Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-17, 22:52
  #13
Medlem
blacklights avatar
Borgruin inkl. benpipor.

http://blacklight.myphotoalbum.com/v...umName=album06
Citera
2006-08-17, 23:27
  #14
Medlem
blacklights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Kombinerar man kartan med satellitbilden så ser man att ordet borgruin ligger lite söder om det moderna huset.

Om man ser den ring du ritat runt "borgruin" som en klocka så ligger den ganska precis rakt under det oranga klockan 4.
Citera
2006-08-17, 23:40
  #15
Medlem
blacklights avatar
Lite OT, på vägen mot till platsen passerar man den gamla jästfabriken, inne på dess område står det utmed staketet några gröna... ja, vad ska man kalla det... kuber? (Typ ett par meter i kvadrat) Man ser dom på satelitbilderna, dock är det svårt att se några detaljer givetvis. Men ni som varit där eller sett på andra håll kanske vet vad det är?
Citera
2006-08-18, 07:05
  #16
Medlem
_-?-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklight
Borgruin inkl. benpipor.

http://blacklight.myphotoalbum.com/v...umName=album06

Jag skulle nog be farbror blå ta sig en liten titt, snarast möjligt.
Det såg ju ut som ganska stora benbitar. Såg ju tom. ut som ett lårben.
Kila in på närmaste polisstation och visa dom bilderna du tog med digitalkameran.

Ifall dom undrar vad du gjode där så berätta att du leta efter en gammal fornborg du sett på internet.
Citera
2006-08-18, 07:47
  #17
Medlem
Grishnacs avatar
Nja, jag tror inte det är mänskliga kvarlevor, svårt att avgöra när man inte har någon storleksreferens dock.
Det ser ut att kunna vara grisben som faktiskt kan vara väldigt likt mänskliga ben, att dom dessutom verkar sågade gör att jag nog går för den gissningen.
Men - för att vara säker skall du nog ringa och meddela polisen ändå, ring 114 och tala om vart du har hittat det, du behöver inte uppge namn eller något annat om du är orolig.
Citera
2021-07-03, 10:29
  #18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Om det står borgruin så är det nog en gammal borg, de äldre varianterna som bestod av en skyddsvall av sten täckt med jord omnämns oftast som "fornborg" och dom kan vara lite svåra att hitta.
Däremot är det ju inte säkert att det är så mycket kvar av borgen ändå...

Bump!
Exakt! Dessa fornborgar är sällan mer än några sammanfösta stenbumlingar, de har ingenting att göra med så kallade "riddarborgar" som man ser i tex Rhendalen i Tyskland.
Citera
2021-08-26, 22:19
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Bump!
Exakt! Dessa fornborgar är sällan mer än några sammanfösta stenbumlingar, de har ingenting att göra med så kallade "riddarborgar" som man ser i tex Rhendalen i Tyskland.
Det är murar som kollapsat efter frostsprängningar och dylikt, ofta hade de kompletterande palissader.
Citera
2021-09-27, 17:40
  #20
Medlem
Själv bott i området.
Väldigt nära fabriken i skogspartiet där, så finns det en del av skogen som är helt platt och inte har några träd. Det är som en rektangel i marken som bara är helt tom. Alltid slagit mig som väldigt udda. Skulle kunna vara nåt.
Sen finns det ju det självklara Rotebro skans - i Rotsunda.
Annars vet jag inte? Kan ju vara en definitionsfråga av vad som är "nära Jästfabriken".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback