom AI och avancerad chipteknik.

Som del av sin omstrukturering kommer Intel att minska sina utgifter för forskning och utveckling, marknadsföring och kapitalutgifter. Företaget kommer även att suspendera sin aktieutdelning och fokusera på att förenkla sina verksamheter och arbetsflöden.

https://www.theverge.com/2024/8/1/24...llion-in-costs

Misslyckade investeringar i 5G, medicinsk teknik, grafik, smarta telefoner (Atom), nätverk, FPGAs (Altera) och så vidare. De köper företag för IP och för att eliminera konkurrens. Mantrat var alltid: "Även om vi misslyckas, ökar vi försäljningen av datacenter (Xeon)." Nu har det skett en paradigmskifte mot AI-acceleratorhårdvara och switchar. Xeon spelar inte längre en roll i datacenterutvecklingen. Deras förvärv av Habana (AI) går precis som alla tidigare förvärv. Deras övermod kommer snart att förstöra det. Den enda inkomstkällan nu är klientlaptops, och den växer inte. Men det blir värre.

Jag minns att de förvärvade Barefoot Networks, som var en lovande startup, genom att lova att använda deras hårdvara och teknik i Intels produkter. Sedan övergav de helt detta och avskedade deras personal eftersom ledningen tappade fokus och började jaga något annat.

Intel skulle kunna vara i Nvidias position just nu om de hade utnyttjat AMD Bulldozer-fiaskot. Men istället samlade de bara stora checkar och tog det lugnt.

Avskeda ingenjörer och behålla ja-sägare och revisorer! Ett recept för framgång. Vad tror ni?
Citera
2024-08-02, 22:13
Medlem
Hegamons avatar
Tillverkar Nvidia datorchips? Eller enbart grafikkort? Intel har varit den givna marknadsledaren över AMD. Jag vet ej alls varför Intel tappat marknadsandelar. Konstigt, vem konkurrerar ut Intel menar du?
Citera
2024-08-02, 22:18
Avstängd
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tillverkar Nvidia datorchips? Eller enbart grafikkort? Intel har varit den givna marknadsledaren över AMD. Jag vet ej alls varför Intel tappat marknadsandelar. Konstigt, vem konkurrerar ut Intel menar du?

Apple ä ett exempel.
Citera
2024-08-02, 22:21
Medlem
Citat:

I dagsläget dominerar TSMC marknaden för halvledartillverkning, medan Samsung ligger långt efter på andraplats. Chipdesigners som Apple och Nvidia har nästan inget val annat än att välja TSMC för att maximera prestanda och effektivitet hos sina chips.
Citera
2024-08-02, 22:24
Avstängd
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underfundmedsund
I dagsläget dominerar TSMC marknaden för halvledartillverkning, medan Samsung ligger långt efter på andraplats. Chipdesigners som Apple och Nvidia har nästan inget val annat än att välja TSMC för att maximera prestanda och effektivitet hos sina chips.

De är kontraktstillverkare.
Citera
2024-08-02, 22:25
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:

ARM-arkitektur äter sig in på marknaden för bärbara datorer, bl.a. till följd av överlägsen batteritid. Fler och fler kommer vänja sig vid att köra sina maskiner hela dagar utan att sätta i sladden, och Intels arkitektur klarar inte det.

På "AI"-sidan, dvs. GPU-kort och -kretsar, har inte Intel lyckats bryta sig in, Nvidia dominerar och AMD har en bit.

Xeon är schysst och det är än så länge en rätt så stabil marknad men en del förväntar sig att ARM kommer breda ut sig även där, åtminstone inom "cloud" där mycket av mjukvaran är skräp som kräver vare sig hårdvaruprestanda eller genvägar för beräkningskraft man som programmerare/kompilator kan ta med Intel-ISA.
Citera
2024-08-02, 22:32
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
ARM-arkitektur äter sig in på marknaden för bärbara datorer, bl.a. till följd av överlägsen batteritid. Fler och fler kommer vänja sig vid att köra sina maskiner hela dagar utan att sätta i sladden, och Intels arkitektur klarar inte det.

På "AI"-sidan, dvs. GPU-kort och -kretsar, har inte Intel lyckats bryta sig in, Nvidia dominerar och AMD har en bit.

Xeon är schysst och det är än så länge en rätt så stabil marknad men en del förväntar sig att ARM kommer breda ut sig även där, åtminstone inom "cloud" där mycket av mjukvaran är skräp som kräver vare sig hårdvaruprestanda eller genvägar för beräkningskraft man som programmerare/kompilator kan ta med Intel-ISA.

