Citat:
Ursprungligen postat av
braless
Jag tror också något kring detta. Jag har själv haft insomningsproblem så länge jag kan minnas, vi pratar barndomen. Spelar ingen roll hur mycket rutiner jag än har, min hjärna vill sätta de rutinerna ur spel lik väl varje natt. Somnar sällan innan 02. Räddningen för mig är att jag kan jobba vissa dagar på distans, samtidigt som jag har flex, vilket innebär att jag kan sova ut till kl 09 iaf. Helger är heliga för mig kring att få sova ut. Jag har läst att kroppen kan ta igen sömn, inbillar mig iaf att det är vad som sker helger.
Ja.
Varför behöver du försöka sova ikapp? Räcker inte flextiden till att du kan vakna 9?
En sak som kan hjälpa en del är avslappningsdelen i grundträningen i mental träning, som t ex elitidrottare använder. Den gör att man kan "stänga av" tankar, som stör insomningen, även störande omgivning. Träningen är sölig i början, men blir snabb efter ett tag. Dessutom blir man mer avslappnad rent allmänt så sömnbehovet minskar.
En kombination av bra kondition, mental träning, blev vegetarian* och sova följande egna sömncyklerna gjorde att mitt sömnbehov minskade till 4 timmar, några dagar 6 timmar till jag vaknade av mig själv, så jag stängde av för att sova 5 på morgonen

eftersom jag vill vakna tidigast 9.
*Jag blev vegetarian för att jag läste om lägre sömnbehov och jag ville se på OS på nätterna fastän jag då fortfarande jobbade kontorstider. Sov 23:30-01:30 plus 05:30-07:30 och jag kunde ändå sköta jobbet ok!
((Då jag var liten sa Barnavårdscentralen åt föräldrar att småbarn SKA sova kl 7. Mina föräldrar kämpade för att försöka få till det, men det var omöjligt. De försökte klia mig i nacken, men de blev trötta före mig haha
Har alltid varit så att jag inte vill vakna före 9 hur tidigt jag än somnade, då jag på mitt första jobb behövde gå upp 5 för att hinna i tid, var jag som en zombie till lunch, men som tur var var det köra produktionsmaskiner, vilket jag kunde göra "i sömnen".
Startade eget ung så jag kunde bestämma arbetstiderna själv