2024-08-19, 03:56
Avslutad
ni som tror att Essie inte lever, varför och vem har i såfall dödat henne? och varför?
Citera
2024-08-19, 04:13
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Läste i FB-gruppen för Essie, att nästa nummer av SKK:s Hundsport som kommer ut i oktober, kommer ha tema assistanshundar.

Kanske god idé att skriva till tidningen och tipsa om det vi finner viktigt i ämnet?

Absolut. Ni som är kunniga inom assistanshund kanske vill ta på er det? Frågan är om det kommer tas upp, eller om vinkeln är att ta fram allt det positiva? Brukar de vara kritiska?

Har funderat lite över vilka medier som skulle vilja skriva kritiskt. Fria tider, Samnytt, Riks och diverse SD och Afs lierade kanaler ger jag inte mycket för, men de brukar vara på hugget att dra fram allt som kan vinklas. Så varför hör man inget därifrån?

Uppdrag granskning, Kalla fakta, Robert Aschberg och varför inte självaste GW borde ha fått kännedom eftersom det är en så pass omtalad härva.

Tv4 och SvT ska enligt uppgift i tråden fått en massa tips.

Anders Bagge känner säkert till det också men han skriver väl bara gulligt?

Dognews hade en kort kritisk notis, som följdes av en romanförfattares försvar, men det är det enda jag sett från hundvärlden (fejjan, TikTok m fl inte inräknade)
Citera
2024-08-19, 04:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Har P anmält någon enda för att någon sagt att han står bakom Essies död?
Vågar han det om han är skyldig?

Varför skulle han inte? P har anmält mordhot, förtal, brott mot tystnadsplikten och allt förbannat. Och att anmäla spekulationer på nätet kommer man ingenstans med så det kan han ju roa sig med.
Citera
2024-08-19, 04:34
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Just att hon håller för hundens nos och mun, och att låser in sig med henne på toa för att göra något hon inte får, visar tydligt att det inte endast är fråga om impulshandlingar i affekt. Det är alldeles för utstuderat.

Tösen är inte på en 4 årings nivå, det använder de enbart för att förminska att hon är extremt farlig och en ond människa, hon skall vara inlåst 24/7! Vem tar ansvar när en PA dödas med en sax eller liknande, för det är inte fråga om det sker utan enbart när det sker. Givetvis har hon redan dödat Essie eller skadat henne så svårt att PÖ/Farfar Militär avlivat henne!
Citera
2024-08-19, 04:36
Medlem
Störta frågan är väl ändå hur i helvete kan man placera en assistans hund hos en utåtagerande och våldsam mupp? Det är sinnessjukt😡 Stackars djur.
Senast redigerad av Dizzi 2024-08-19 kl. 04:42.
Citera
2024-08-19, 05:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Tösen är inte på en 4 årings nivå, det använder de enbart för att förminska att hon är extremt farlig och en ond människa, hon skall vara inlåst 24/7! Vem tar ansvar när en PA dödas med en sax eller liknande, för det är inte fråga om det sker utan enbart när det sker. Givetvis har hon redan dödat Essie eller skadat henne så svårt att PÖ/Farfar Militär avlivat henne!

Att det är familjen som ligger bakom Essies försvinnande, känner jag mig säker på. Inte om hon är död eller omplacerad, det kan vara endera. Men om vi tittar på vad vi vet som var på gång:

Familjen kände till att de var anmälda. LS hade hört av sig och JS från Hundhjälpen likaså.

Essie och A skulle kontrolleras som ekipage och det hade aldrig gått igenom.

A är på väg att flyttas till kommunens egna lokaler, den så kallade Bunkern. De har fått ta del av mängder med fakta som vi inte har och mycket värre saker. Så jävla vilse i pannkakan att de inte vid det här laget fattat A absolut inte ska ha djur, det tror jag inte. Att djuren, katt och nyinköpt hund, skulle få följa med till nya boendet tror jag inte på.

Försäkringskassan är väl den myndighet som beviljar assistans? De torde granska alltihop också, de brukar snoka runt på sociala medier för att kunna neka hjälp. Man kan ju undra vad de tycker om dubbla assistenter dygnet runt för att skydda en hund från misshandeln?

Finns säkert ännu flera anledningar annat än att A gått bärsärk och dödat Essie, eller att familjen gjort det.

