Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-02, 12:53
Medlem
p1Schwabs avatar
Finns det belägg för att svenska myndigheter avlönar individer för att aktivt påverka allmänhetens åsikter och beteenden i enlighet med ett specifikt narrativ eller agenda?

Det har under senare år talats mycket om desinformation och informationspåverkan, både från utländska och inhemska aktörer. Samtidigt har vi sett exempel på myndigheter som aktivt arbetar med kommunikationsstrategier för att nå ut med sin syn på olika frågor. Frågan är om detta sträcker sig så långt som till att ekonomiskt ersätta personer för att påverka opinionen på sociala medier, forum, och andra digitala plattformar.

Frågor som är intressanta att utforska i denna diskussion:

1. Har någon här konkreta exempel eller bevis på att svenska myndigheter använder sig av sådana metoder?

2. Hur ser lagstiftningen ut kring detta? Finns det regleringar som förbjuder eller tillåter sådan verksamhet?

3. Vad skulle konsekvenserna vara om detta stämmer, både för förtroendet för myndigheterna och för den offentliga debatten?

4. Hur skiljer sig detta från andra länders metoder för opinionspåverkan?

Ser fram emot en saklig och informativ diskussion där vi kan dela källor, erfarenheter och tankar kring detta ämne. Vänligen håll er till ämnet och respektera forumets regler.
Senast redigerad av p1Schwab 2024-08-02 kl. 12:56.
Citera
2024-08-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p1Schwab
Finns det belägg för att svenska myndigheter avlönar individer för att aktivt påverka allmänhetens åsikter och beteenden i enlighet med ett specifikt narrativ eller agenda?

Det har under senare år talats mycket om desinformation och informationspåverkan, både från utländska och inhemska aktörer. Samtidigt har vi sett exempel på myndigheter som aktivt arbetar med kommunikationsstrategier för att nå ut med sin syn på olika frågor. Frågan är om detta sträcker sig så långt som till att ekonomiskt ersätta personer för att påverka opinionen på sociala medier, forum, och andra digitala plattformar.

1. Har någon här konkreta exempel eller bevis på att svenska myndigheter använder sig av sådana metoder?

2. Hur ser lagstiftningen ut kring detta? Finns det regleringar som förbjuder eller tillåter sådan verksamhet?

3. Vad skulle konsekvenserna vara om detta stämmer, både för förtroendet för myndigheterna och för den offentliga debatten?

Ser fram emot en saklig och informativ diskussion där vi kan dela källor, erfarenheter och tankar kring detta ämne. Vänligen håll er till ämnet och respektera forumets regler.

Självklart får de som arbetar med presskontakter och PR på svenska myndigheter lön. Det vore idiotiskt att tro annat. Exakt hur lagstiftningen ser ut vette sjutton men det finns knappast hinder för myndigheter att propagera för det Sveriges riksdag beslutat om, det säger sig självt. Tack och lov är Sverige ganska transparent så myndigheter har även möjlighet att kritisera olika beslut vilket givetvis är önskvärt i en demokrati, men knappast driva en egen agenda.
I de allra flesta fall kan man ana att förtroendet för myndigheterna inte fluktuerar överdrivet annat än möjligtvis sk skandaler men de beror i regel på enskilda individers bristande omdöme.

Att jämföra hur det ser ut i andra länder överlåter jag åt andra då det blir lite väl vitt. Det är onekligen stor skillnad på Nordkorea och exempelvis Danmark.
Senast redigerad av Moderatorhora 2024-08-02 kl. 13:15.
Citera
2024-08-02, 13:37
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Inte tillräckligt insatt för att uttala mig om hur svensk lag ser ut.
Men i t.ex USA så ser lagstiftningen ut som så, att det är tillåtet för t.ex CIA att ägna sig åt desinformation och påverkanskampanjer utomlands, men strikt förbjudet inrikes.

Tror att de flesta militära underrättelsetjänster i demokratiska länder agerar efter ungefär samma princip, dvs:
Fulspel mot andra länder men rent spel på hemmaplan, för att skydda sitt (och statens) rykte gentemot medborgarna.
Citera
2024-08-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Inte tillräckligt insatt för att uttala mig om hur svensk lag ser ut.
Men i t.ex USA så ser lagstiftningen ut som så, att det är tillåtet för t.ex CIA att ägna sig åt desinformation och påverkanskampanjer utomlands, men strikt förbjudet inrikes.

Tror att de flesta militära underrättelsetjänster i demokratiska länder agerar efter ungefär samma princip, dvs:
Fulspel mot andra länder men rent spel på hemmaplan, för att skydda sitt (och statens) rykte gentemot medborgarna.

Stämmer. Så är det med five-eyes också, man spionerar på andra men inte sina egna. Men grejen med att alla är polare i five-eyes så gör de så att de spionerar åt varandra.

Kanske är så med desinformation med eftersom att det är i princip samma narrativ som drivs i hela västvärlden. CIA har påverkansoperationer här så kanske våra underrättelser har operationer där osv.
Citera
2024-08-02, 14:21
Medlem
kalkryggars avatar
Har för mig att det var ett par som bor i Göteborgsområdet där kvinnan skrev en självbiografi och hennes man var anställd på SVT för att styra deras sociala konton. Har för mig att det kom fram att saker å ting skulle vinklas och saker skulle döljas.

