2025-06-24, 06:02
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Du är natt människa, dina gener (metabolismen) har format din kropp kanske från ett perspektiv hur dina förfäders situation såg ut. Kanske de vakta om kvällar och nätter som lett till att din ämnesomsättning är som mest aktiv kring dessa tider. Om du inte har problem att somna efter 03:00 kanske du ska testa på kvällsjobb/nattjobb.

Mediciner kan ibland vara lite som att försöka bota baksmälla, inget funkar. Evolutionen visar ju att vi ärver fördelar, din fördel kanske är att du inte blir trött (kvällstid) hålla vakt!

Jag tror också något kring detta. Jag har själv haft insomningsproblem så länge jag kan minnas, vi pratar barndomen. Spelar ingen roll hur mycket rutiner jag än har, min hjärna vill sätta de rutinerna ur spel lik väl varje natt. Somnar sällan innan 02. Räddningen för mig är att jag kan jobba vissa dagar på distans, samtidigt som jag har flex, vilket innebär att jag kan sova ut till kl 09 iaf. Helger är heliga för mig kring att få sova ut. Jag har läst att kroppen kan ta igen sömn, inbillar mig iaf att det är vad som sker helger.
Citera
2025-07-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Jag tror också något kring detta. Jag har själv haft insomningsproblem så länge jag kan minnas, vi pratar barndomen. Spelar ingen roll hur mycket rutiner jag än har, min hjärna vill sätta de rutinerna ur spel lik väl varje natt. Somnar sällan innan 02. Räddningen för mig är att jag kan jobba vissa dagar på distans, samtidigt som jag har flex, vilket innebär att jag kan sova ut till kl 09 iaf. Helger är heliga för mig kring att få sova ut. Jag har läst att kroppen kan ta igen sömn, inbillar mig iaf att det är vad som sker helger.
Ja.
Varför behöver du försöka sova ikapp? Räcker inte flextiden till att du kan vakna 9?

En sak som kan hjälpa en del är avslappningsdelen i grundträningen i mental träning, som t ex elitidrottare använder. Den gör att man kan "stänga av" tankar, som stör insomningen, även störande omgivning. Träningen är sölig i början, men blir snabb efter ett tag. Dessutom blir man mer avslappnad rent allmänt så sömnbehovet minskar.

En kombination av bra kondition, mental träning, blev vegetarian* och sova följande egna sömncyklerna gjorde att mitt sömnbehov minskade till 4 timmar, några dagar 6 timmar till jag vaknade av mig själv, så jag stängde av för att sova 5 på morgonen eftersom jag vill vakna tidigast 9.

*Jag blev vegetarian för att jag läste om lägre sömnbehov och jag ville se på OS på nätterna fastän jag då fortfarande jobbade kontorstider. Sov 23:30-01:30 plus 05:30-07:30 och jag kunde ändå sköta jobbet ok!

((Då jag var liten sa Barnavårdscentralen åt föräldrar att småbarn SKA sova kl 7. Mina föräldrar kämpade för att försöka få till det, men det var omöjligt. De försökte klia mig i nacken, men de blev trötta före mig haha
Har alltid varit så att jag inte vill vakna före 9 hur tidigt jag än somnade, då jag på mitt första jobb behövde gå upp 5 för att hinna i tid, var jag som en zombie till lunch, men som tur var var det köra produktionsmaskiner, vilket jag kunde göra "i sömnen".
Startade eget ung så jag kunde bestämma arbetstiderna själv
Citera
2025-08-03, 23:26
Medlem
Niacin (flushvariant) på morgon/förmiddag och öka dosen tills du inte står ut med mer om du inte är sjukt pushande. Niacin är B3 vitamin, inte farligt om du inte tar alldeles för höga doser, vilket du inte vill då det är obehagligt. Jag tar 10-25mg för att få en flush. Det sticker mycket i hela kroppen beroende på dos, det är vad vi vill åstadkomma. Vet inte om kroppens storlek spelar roll, jag väger ca 55kg. Det är väl beprövat och du kan hitta mycket info om det på internet, det funkar bra med Lions mane också, men det är också för dagen, bra för hjärncellerna.

OBS! Det kanske inte hjälper dig att sova bättre, men det funkar för en del. Inte för mig vad jag märkt hittills men det väcker nervsystemet och hjälper mig under dagen. Det är hälsosamt. Värt att prova!

Vidare: Motionera, meditera

P.s.
Det var många långa svar i tråden, läser ni igenom allt? (Jag är ny)
Citera
2025-08-03, 23:36
Medlem
zombie-nations avatar
Lite gammal tråd men det första man ska göra är att tänka ut om man lider av insomni eller om det är en dygnsrytmstörning. Helt olika metoder för dem, varav insomnin brukar vara mer lättlöst, OM den inte kommer från en hjärnskada (kan vara minimal, t ex hjärnskakning i barndomen), för då är det ganska kört utan medicin.
Citera
2025-08-04, 21:01
Medlem
Jag mätte idag elektriciteten i min kropp med en multimedier och fann att det var högre värden inomhus med mer komplex variation, än utomhus (barfota med fötterna i sjön) där det var nära noll och stabilt på 0,3mV (AC V) och ~30mV (DC V). I skogen var det något mer variation.

Det tyder på att hushållsel, Wi-Fi, smartphones påverkar elektriciteten i kroppen och därmed är hypotesen att det kan påverka sömnen etc. Livet i hus och städer blir alltså enligt hypotes och sunt förnuft mer komplext och behöver därmed mer komplexa lösningar om det ska fortsätta.
Citera
2025-08-04, 21:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jujuj
Jag mätte idag elektriciteten i min kropp med en multimedier och fann att det var högre värden inomhus med mer komplex variation, än utomhus (barfota med fötterna i sjön) där det var nära noll och stabilt på 0,3mV (AC V) och ~30mV (DC V). I skogen var det något mer variation.

Det tyder på att hushållsel, Wi-Fi, smartphones påverkar elektriciteten i kroppen och därmed är hypotesen att det kan påverka sömnen etc. Livet i hus och städer blir alltså enligt hypotes och sunt förnuft mer komplext och behöver därmed mer komplexa lösningar om det ska fortsätta.

Tror mer att det är hur man slappnar av. Folk sover jättebra i vår stuga i skogen. Då kanske du tänker att det är mindre energifält där. Nope. Vi bor nära en telefonmast, vi har el och dessutom en smartmeter på elen och en elcentral precis utanför. Och alla har med sina smarta telefoner. Och tyst är det inte heller, man kan höra svagt från vägen och djuren ute lever om.

Tror att människan behöver komma bort från att känna sig att de är som sardiner, att de har yta för sig själva och sedan där sover vi ofta alla i samma rum, och det verkar som man sover bättre då. Kontakt med naturen är också bra. Även de lägenheter jag bott i har det varit nära naturen även om det inte alltid varit jättemycket natur. Jag behöver se träd tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in