Familjen visste att loppet var kört. De ville komma undan LS kontroll och få ut försäkringspengar. Få in swish och köra en utstuderad damage control. Alltihop sket sig totalt, men det behöver inte betyda att de tagit ihjäl Essie.

Men jag tror precis som du att hon är farlig för sin omgivning och ska ha betydligt handfastare kontroll.
Citera
2024-08-19, 05:56
Medlem
Citat:
Att det är familjen som ligger bakom Essies försvinnande, känner jag mig säker på. Inte om hon är död eller omplacerad, det kan vara endera. Men om vi tittar på vad vi vet som var på gång:

Familjen kände till att de var anmälda. LS hade hört av sig och JS från Hundhjälpen likaså.

Essie och A skulle kontrolleras som ekipage och det hade aldrig gått igenom.

A är på väg att flyttas till kommunens egna lokaler, den så kallade Bunkern. De har fått ta del av mängder med fakta som vi inte har och mycket värre saker. Så jävla vilse i pannkakan att de inte vid det här laget fattat A absolut inte ska ha djur, det tror jag inte. Att djuren, katt och nyinköpt hund, skulle få följa med till nya boendet tror jag inte på.

Försäkringskassan är väl den myndighet som beviljar assistans? De torde granska alltihop också, de brukar snoka runt på sociala medier för att kunna neka hjälp. Man kan ju undra vad de tycker om dubbla assistenter dygnet runt för att skydda en hund från misshandeln?

Finns säkert ännu flera anledningar annat än att A gått bärsärk och dödat Essie, eller att familjen gjort det.

Familjen visste att loppet var kört. De ville komma undan LS kontroll och få ut försäkringspengar. Få in swish och köra en utstuderad damage control. Alltihop sket sig totalt, men det behöver inte betyda att de tagit ihjäl Essie.

Men jag tror precis som du att hon är farlig för sin omgivning och ska ha betydligt handfastare kontroll.

Jag tror som du att det är familjen som ligger bakom Essies försvinnande, pga att de inte ville ha någon kontroll på henne (förmodligen misshandlad/slagen).
Misstänker att pappan har gett bort hunden till någon som tar hand om den, alltså tror jag att hon lever.

Kanske hade de sett till att mamman/A ev PA skulle åka bort till något ställe där dottern tycker om att vara och inte kunde ta med sig hunden och försökt förklara det för henne.

Detta var enda sättet för pappan att försöka få ut försäkringspengar för hunden.

Att sedan "tigga" pengar via swish, är bara för mycket! För omkostnader... detta till en familj som inte tjänar dåligt med pengar!

Allt detta gick överstyr, pappan fattade inte att en "försvunnen" hund kunde få så stort gehör bland allmänheten och media. Han drog igång detta och fick fortsätta med sina lögner som spred sig över landet (via TV4 Nyhetsmorgon bla).

Att denna kvinna behöver tuffare tag råder det inget tvivel om, helst äldre vårdare och gärna även manliga dito. Och inga föräldrar, de har haft sin chans och misslyckats totalt, tidsbestämda besök vore det bästa.

Tillägg: Undrar om vi någonsin får reda på mer i detta fall, eller har det kommit till vägs ände?
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-08-19 kl. 06:51.
Citera
2024-08-19, 06:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Darthvader45
Herregud, det är en invandrare som laddar ner klipp från sociala medier och lägger upp skiten på TikTok. Finns hundratals sådana konton. Nej, det är inte hen som ”filmat” kurdiska räven.

Vadå strax efter att Essie försvunnit? Det var mer än två veckor sedan Essie försvunnit. Dessutom efter att Enköpingsposten gjort sina artiklar. Flashback hade långt innan listat ut vad som hänt.

Hen har ju till och med laddat upp kommentarer från flashbackanvändare, Enköpingsposten och tagit information från facebookgruppen. Hen har absolut ingen insyn eller liknande.

Delen som rör att en person blivit biten låg inte offentlig då det tiktokinlägget jag pratar om lades ut. Det är det vi diskuterade.
Citera
2024-08-19, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Den som lade upp inlägget på Tiktok strax efter Essie försvann, om att Essie är död och begraven mm, heter "chi*blij*3". Vet någon något om hen?

