Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-15, 22:08
Bannlyst
Jag skulle nyss krypa till sängs när jag gjorde en ovanlig upptäckt. In i rummet (med fönstret på glänt) kom det in en vad det verkade väldigt tung fjäril, flera gram. Nu till sak: Den flög in i mig likt en slaguggla gång på gång och det gjorde nästan ont, det var så surrealistiskt, den verkade väga som en liten fågel fast det ju bara var en liten fjäril, eller, en ganska stor fjäril faktiskt. Efter att paralyserat ställt mig mot väggen då jag kände mig hotad så stod den stilla, jag gick fram till den slugt och långsamt med en strumpa (den satt på garderoben) och försökte ta kål på den. Här blev det riktigt läskigt för trots att jag kände att mitt motangrepp hade gett någon slags effekt, det kändes som att den mosades lite lätt och jag tryckte den hårt mot garderoben så flaxade den vidare och angrep sedan igen och jag var tvungen att upprepa proceduren 2 gånger till innan den slutligen dog.

Vad i helvete var det för art jag stötte på? Aldrig sett eller hört liknande förut och en googlesökning ger inga resultat överhuvudtaget. Den är mörkbrun och lite robustare än andra fjärilsarter och väger betydligt mer.

Tack på förhand.
Citera
2024-07-15, 22:11
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excrement
Jag skulle nyss krypa till sängs när jag gjorde en ovanlig upptäckt. In i rummet (med fönstret på glänt) kom det in en vad det verkade väldigt tung fjäril, flera gram. Nu till sak: Den flög in i mig likt en slaguggla gång på gång och det gjorde nästan ont, det var så surrealistiskt, den verkade väga som en liten fågel fast det ju bara var en liten fjäril, eller, en ganska stor fjäril faktiskt. Efter att paralyserat ställt mig mot väggen då jag kände mig hotad så stod den stilla, jag gick fram till den slugt och långsamt med en strumpa (den satt på garderoben) och försökte ta kål på den. Här blev det riktigt läskigt för trots att jag kände att mitt motangrepp hade gett någon slags effekt, det kändes som att den mosades lite lätt och jag tryckte den hårt mot garderoben så flaxade den vidare och angrep sedan igen och jag var tvungen att upprepa proceduren 2 gånger till innan den slutligen dog.

Vad i helvete var det för art jag stötte på? Aldrig sett eller hört liknande förut och en googlesökning ger inga resultat överhuvudtaget. Den är mörkbrun och lite robustare än andra fjärilsarter och väger betydligt mer.

Tack på förhand.

Kan det ha varit en fladdermus?

Har du bild? Tror inte fjärilar angriper människor på pin kiv, den måste ha varit förvirrad och du råkade stå i vägen helt enkelt.
Citera
2024-07-15, 22:14
Avstängd
Någon sorts malfjäril antagligen, en del sorter är rätt feta och robusta.

Edit efter googling har jag nog fel.

Men någon sorts nattfjäril då, för en del såna vet jag kan bli feta och robusta
Senast redigerad av UpTop 2024-07-15 kl. 22:17.
Citera
2024-07-15, 22:17
Medlem
Citat:

Tack på förhand.

Helt klart en Dödskallesvärmare
Citera
2024-07-15, 22:18
Medlem
Fjärilar eller mal beter sig inte så om du inte har en ficklampa i pannan.
Låter mer som ett Salvia-rus
Citera
2024-07-15, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Någon sorts malfjäril antagligen, en del sorter är rätt feta och robusta.

Edit efter googling har jag nog fel.

Men någon sorts nattfjäril då, för en del såna vet jag kan bli feta och robusta
Det kan dock inte stämma då nattfjärilar är ett återkommande tema i min lägenhet och dom är busenkla att ta kål på.
Citera
2024-07-15, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Kan det ha varit en fladdermus?

Har du bild? Tror inte fjärilar angriper människor på pin kiv, den måste ha varit förvirrad och du råkade stå i vägen helt enkelt.
Jag ska lägga upp bild på fjärilen och motbevisa byfånen som tror att jag är i ett salviarus: imgur kommer alldeles strax. Under fjärilens ansikte på bilden ser man även en slokliknande extremitet vilket är väldigt märkligt.
Citera
2024-07-15, 22:24
Avstängd
Svärmare fanns en hel del sorter av..

Du kan väl fota fjärilsmoset och ladda upp så kanske det går identifiera något

Edit
Citat:
Jag ska lägga upp bild på fjärilen och motbevisa byfånen som tror att jag är i ett salviarus: imgur kommer alldeles strax.
Perfekt.
Citera
2024-07-15, 22:28
Bannlyst
Nu ska ni få se det sjukaste: https://imgur.com/a/1d5OeW1 Den har alltså vad som är att likna vid en slok under huvudet på bilden. Notera att fjärilen var betydligt mörkare när den levde men i ficklampsljuset och efter att ha blivit mosad ser den lite gulare ut.

Den strumpan hade gjort sitt kan jag ju säga också. Riktig pisstrumpa
Citera
2024-07-15, 22:49
Medlem
Citat:
Nu ska ni få se det sjukaste: https://imgur.com/a/1d5OeW1 Den har alltså vad som är att likna vid en slok under huvudet på bilden. Notera att fjärilen var betydligt mörkare när den levde men i ficklampsljuset och efter att ha blivit mosad ser den lite gulare ut.

Den strumpan hade gjort sitt kan jag ju säga också. Riktig pisstrumpa

Kan det ha varit en dödskallesvärmare ? https://artfakta.se/taxa/acherontia-...90/information
Citera
2024-07-15, 22:53
Medlem
Xandas avatar
Det var en mal. De kan bli ganska saftiga.
Citera
2024-07-15, 23:15
Medlem
Samma sak hände mig också igår.
Var lite skrämmande hur den flög efter och anföll mot huvudet. Emellanåt tog den skydd och gömde sig, dödade den till slut med en flugsmälla.

Såg ut som en svart nattfjäril.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in