Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-14, 04:03
Moderator
Lapapps avatar
Sedan senaste famijetillökningen får vi inte plats i en normal bil längre, och vi har därför bytt till en trist minivan (Volkswagen Sharan 2.0 TDI) av något äldre modell (2015).

Jag gillar inte alls konceptet med minivans och har därför de senaste året kollat upp andra alternativ. Vi har alltid haft Volvo tidigare och jag har sneglat på en XC90, men de är så okristligt dyra. Vi kör en hel del mellan staden vi bor och till föräldrar och svärföräldrar som bor innanför tullarna. Även om det inte är så långt blir det ändå en del körande. Vi brukar också åka på bilsemester på somrarna.

Krav
* Sjusitsig
* Inte minivan. Det måste alltså vara en SUV
* Helst mindre än 300k. Eller åtminstone inte galet mycket över det. Kan nog sträcka mig till 400k
* Helst lite bagageutrymme även när alla sju sitsar används
* Nyare modell

De alternativ jag hittat är:
Skoda Kodiaq fördel - ok pris, ganska rymlig, ser hyfsad ut. Nackdel - är en Skoda (!), kanske lite trist att köra (?)
Volvo XC90 fördel - Volvo, kul att köra, snygg, bekväm. Nackdel - pris
Kia Sorento fördel - pris, snygg. Nackdel - litet bagage?
Fiat Freemont fördel- billigast. Nackdel - det mesta annat
Volkswagen Tiguan Allspace fördel - vi har redan en Volkswagen. Nackdel - litet bagageutrymme

Någon annan som har ett tips som hade passat oss? Någon som har en bil på min lista som har något mer att tillägga? Lutar nog mest åt en Skoda, trots att det skulle bära emot att köra tjeckiskt.
Citera
2024-07-14, 04:09
Medlem
wes420s avatar
Takbox är inget alternativ?
Finns bra stora såna som är smidiga å ganska snygga t.o.m.

Är skoda lite trist så går du från 198 häst till 282 och vrid 333 till 431 med denna modell:

https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/...2017-2021-dkza
Senast redigerad av wes420 2024-07-14 kl. 04:14.
Citera
2024-07-14, 08:24
Medlem
TheGretaResets avatar
Sjusitsig och rolig går inte ihop. Om du inte menar rolig som i en clownbil (där man får in fler clowner än 7).

Väx upp och köp vad du behöver om du inte har råd med id-buss (den enda roliga 7-sitsiga bilen (men det är designen som är rolig).
Citera
2024-07-14, 09:35
Medlem
XC90 trots priset.
Betänk att det är garanterat den bil som blir klart lättast sälja igen. Svinbra kvalitet så den tål stryk
Så allt är relativt

Alla billigare kommer bli ganska iskalla om 3-5år särskilt om de är Diesel
Gå på bensindriven om ni inte kör massa mil per år.
Diesel kommer beskattas skitmycket kommande år pga Parisavtal och andra miljöaspekter

De andra bilarna du räknar upp kommer göra dig besviken på alla sätt.
Citera
2024-07-14, 09:44
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Får jag dra till med ett wildcard? Ford S-Max 2.0 TDCi 180/240hk AWD. En riktigt skön bil att både köra och äga, skulle säga att den är roligare än en XC90.
Citera
2024-07-14, 10:55
Medlem
Dacia Jogger.
Citera
2024-07-14, 11:03
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Takbox är inget alternativ?
Finns bra stora såna som är smidiga å ganska snygga t.o.m.

Är skoda lite trist så går du från 198 häst till 282 och vrid 333 till 431 med denna modell:

https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/...2017-2021-dkza
Att köpa en bil med litet bagageutrymme men att ha en takbox alltid? Det har jag inte funderat på. Känns lite knäppt, men varför inte egentligen?

Angående Skodan var det också ett mycket bra tips. Det skall jag absolut kolla upp. Kan tänka mig att den kan bli lite roligare då Det lutar som sagt mest åt Skoda
Citera
2024-07-14, 11:06
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
XC90 trots priset.
Betänk att det är garanterat den bil som blir klart lättast sälja igen. Svinbra kvalitet så den tål stryk
Så allt är relativt

Alla billigare kommer bli ganska iskalla om 3-5år särskilt om de är Diesel
Gå på bensindriven om ni inte kör massa mil per år.
Diesel kommer beskattas skitmycket kommande år pga Parisavtal och andra miljöaspekter

De andra bilarna du räknar upp kommer göra dig besviken på alla sätt.
En XC90 är det jag vill köpa. Som sagt talar allt till dess fördel förutom priset. Vi flyttade till nytt hus i år, och det var ett ganska dyrt hus, så budgeten är lite tight. Kanske skulle gå att trycka in en XC90 också. Jo, jag är också rädd för all Dieselbashing som pågår nu. Tyvärr är de flesta nyare bil dieseldrickare, så om man ska ha bensin blir utbudet mindre.
Citera
2024-07-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
En XC90 är det jag vill köpa. Som sagt talar allt till dess fördel förutom priset. Vi flyttade till nytt hus i år, och det var ett ganska dyrt hus, så budgeten är lite tight. Kanske skulle gå att trycka in en XC90 också. Jo, jag är också rädd för all Dieselbashing som pågår nu. Tyvärr är de flesta nyare bil dieseldrickare, så om man ska ha bensin blir utbudet mindre.

Jag tycker det finns gott om bensin just xc90
Ser du skriver ni flyttat till villa och då är XC90T8 Hybrid klockren så kan du ladda hemma.
Kör ni mest innan för tullarna så är ju driften nästan noll.

Du får en 2017 för under 400"

Pengarna glömmer man! Istället har du en bil som du glädjs åt varje dag.
De andra bilarna är bara skit du kommer varje dag irritera dig jämfört med VOLVO
Citera
2024-07-14, 12:55
Medlem
ts.nows avatar
En ett par år äldre Suburban kanske? Stor, rymlig, rolig och framförallt fränare än en Skoda.
Citera
2024-07-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Att köpa en bil med litet bagageutrymme men att ha en takbox alltid? Det har jag inte funderat på. Känns lite knäppt, men varför inte egentligen?

Angående Skodan var det också ett mycket bra tips. Det skall jag absolut kolla upp. Kan tänka mig att den kan bli lite roligare då Det lutar som sagt mest åt Skoda

Köp absolut inte skoda om du värdesätter säkerheten för din familj, det är skräpbilar med dålig väghållning och billig tillverkning som inte håller.
Citera
2024-07-14, 14:01
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
En ett par år äldre Suburban kanske? Stor, rymlig, rolig och framförallt fränare än en Skoda.
Men också slö , törstig och med sedvanlig usel amerikansk inredningskvalitet ....

Jag hade valt XC90:n bland de TS listade pga den högre kvalitetens och framför allt krocksäkerhetens skull .
Med alla påtända puckon ni har ute på vägarna därnere kan det bli riktigt dyrt att snåla på den punkten .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in