(* = a)

Lär vara en tjej med problem och överdrivet intresse för händelser i samhället.
Hennes mors bostad anlades en brand vid för några månader sedan.
(FB) Uppsala - Misstänkt mordbrand i Salabacke
Citera
2024-08-19, 06:53
Avslutad
Citat:
Har skaffat TikTok nu och läst massor. Liten spaningsrapport följer och det är inte bara från användaren som nämnts utan de generellt kritiska.

Det är sant att inget försvinner från internet.

Där finns det som raderats i den första kritiska gruppen kvar, dumpar av diverse bullshit från familjen mm.

Det finns en användare som dyker upp precis överallt och upprepar sig i hundratals inlägg. Det är assistenterna som är hämndlystna för att de fått sparken och att de fått instruktioner att ta bort Essie när A fick utbrott. Så om hon skadats är det deras fel. Enligt denna person, som säger sig inte känna familjen.

Man lägger ut namn och adress på P, gaddar ihop sig för att åka dit men blev det något av det eller bara snack?

Dokumentationen vi delat här, som finns samlad i TS, finns till vissa delar där också. Anmälan till LS och från boendet A blev utslängd från. Några få kommentarer härifrån men de får man leta upp själv pga 1.06. Artiklarna i Enköpings Posten finns också.

Har inte hittat nån fakta på TikTok som inte kommit fram här. Mycket är ripoff härifrån.

Inlägget jag tänker på publicerade uppgifter som Flashback inte hade gått ut med vid den tidpunkten och det rör att A ska ha bitit personal.
Citera
2024-08-19, 06:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Jag tror som du att det är familjen som ligger bakom Essies försvinnande, pga att de inte ville ha någon kontroll på henne (förmodligen misshandlad/slagen).
Misstänker att pappan har gett bort hunden till någon som tar hand om den, alltså tror jag att hon lever.

Kanske hade de sett till att mamman/A ev PA skulle åka bort till något ställe där dottern tycker om att vara och inte kunde ta med sig hunden och försökt förklara det för henne.

Detta var enda sättet för pappan att försöka få ut försäkringspengar för hunden.

Att sedan "tigga" pengar via swish, är bara för mycket! För omkostnader... detta till en familj som inte tjänar dåligt med pengar!

Allt detta gick överstyr, pappan fattade inte att en "försvunnen" hund kunde få så stort gehör bland allmänheten och media. Han drog igång detta och fick fortsätta med sina lögner som spred sig över landet (via TV4 Nyhetsmorgon bla).

Tillägg: Undrar om vi någonsin får reda på mer i detta fall, eller har det kommit till vägs ände?

Det är klart vi kommer få reda på mer. Polisen har ju fått ta över ärendet och det handlar definitivt inte bara om Essie utan allt annat som framkommit.

Försäkringsbolaget lär jobba för fullt. Kommunen och försäkringskassan vet mycket mer än vi. Assistansföretaget i Jämtland borde vilja rentvå sig offentligt. SBK tror jag kommer agera och likaså JS för att tvätta sin byk.

Saga inväntar fler dokument och kommer uppdatera oss.

Vi vet fortfarande inte hur det gått med katten Snövit. Hoppas verkligen att den som sett henne fara illa anmäler till LS och polisen. Om man vill komplettera angående Essie också såklart.

Ring 010 - 233 30 00

Länsstyrelsen Uppsala Djurskyddsärenden

Tel tid
Måndag 13-15
Tisdag -fredag 9-11

Man kan vara anonym.
Citera
2024-08-19, 07:01
Medlem
Citat:
Det är klart vi kommer få reda på mer. Polisen har ju fått ta över ärendet och det handlar definitivt inte bara om Essie utan allt annat som framkommit.

Försäkringsbolaget lär jobba för fullt. Kommunen och försäkringskassan vet mycket mer än vi. Assistansföretaget i Jämtland borde vilja rentvå sig offentligt. SBK tror jag kommer agera och likaså JS för att tvätta sin byk.

Saga inväntar fler dokument och kommer uppdatera oss.

Vi vet fortfarande inte hur det gått med katten Snövit. Hoppas verkligen att den som sett henne fara illa anmäler till LS och polisen. Om man vill komplettera angående Essie också såklart.

Ring 010 - 233 30 00

Länsstyrelsen Uppsala Djurskyddsärenden

Tel tid
Måndag 13-15
Tisdag -fredag 9-11

Man kan vara anonym.

Jag hoppas att du har rätt!

Vet vi att pappan anmält till försäkringsbolaget och vill ha ut pengar för hunden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in