• 8
  • 9
2024-09-12, 17:52
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Att svenskar inte har råd att åka på semester är ett symptom på något mycket större.

Varför har svenskarna, en stor del av den svenska befolkningen, inte råd att åka på semester?

Det finns väldigt många olika sätt att se på detta. Men jag väljer ju att påstå att vår disponibla inkomst är så låg att vi behöver SUBVENTIONER för att få saker att gå runt. Jag tror det är en dålig melodi i en kapitalistisk värld. Sänk skatten. Låter inte så kul men jag tror det är det som Sverige behöver. Kräv också högre lön. Svenskarna borde strejka mer.

Visst är det dyrt att vara svensk, men endå så kör mååånga bilar som ligger på en halv mille eller mer, eller deras ungar som kör runt på eu bil för 100k. Sjukt.

Själv va man nöjd med en moped för 13tusen. Folk har alldeles för höga månadsutgifter idag.
Citera
2024-09-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Visst är det dyrt att vara svensk, men endå så kör mååånga bilar som ligger på en halv mille eller mer, eller deras ungar som kör runt på eu bil för 100k. Sjukt.

Själv va man nöjd med en moped för 13tusen. Folk har alldeles för höga månadsutgifter idag.

Tell me about it! Min kompis och jag fick en trasig som vi meckade upp och tiggde delar till. Vi gick med den 15 km till en snubbes garage som hjälpte oss gratis en gång. Han hade bilverkstad. Sedan hade vi moppe. Vi la sjukt mycket tid på den för att få den att gå bra. Jag antar att det sker fortfarande. Hoppas det. Men det är lite andra tider. Skuldfällan slår igen för många i dåliga tider. Som tur är verkar det bli mjuklandning för de flesta. Nu hoppas vi att så många som möjligt får behålla arbetet! 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-09-12, 20:56
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Tell me about it! Min kompis och jag fick en trasig som vi meckade upp och tiggde delar till. Vi gick med den 15 km till en snubbes garage som hjälpte oss gratis en gång. Han hade bilverkstad. Sedan hade vi moppe. Vi la sjukt mycket tid på den för att få den att gå bra. Jag antar att det sker fortfarande. Hoppas det. Men det är lite andra tider. Skuldfällan slår igen för många i dåliga tider. Som tur är verkar det bli mjuklandning för de flesta. Nu hoppas vi att så många som möjligt får behålla arbetet! 🤷🏼‍♂️

Ja, det var bra tider när man tog hand om saker man ägde eller hade råd med rättare sagt, idag är det alldeles för mycket slit och släng. En jävla elmoped surron ligger på 50k som många snorungar åker runt med eller dyra epabilar.

Föräldrarna måste nog behålla jobben annars är det kört. Folk har sjukt höga levnadsstandard idag, det är väl bra antar jag, kommer med ett pris bara, jobba in i döden så skulderna kan betalas
Citera
2024-09-14, 18:54
Medlem
Roidberts avatar
Jag kan tänka mig att många är försiktigare efter "pandemin". Många resor blev inställda under 2020-2022. Om man köper en resa med kreditkortet har man ett starkare skydd som konsument. Det kan bli besvärligt att ligga ute med mycket pengar om man betalar för sin resa direkt och kanske måste vänta i flera månader på att en reklamation skall gå igenom. Fick personligen t.ex. vänta 3 månader på att få 4000kr tillbaka från Kiwi när jag gjorde en kortreklamation (skapade en tråd om det för några år sedan).

Har personligen inte köpt resa på kredit än så länge, men jag kommer förmodligen att använda kreditkortet för att betala för nästa resa just p.g.a. det starkare skyddet.
Citera
2024-09-14, 19:11
Medlem
Klarar man av att använda kreditkort/kredit är det ett bra verktyg. Likt en hammare.
Med en hammare kan man bygga hus eller slå sig på tummen. Precis som med kredit.
Citera
2024-09-14, 19:20
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det blir någon märklig rundgång i tråden. Det är tydligt att många användare inte har läst (eller läst men inte förstått) artiklarna. Det är tydligen också många användare som tror att ”köpa på kredit” exakt betyder ”betala med sitt kreditkort”.

Men det finns alltså andra sätt att handla på kredit än att betala med kreditkort. Nu är det tydligen vanligt att köpa en resa på avbetalning eller att ta väldigt ofördelaktiga lån för att betala den. Och följdproblemet blir att om man inte hade råd tidigare har man inte råd senare heller.

Problemet är alltså inte att folk betalar flygbiljetterna med kreditkortet, som många användare tycks tro.

Tolkade det själv så. TS bör vara tydligare att det är resor på avbetalning som är problematiskt i så fall. Håller självklart med om att det är korkat att delbetala en resa över flera månader eller år om det leder till att man i slutändan förlorar flera tusenlappar extra p.g.a. detta.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in