Stationära datorer och laptops är ju inte de flesta processorerna idag heller med alla smartphones och mobiler. Redan 10-15 år sedan tror jag det tillverkades mer än 3-4x fler ARM processorer än Intel då ARM är betydligt vanligare i alla mindre enheter.
Citera
2024-08-02, 22:53
Bannlyst
Jag har inte jättebra koll på tech företag men det var som fan att Intel har det tufft. Trodde de aldrig skulle ha de tufft då det mer eller mindre styrt hela marknaden sedan 00-talet
Citera
2024-08-03, 00:14
Avstängd
Niggerss avatar
Arm kommer in på vanliga pc. Amd gör bättre CPU än intel.

Npu kommer vara den nya 387 till den bli inbyggd i CPU chipet glöms bort precis som FPUn.

Intel få satsa på risc v och återta mobilen.
x86 är föråldrad cisc och idag villl folk ha risc.
Vill man köra x86 , så kan man emulera detta. Precis som du kan köra din favorit spel ifrån 80 talet på en modern PC, redan på den tiden man körde 68000 bestyckade maskiner så kunde man emulera 8086 på den.
Senast redigerad av Niggers 2024-08-03 kl. 00:23.
Citera
2024-08-03, 00:32
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Detta är på väg att ändras AMD har bättre priser för samma prestadna jämfört med Intel i dagsläget. Och har tagit fler och fler marknadsandelar från intel i snart 10 år. Och inget tyder på att trenden kommer förändras om inte Intel gör något drastigt med sina priser.
Senast redigerad av tomatlars 2024-08-03 kl. 00:36.
Citera
2024-08-03, 00:43
Medlem
Offices avatar
Ja det känns ju som att de har haft det tufft ett tag nu och senaste problematiken med processorer som havererar är väl inte bra det heller.

Vet inte mer än vad som sagts i alla år, och det är väl att Intel i stort sett var överlägsen en lång tid och då slutade man fokusera på tekniken och istället fick ekonomerna bestämma i bolaget.

Sen kom andra spelare ikapp och ekonomer är inte bra på att utveckla processorer. Nu har Intel lägst perf/Watt och det är förstås väldigt viktigt både i laptops och datacenter. Dessutom verkar en alternativ och mer effektiv arkitektur ta plats lite varstans och där har Intel inte mer rättigheter än någon annan tillverkare så det blir klurigt för dem att förklara varför man ska köpa en Intel-processor.

Nu sitter de väl och hoppas på Arrow Lake, 20A och 18A och det ser ju lovande ut men ingen utanför Intel vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Intel få satsa på risc v och återta mobilen.
x86 är föråldrad cisc och idag villl folk ha risc.
Intel kan nog inte överleva på RISC-V eller? Jag vet inte vad som är bäst men jag har för mig att ARM är bättre lämpat för fler grejer än RISC-V, så vem kommer köpa en Intel RISC-V? Till vad ska den användas? Det känns faktiskt väldigt osannolikt.

Möjligtvis är deras framtida noder extremt bra och de kanske hoppar på ARM-tåget och kan göra sig ett namn där?
Citera
2024-08-03, 00:47
Avstängd
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Ja det känns ju som att de har haft det tufft ett tag nu och senaste problematiken med processorer som havererar är väl inte bra det heller.

Vet inte mer än vad som sagts i alla år, och det är väl att Intel i stort sett var överlägsen en lång tid och då slutade man fokusera på tekniken och istället fick ekonomerna bestämma i bolaget.

Sen kom andra spelare ikapp och ekonomer är inte bra på att utveckla processorer. Nu har Intel lägst perf/Watt och det är förstås väldigt viktigt både i laptops och datacenter. Dessutom verkar en alternativ och mer effektiv arkitektur ta plats lite varstans och där har Intel inte mer rättigheter än någon annan tillverkare så det blir klurigt för dem att förklara varför man ska köpa en Intel-processor.

Nu sitter de väl och hoppas på Arrow Lake, 20A och 18A och det ser ju lovande ut men ingen utanför Intel vet.

Intel kan nog inte överleva på RISC-V eller? Jag vet inte vad som är bäst men jag har för mig att ARM är bättre lämpat för fler grejer än RISC-V, så vem kommer köpa en Intel RISC-V? Till vad ska den användas? Det känns faktiskt väldigt osannolikt.

Möjligtvis är deras framtida noder extremt bra och de kanske hoppar på ARM-tåget och kan göra sig ett namn där?

Risc V kommer nog kina använda eftersom ARM kan västvärlden hindra kina att använda. Även om ARM styrs ifrån UK och inte USA, så kommer nog usa trycka på att arm begränsa i kina.

Intel ha fått problem på sina senaste CPU i spel. Både med Microsoft och Sony väljer Amd i sina spelkonsoler.
Senast redigerad av Niggers 2024-08-03 kl. 00:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in