Men kommer fan inte ihåg vad främst kvinnan heter. Det var mycket bubbel om henne för ca 10 år sen. Någon som känner igen det jag beskriver?
Citera
2024-08-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har för mig att det var ett par som bor i Göteborgsområdet där kvinnan skrev en självbiografi och hennes man var anställd på SVT för att styra deras sociala konton. Har för mig att det kom fram att saker å ting skulle vinklas och saker skulle döljas.

Men kommer fan inte ihåg vad främst kvinnan heter. Det var mycket bubbel om henne för ca 10 år sen. Någon som känner igen det jag beskriver?

Nope, det låter mer som att du försöker sprida desinformation. Tack och lov är du väl inte anställd av någon myndighet, vilket förövrigt SVT inte är. Du är väl bara en misslyckad SD-sympatisör.
Citera
2024-08-02, 14:57
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Nope, det låter mer som att du försöker sprida desinformation. Tack och lov är du väl inte anställd av någon myndighet, vilket förövrigt SVT inte är. Du är väl bara en misslyckad SD-sympatisör.

Ja men du får tycka precis vad du vill.

Hur vet du att jag inte är anställd av någon myndighet?

Någon SD-sympatisör är jag då rakt inte...

Men om jag (eller någon annan) kommer på vem jag menar så kanske man kan få dig att sätta i halsen över hur det går till. Att SVT inte är någon myndighet vet jag. Men det är trots allt skattepengar som går till det.
Citera
2024-08-02, 15:31
Medlem
p1Schwabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Självklart får de som arbetar med presskontakter och PR på svenska myndigheter lön. Det vore idiotiskt att tro annat. Exakt hur lagstiftningen ser ut vette sjutton men det finns knappast hinder för myndigheter att propagera för det Sveriges riksdag beslutat om, det säger sig självt. Tack och lov är Sverige ganska transparent så myndigheter har även möjlighet att kritisera olika beslut vilket givetvis är önskvärt i en demokrati, men knappast driva en egen agenda.
I de allra flesta fall kan man ana att förtroendet för myndigheterna inte fluktuerar överdrivet annat än möjligtvis sk skandaler men de beror i regel på enskilda individers bristande omdöme.

Att jämföra hur det ser ut i andra länder överlåter jag åt andra då det blir lite väl vitt. Det är onekligen stor skillnad på Nordkorea och exempelvis Danmark.

Frågan är så klart djupare än PR!

Alltså huruvida myndigheter via forum som tex detta försöker påverka opinionen i utvalda kritiska ämnen som att främja en positiv inställning gentemot NATO och mRNA-vaccin etc.

Förväntar mig givetvis inte en länk till en myndighet som skulle bekräfta detta.
Citera
2024-08-02, 15:35
Medlem
Citat:
Förväntar mig givetvis inte en länk till en myndighet som skulle bekräfta detta.

Du behöver inte posta en länk som bekräftar något. Men en länk där en myndighet propagerar för något annat än vad som beslutas i Sveriges riksdag vore kul att ta del av. Det är bara foliehattar som tror at myndigheter är friställda från politiska beslut och att den politiskt tillsatte generaldirektören styr med en politisk agenda.
Citera
2024-08-02, 15:42
Moderator
Sun Rulers avatar
Rent spontant tänker jag på Emma Frans som blev utsedd till demokratiambassadör av S-regeringen. Hon uttalade sig i en uppsjö frågor och höll sig alltid nära regeringen och FHM:s narrativ under bl.a. pandemin.
Sedermera har hon blivit en flitigt anlitad föreläsare hos offentliga institutioner.
Citera
2024-08-02, 15:45
Medlem
Citat:

Du kan läsa Regeringens regleringsbrev till myndigheter, som hanteras av Ekonomistyrningsverket. Där framgår att vänsterpolitiker använt myndigheter för aktivism.

Exempelvis för Svenska Institutet:
2022: https://www.esv.se/statsliggaren/reg...dex?rbId=22464
2023: https://www.esv.se/statsliggaren/reg...dex?rbId=23288
2024: https://www.esv.se/statsliggaren/reg...dex?rbId=24020

För 2022, kan du se att S+MP regeringen 2021-12-16 skrev:
Feministisk handelspolitik

Svenska institutet ska redovisa hur myndigheten under året, inom sitt verksamhetsområde, bidragit till genomförandet av regeringens feministiska handelspolitik.
Regeringen Kristersson har strukit formuleringen om feministisk handelspolitik från de senare regleringsbreven.

Politisk aktivism bland myndighetsanställda:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...allda_h610184/

Därför är så många tjänstemän aktivister:
https://timbro.se/smedjan/darfor-ar-...an-aktivister/

Myndighetschefer ska inte vara aktivister:
https://www.svd.se/a/3MppR0/myndighe...ara-aktivister
Citera
2024-08-02, 16:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Det är knappast speciellt långsökt att anta att det finns ett antal personer på myndigheter som t.ex. Must som har som arbetsuppgift att sprida propaganda i sociala medier, inkl Flashback, som stödjer svenska statens agerande i olika frågor. Om det är 5 eller 50 personer som jobbar med det är mer osäkert.

Inom övriga myndigheter har jag uppfattningen att antalet "kommunikatörer" har ökat explosionsartat de senaste 10 åren (fanns ens titeln före 2010?) och alla dessa har väl mer eller mindre i uppdrag att framställa arbetsgivaren i positiv dager. Mycket görs förstås i form av annonser och officiella inlägg på Facebook och Instagram, men att de yttrar sig positivt om arbetsgivaren även privat är knappast ovanligt - har de direkt blivit uppmanade till det eller väljer de att göra det av ren självbevarelsedrift, vem vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in