2024-07-15, 22:12
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Beredd på en föreläsning?

Jag har studerat ämnet i ett års tid precis idag. Detta är mina fynd.

Syfte och frågeställningar:

Syftet med uppsatsen är att utreda varför människor har flera konton på internetforum som Flashback. Frågeställning: Varför har människor flera konton på Flashback?

Metod:

Deltagande observation

Undersökningsperiod:

2023-07-11-2024-07-11

Diskussion och resultat:

Det kan finnas flera orsaker till att människor har flera konton på Flashback. Många människor skapar konton som de använder i exempelvis brottsforumet eller om de ska fråga något som kan härledas till dem, till exempel idag när det kommer antagningsbesked. De vill behålla sin anonymitet i "anonymiteten".

Ett andra skäl kan vara att stödja sig själv i diskussioner, något som inte är tillåtet.

Ett tredje skäl är att kunna bete sig som ett as via vissa konton men samtidigt ratta sitt favoritkonto (där man också beter sig som ett as, men har supporters).

Ett fjärde skäl är allmänna trollningar.
Eller så kan det vara en person som inte vågar konfrontera en med ”sitt vanliga konto”
2024-07-16, 07:26
Avslutad
Ska förtydliga det där med att bråka med sig själv. Mer än en gång har jag sett två konton komma in i en tråd ungefär samtidigt och hålla på ett tag med att smutskasta varandra för ingenting. De går också ut ur tråden samtidigt. Det är på samma sätt som när någon stödjer sig själv i en diskussion, bara att här vill man istället dra uppmärksamhet genom att tjafsa. Det här har fått mig att inse hur svårt det är att fabricera ett riktigt gräl. Det krävs oftast en person som är investerad på riktigt i sitt ämne, plus några andra som också är investerade i ämnet. SEDAN kan trollet komma in och förstöra alltihop, men inte FÖRRÄN DÅ, när detta är etablerat.

Om man ska ratta ett helt sådant scenario själv utan medhjälpare så ska man vara sanslöst skicklig.

Som jag upplever Flashback lägger ingen den energin, den kulturen har inte riktigt funnit fäste här på grund av regeln om trams och offtopic.

Dock verkar regeln om trams och offtopic omprövas av moderatorerna just nu vilket blir en skör balansgång.
2024-07-16, 19:40
Medlem
nerdnerds avatar
Alla förslag hittills är nog rätt. Alla dessa skäl förekommer.

Dock är jag rätt säker på att ganska stor andel handlar om systematiska brott mot 1.07. Ofta utan att ens försöka dölja det, varpå någon annan stackare skriver om det uppenbara och själv åker dit på 1.06. Vissa skryter t o m om hur lätt det är att bara skita i alla regler och bara skaffa nytt konto så fort de t ex blir avstängda.
2024-07-18, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Alla förslag hittills är nog rätt. Alla dessa skäl förekommer.

Dock är jag rätt säker på att ganska stor andel handlar om systematiska brott mot 1.07. Ofta utan att ens försöka dölja det, varpå någon annan stackare skriver om det uppenbara och själv åker dit på 1.06. Vissa skryter t o m om hur lätt det är att bara skita i alla regler och bara skaffa nytt konto så fort de t ex blir avstängda.

Ja precis så. Som sagt, man får hålla sin shitlist för sig själv och i största möjliga mån ignorera en 1.07:are.
2024-07-19, 23:38
Medlem
Vet inte hur många gånger jag bytt konto, men det är nog ett tiotal under alla år.
Att ha flera konton är ett sätt att hålla isär yrke och privatliv.
Calvinol är den emotionella som bara surfar på ytan om vad jag sysslar och sysslat med.

Sen ställer minnet till det med bortglömda lösenord när man inte har varit in på FB på 8-9 år och då får man skapa nya konton.

Alla konton har nog ett specifikt syfte vilket jag ibland inte märker innan det gått några år.
Det besynnerliga är att jag aldrig någonsin blivit avstängd vilket bekräftar att jag nog är ganska menlös
2026-04-26, 09:37
Avslutad
Det undrar jag också, har bara detta konto tack o lov, hur är det med moderatorerna då
2026-04-26, 09:57
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskor
Det undrar jag också, har bara detta konto tack o lov, hur är det med moderatorerna då

Vi följer exakt samma regelverk som användarna. Så 1.07 gäller för oss också.
2026-04-27, 12:20
Moderator
Maviels avatar
Tråd bumpad och halkat OT. Låter några inlägg vara kvar, sedan låses denna. Skulle det finnas mer inom ämnet att diskutera så går det fint att kontakta moderator för upplåsning.

/Moderator
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in