2024-07-24, 16:18
Medlem
Ny polisinsats i Södertälje, bombskyddet undersöker handgranat (2024-07-24)
Ny polisinsats i Södertälje

https://www.expressen.se/nyheter/sve...i-sodertalje-/

Polisens nationella bombskydd jobbar intill ett flerfamiljshus i Geneta, Södertälje.

På en av bilderna syns de hålla i vad som ser ut som en detonerad handgranat.
Vet någon mer?

EDIT: Expressen har ändrat artikeln och det framgår av bilderna att det inte rör sig om en "detonerad" handgranat. Tog därför bort ordet "detonerad" från rubriken.
Senast redigerad av fredag2010 2024-07-24 kl. 16:33.
Citera
2024-07-24, 16:37
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Ny polisinsats i Södertälje, bombskyddet undersöker handgranat (2024-07-24)
Ny polisinsats i Södertälje

https://www.expressen.se/nyheter/sve...i-sodertalje-/

Polisens nationella bombskydd jobbar intill ett flerfamiljshus i Geneta, Södertälje.

På en av bilderna syns de hålla i vad som ser ut som en detonerad handgranat.
Vet någon mer?

EDIT: Expressen har ändrat artikeln och det framgår av bilderna att det inte rör sig om en "detonerad" handgranat. Tog därför bort ordet "detonerad" från rubriken.
Ja det är nog svårt att hålla i en detonerad handgranat!
Citera
2024-07-24, 16:46
Medlem
Den låg alltså i ett buskage på Klockarvägen, nära matbutiken som fick en granat kastad.

En icke allt för kvalificerad gissning säger att den legat där sedan häromdagen och att den har samma ursprung och sort som den som användes.

Den är desarmerad, ej sprängd. Det kan ju vara bra för spårning osv
Citera
2024-07-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ja det är nog svårt att hålla i en detonerad handgranat!
Onekligen. Jag tittade inte på bilderna innan jag skrev trådstarten och insåg för sent att Expressens reporter inte kan något om vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Taelgia
Den låg alltså i ett buskage på Klockarvägen, nära matbutiken som fick en granat kastad.

En icke allt för kvalificerad gissning säger att den legat där sedan häromdagen och att den har samma ursprung och sort som den som användes.

Den är desarmerad, ej sprängd. Det kan ju vara bra för spårning osv

Delar din uppfattning. Jag kommer rapportera den här trådstarten, tycker inte den förtjänar att leva som egen tråd utan bör infogas i (FB) En handgranat har kastats in och detonerat i en butikslokal i Södertälje (2024-07-22).
Citera
2024-07-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Onekligen. Jag tittade inte på bilderna innan jag skrev trådstarten och insåg för sent att Expressens reporter inte kan något om vapen.

Delar din uppfattning. Jag kommer rapportera den här trådstarten, tycker inte den förtjänar att leva som egen tråd utan bör infogas i (FB) En handgranat har kastats in och detonerat i en butikslokal i Södertälje (2024-07-22).

Medhåll. Polisen drar samma slutsats, och antal handgranater är nu två.

LT.se:
"Till en början ville polisen inte bekräfta att utredningen hänger ihop med våldsdåden, men senare under eftermiddagen gör man det. Polisen bekräftarv att två handgranater påträffats.

– Det är kopplat till de tidigare ärenden som varit de senaste dagarna, säger Robert Sennerdal vid polisens regionledningscentral."
Senast redigerad av Taelgia 2024-07-24 kl. 17:06. Anledning: Missade länk
Citera
2024-07-24, 20:00
Avstängd
Den svarta vapenförsäljningen från Ukraina har börjat sippra ner till de svenska gängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in